När Jägersro under måndageftermiddagen kom med ett pressmeddelande kring tävlingsschemat 2018 blev det lite som ett älghorn i turistbutiken för en Sverigesemestertörstande kärnfamilj från sydtyskland.

Mer symboliskt än så kan det liksom inte bli. I trav-Sverige.

På blott bara några dagar gick alltså Skånebanan från att stridslystet utbrista: ”nu blir det oväsen” till – ”vi har fått en intressant mix av tävlingsdagar”.

Ingenting i sakfrågan har utåt sett egentligen hänt mellan citat 1 och citat 2, mer än att Jägersro blivit tilldelade lite mer prispengar vissa dagar. Som sades häromdagen – man slänger till någon något … i detta fall Kolgjini och Brodda och de där jobbiga jävlarna som skriker där nere – och seså, nu ser ni till att pipa igen ett tag.

Och då gör man det. Kniper alltså. För nu fick vi vad vi skulle för en stund. Och ni andra?

Åby stod och hojtade för ett tag sedan, de fick behålla sitt upplägg – nu knäpptyst därifrån.

Solvalla? Som knockade och nere på 9,5, liggandes, kravlandes i det minsta hörn man kan tänka sig, fick ett totalrymdat lapp-och-laga-förslag ingen trodde skulle vara möjligt att uppbringa, ja vad ska de liksom göra? Fullt sjå med att kasa sig upp som de har.

Jägersro ska lika mycket som förra veckan, på grund av att Xpress-travet ingen vill ha beslutats stanna även 2018, tävla MOT Solvalla under många av tisdagarna. Någonting Jägersros ordförande Kerstin Peterson-Brodda bara för några dagar sedan alltså såg som TOTALT uteslutet.
Man kommer fortsatt ofta hamna i skymundan av Solvalla, men trots detta har man efter en ”bedrövlig beslutsprocess” (det säger man också fortfarande att man tycker) på denna korta tid gått från ”blir oväsen” till ”intressant mix”.

Att banorna skulle kunna tänka sig att gå ihop och tillsammans utbrista att; det här blev inget bra, för helheten. Vi kan inte offra en hel tävlingsstruktur, slå sönder så mycket, för ett V86 Xpress skull. För att Valla måste krystas in någon annanstans. Det måste gå att titta på andra alternativ. Enklare, bättre lösningar. Och de här siffrorna ni visar upp, hur är det med dom egentligen.

Ja, något i den stilen verkar ungefär som att tro på gud, allah och fred på jorden samtidigt.

Ingen ser till helheten, ingen vågar/har ork ifrågasätta. Alla tänker på sitt. För stunden.
Framtiden – den sopar vi under mattan.

****

Nä det är inte alls Hasse som bestämmer allt”, kände sig förresten ST:s styrelsemedlem Daniel Schützer, som formellt varit med och tagit beslutet,‏ nödgad att gå ut och försvara sig med på sin privata blogg. Följt av en (väl inarbetad)ramsa vi ”möjligen” har hört ljudet av tidigare.

****

Förutom det lite spännande i att vinterhalvåret i Sverige uppenbart består av nio månader; att i detalj ta reda på hur siffrorna ter sig har Schützer‏ uppenbart inte bemödat sig. Eller velat. Inte ST:s ordförande Hans Ljungkvist, för övrigt med totalt sju styrelseuppdrag i sin privata portfölj, heller. Från en höft kastar som sagt Ljungkvist fram 20 procent i tillväxt för V86 under 2017 utan att verka ha en aning om hur, varför eller kunna några detaljer kring siffrorna. I det beslut för travsportens framtid han är ansvarig för.

ATG:s ordförande Mats Denninger gör exakt detsamma. V86 Xpress går ju toppenbra, och Hasse vi, har sagt att vi inte vågar inte röra det

När jag ställer frågan till Johan Lindberg om han kan tänka sig att belysa/utveckla siffrorna (eftersom hela orsaken till beslutet uttryckligen har utgått från just omsättningssiffror), deras och de tydligt uppenbart motstridiga som till exempel dels vi på Trottosport, dels Jens Sjödén för Travronden tagit fram kring V86-spelets utveckling, får jag inget svar.

Och eftersom en hel travnation verkar totalt utnött är det hur lugnt som helst för Ljungkvist och co – att bara köra vidare.

Henrik Ingvarsson

Läs också:

Den nakna sanningen bakom ST:s beslut

https://www.travronden.se/blogg/jens-sjoden/statistikbloggen-v86-79

24 KOMMENTARER

  1. Ok, så banorna verkar nöjda och enligt Jens statistikinlägg så ligger V86 express på en högre nivå än vad enbart V86 klarade av. Verkar inte jätteilla med Express alltså. Förstår fortfarande inte varför det ska vara regel att en delad spelform ska förstöra upplevelsen på plats, visar enbart på att man förpackat produkten fel. Skippa V86 på banan för den som vill.

    V86:
    V86 lanserades i november 2011 med en premiäromsättning om 34 miljoner. Men intresset sjönk snabbt. Ett år senare var omsättningen halverad, 17 miljoner. Ytterligare ett år senare, november 2013, var omsättningen 15 miljoner. I januari 2014 nåddes bottennoteringen 11,8 miljoner.

    V86 Express.:
    ATG insåg att något måste göras och införde i februari 2014 X-press. Med hjälp av hausse och jackpot nådde man en premiäromsättning om 30 miljoner. Men intresset rasade snabbt. Redan två veckor senare var man nere på 18 miljoner. Sedan hände inte mycket alls. Två och ett halvt år senare, 9 november 2016, omsatte V86 17,8 miljoner

    • Nyfiken på vad du menar med att Xpressbanorna via paketering skulle kunna ”trolla bort” att hälften av loppen och värmningar enbart visas på en stor tv-skärm? För egen del vill jag givetvis se loppen som ingår i kvällens huvudspel, det är ju där de bästa hästarna springer, men jag vill även se alla värmningar och provstarter. Live. På plats blir Xpress snabbt rörigt, man har hästar som springer på banan, det pratas i högtalarna, det visas värmningar och information på en stor tv-skärm från den andra banan, och intervjuer från den banan man befinner sig på – det är verkligen inte en kul upplevelse på plats. För en travnörd.

      • Men många av besökarna upplever ju att saxbanan stör. Det är väl den främsta kritiken? Vill besökarna se loppen från saxbanan ändå menar du?

        • Nej. Det är inte bara att saxbanan ”stör”. Om man väljer bort huvudspelformen bidde det inte mycket kvar för banbesökaren. Alltså MÅSTE man försöka hålla koll på saxbanan. Där har du problemet.

          En fråga Henrik: Har du varit på Xpress-tävlingar LIVE i verkligheten?

          • Nej, jag sitter hemma och spelar på V86 oftast, mer än innan express kom.
            Verkar inte helt orimligt att speloptimera för flertalet som sitter på Liven än fåtalet som är på banan. Får det är ju väldigt få på banan, med eller utan express.

            Om man är så otroligt sugen på V86 som delas på två banor så ser man ju det bäst hemma. Jag har svårt att förstå kritiken, hur kan man som spelare sitta och gnälla för att ATG har speloptimerat på onsdagar?

            V5:an på Valla lär väl ändå komma upp i dubbla omsättning mot vad en vanlig sax ligger på en vardag. Man får gråta lite och ta det väl? Eller så kan man följa med i loppen på saxbanan och lämna in en V86:a, borde ju inte vara jättesvårt 2017.

            Trodde kritiken var från hästägare som knappt hann med i loppen och som inte fick sin glorytime i lugn och ro i vinnarcirkeln.

        • Finns säkert olika orsaker bakom kritiken, men för den som i första hand är intresserad av travsporten är banbesöken överlägsna eftersom det inte finns ett bättre sätt att skaffa sig ”travögon” än att se hästarna live när man kan. Jag brukade spela som ett sätt att utöva mitt intresse, men skulle aldrig kalla mig ”spelare”.

          För de som brukade åka till Solvalla innebar Xpress att bli fråntagen ett stort intresse, eftersom Solvalla saxar varenda vecka och fredagsluncherna var ännu en tv-produkt. Så ja, man blir rätt sur (fast jag skulle mer beskriva det som en slags sorg). Inget jag orkar bli upprörd över längre dock, det finns ju annat att göra men jag gick från att följa travet i princip dagligen på tv och på plats till att bara sporadiskt se V75 och inte spela alls på trav. Mina uteblivna små spel gräver dock inga hål i omsättningen, så det kan göra detsamma.

          • Förslaget är att Solvalla ska köra tisdagar. Så det löser sig alltså.

            Sen om man inte är spelare så bör det bara vara att zooma ut. V86 är bara en spelform.

          • Det är en väldigt stor skillnad att se trav live mot via dator/tv.
            Som spelare skulle jag vilja säga att det går att ”leva på trav” om man har tiden, nogrannheten och följer det live. Att göra det genom Kanal75:s sändningar kanske är möjligt men är extremt mycket svårare.

        • Du är inte långt ifrån pudelns kärna i ditt svar till mig på mitt förra svar…hmm…

          Om det inte finns någon publik så försvinner en stor del av det som kallas ”mjuka värden” för hästägarna. Att sträva efter att äga hästen som hyllas som vinnare med applåder och jubel är inget som bör förringas som ”glory time”.

          Dessutom är det bland den publiken man alltid har hämtat de flesta av nya aspirerande hästägare.

          Och till sist. Frågan är om det verkligen kan kallas för optimerande om kostnaden för de där extra omsättningsmiljonerna överstiger de extra intäkterna.

          Man kommer till en gräns där det lönar sig minst lika bra att spara även om det kostar en smula av omsättningen. ( Du vet, det blir inte så mycket över till sporten ”på toppen”. )

  2. Din beskrivning som vanligt känslomässigt välskriven
    Tillika en beskrivning som jag tar för god
    Men tycker ändå att spelprodukten v86 är Ok
    Solvalla Jägersros och STs ledningar är nöjda

    Då är det bara att hoppas Att denna omstrukturering av tävlingsprogrammet kan leda till ett nytänkande så att de två självdöende storbanorna kan återuppstå som en trevlig samlingsplats med ett tävlingsprogram som gör att den intresserade gärna vill vara på plats
    Jag är mer oroad för att passionerade människor med andra åsikter än undertecknad gammalgubbe lämnar travet
    Hoppas alla Ni orkar på något sätt

  3. Jag är en storspelare på atg.se som har slutat gå på travbanan sedan länge av helt andra anledningar och jag vill ha Xpress och det finns säkert flera som mig så för inte allas talan om att ”ingen” vill ha det är du snäll. Det är mycket snack om olika intressegrupper men vem för spelarnas talan i såna här frågor, den stora anonyma massan som betalar kalaset? Inte ens journalisterna verkar speciellt intresserade, möjligen såna som Micke Nybrink och Kari Lähdekorpi som de flesta mest verkar försöka förlöjliga och håna när tillfälle ges. Nä, spelarna ska bara betala och se glada ut för de förstår inte bättre om travets framtid ändå verkar attityden vara.

    Och det är nog bra om du inte bygger dina argument på Jens Sjödén, hans vinklade statistikexempel hade fått underkänt på högstadiet. När han jämförde omsättningen på Solvalla/Åby tillsammans på onsdag respektive separat på onsdag och torsdag så räknade han t ex inte alls med omsättningen för torsdagens V64/DD i det första fallet osv.

    • Med ”ingen” menar jag i det här fallet såklart bortom spelare. Att det finns spelare/digitala tittare som gillar upplägget säger jag inte emot.

    • Kära CD.Tänk lite längre.Om inte tränarna och hästägarna tycker om Expressen eller skentravet så är risken att det blir mindre och mindre hästar att spela på för vem gillar att det körs för tomma läktare.Är själv hästägare och aktiv (än så länge).Men det är kanske så att ATG har en plan,kör så länge det finns levande hästar,när det tar slut så kan ni spelare njuta av dom virituella hästarna istället med mindre utgifter för travet.

  4. Travfolket har gett upp sedan länge. ATG fortsätter att köra över sporten och dess styrelse. Spelet kommer i slutändan bli sportens undergång pga att aktiva och hästar blir för få så att den negativa spiralen kommer ta överhanden, färre hästar ger mindre spel ger färre hästar ger mindre spel…

    Tvärtom hade varit medicinen, mer publik, fler aktiva och hästar ge högre spel och en levande sport.

  5. Problemet är att maktbalansen inom travet är helt galen och nästan unik i negativ bemärkelse. De som betalar har väldigt lite att säga till om. Det är hästägarna och spelarna som borde bestämma allt. Och till viss del även banorna. Hur har det kunnat bli som det är idag? Vad gick snett?

    Travtränare och människor som vill jobba inom travet kommer alltid finnas så länge det finns jobb eller pengar att tjäna. Vad dessa tycker är därför av mindre intresse och de är väldigt enkla att byta ut. Det är inte direkt så att det är tränarbrist som är problemet inom travet. Vi ser även att dessa människor är lättast att tysta och köpa. Något som sker gång på gång och som du visar exempel på i texten. Kolgjini, Bergh mm ser i första hand till sina egna verksamheter i stort och inte travet som helhet.

    Vi måste börja göra saker för de som verkligen behövs och som är svårast att byta ut/rekrytera nya. Ägarna och spelarna. Annars går det snart åt helvete!

  6. Jag tycker express travet är fullständigt lysande
    Så alla hitta på journalister som säger sig tala för alla spelare kan genast sluta med det

    Sedan att tävlingsdagar krockar är naturligt då vi har mer än 7 travbanor i Sverige
    Ända gången Solvalla tränarna är lyckliga är när allt trav går på Solvalla så dom slipper resa som alla andra gör varje dag

  7. Att t.o.m banorna och deras förespråkare i ditt exempel visar sig vara syltryggar förvånar knappast någon, travbranschen har ALDRIG och kommer ALDRIG, stå enade runt någonting.
    Det är mest ledsamt men ännu mer förväntat. Tyvärr.

  8. Angående V86 Xpress så pratar man om 20 % ökning. Men det kan väl alla hålla med om att det är V86 timsaamans soms tår för den ökningen. Även ni som tycker det är ett bra format. Sedan om det ger en ökning i spelomsättning är tveksamt men i så fall mycket litet. Den ökningen äts mer än väl upp av ökade kostnader förutom allt som är negativt för de versamma inlusive hästägare. Pinsamt att de som sitter i styrelsen inte känner till grundfakta.

    Är ST:s ordförande en ny Janne Carlsson, han satt i många styrelser for 15-20 år sedan och var känd för att läsa udnerlaget i hisen upp till mötet.

    • Visst har tillsammans stor del men läser man Jens Sjödens inlägg så får man intrycket att V86 omsättningen ej var uthållig innan V86 och att den efter införande av Express la sig på en uthållig nivå 2,8-6 MSEK högre än utan.
      I tillägg kommer då den övriga omsättningen 4-5MSEK(?) på saxbanan med express. En tävlingsdag som behövt köras som tredjebana eller inte alls som alternativ. Hur kostnadsbilden ser ut är jag osäker på men det är klart att dom blir högre.

  9. Det är helt naturligt att de som skrek innan beslutet låter annorlunda nu. Alla strider för sin sak. När ett beslut jämkats ihop gillar de läget och fokuserar på det positivta. Försöker se möjligheterna. Det är så kloka människor går vidare. Gjorde de på något annat sätt skulle de aldrig ha blivit befälhavare över travbanor eller framgångsrika tränarrörelser. Det fungerar inte att gräva ner sig, bli bitter, eller älta det negativa om man ska leda företag.

    Sånt får andra pyssla med…

    Handen på hjärtat, även om jag själv starkt ogillar Xpress, kvartalsekonomibeslut och dålig kommunikation, så har har nog Xpress haft ungefär lika stor påverkan på publiksiffrorna som det har haft på spelomsättningen. Dvs nästan hela tappet och hela ökningen beror på helt andra saker.

    Xpressdagar kommer aldrig någonsin att bli publikdagar, och ingen kommer någonsin komma på tanken att de vill äga häst under en Xpressdag. Vi klarar oss utan Xpress. Problemet är att andra dagar ser nästan likadana ut…

    • Water under the bridge, men det stämmer inte att Xpress inte hade just någon effekt på publiksiffrorna. Kan inte tala för andra banor men när det gäller Solvalla var det synligt för blotta ögat eftersom det i princip skedde från ena dagen utan Xpress till den andra med Xpress, förutom att vi var många som sa att vi inte längre vill gå dit pga Xpress (som ju egentligen är det säkraste ”beviset”, men vem lyssnar).

      Sett till Solvallas onsdagar med enbart V64, V86 och Xpress och jämför åren 2011 fram till 2016 så visar det en avvikande kraftig minskning när Xpress infördes. -494 personer i snitt per tävlingsdag 2014 jmf med 2013. Motsvarande minskning var 2012 jmf med 2011 -114 pers, och 2013 jmf med 2012 -160. Vilket motsvarar den mer ”normala” publikminskning vi sett åren före X (där det finns siffror). Men, som sagt, inget att fortsätta älta. Det är vi nog alla trötta på.

      • Minskningen är ju mindre på Åby och Jägersro så det var ju genialiskt att flytta Solvalla så publiken kan flöda. Frågan är om ett publiktapp på några hundra ska styra det näst största streckspelet. Slopa inträdet kanske det lättar något.

        Sen gällande hästägsre så finns det ju en kategori som finns på stallbacken. I mitt fall har jag då haft dålig koll på streckspelen när man selar ut häst.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar