Som jag var inne på i går.

Det är så mycket i den här historien och i hela skådespelet med tävlingskalendern för 2018 att det är svårt att sortera allt.

Kring hur hela tillvägagångssättet gått till, på vilka grunder besluten fattats, hur mycket man … krånglar till det. Som det utåt framstår – så totalt i onödan.

När så många andra enklare lösningar måste ha funnits att tillgå.

På grund av en prestiges skull. På grund av en persons skull. Eller … på grund av andra syftens skull, läs gärna Lennart Perssons inlägg från tidigare idag.

Det är ganska uppenbart att det är andra krafter som styr. Andra utöver vad som är bäst för SPORTEN trav. Sulkysports intervju med ST:s ordförande Hans Ljungkvist ger ju till exempel ett så pösigt nonchalant tillbakalutat intryck att man baxnar.

Angående beslutsprocessen säger han:
Vi får nu sätta oss ner och titta på hur kommunikationen skötts och fungerat”.

Det får vi sätta oss ner och titta på nu, hur kommunikation och sådant skötts. Jag läste någonstans att TR:s ordförande Jan Halberg var missmodig. TR var inte en av de instanser vi efter styrelsemötet i torsdags ville förankra detta hos, utan vi gick till de banor som berördes av att Solvalla skulle få tisdagar, Jägersro, Sundbyholm och Axevalla”.

Angående anledningen till att just det förslag som nu valdes just … valdes:
Utvecklingen på V86 i år är har varit så bra att vi inte ville röra onsdagarna”.

Efter tio års olika försök att lyfta spelet på onsdagarna verkar ATG nu ha lyckats, och därför ville vi inte bryta den trenden. ATG redovisar 20 procents tillväxt på V86-konceptet i år. Den samlade bedömningen blev att det beslut vi nu fattat var det bästa utifrån de tre alternativ vi hade”.

Som jag var inne på lite vagt i går. Årets V86 Xpress-omsättningsökning, det som enligt såväl generalsekreterare Johan Lindberg som ordföranden Hans Ljungkvist (bilden) uppenbart är orsaken till att det beslut som just har tagits, härrör från en hysterisk januarimånad.

Den bottnar i en fullkomligt onormal jackpotrullning, som tickade från vecka till vecka till dubbla och nästan trippla. En månad som innebar en V86-ökning på, hör och häpna, 66 procent! Så här såg de exakta omsättningssifforna ut den månaden:
31 149 064 KR
26 877 802 KR
31 667 035 KR
44 541 430 KR

66 procents ökning alltså. För januari.

Nedan följer så samtliga siffror från årets Xpress-dagar, månad för månad under våren, de som legat till grund för beslutet och ”Utvecklingen på V86 i år är har varit så bra att vi inte ville röra onsdagarna”. Siffrorna har tagits fram i samarbete med Jens Sjödén.

Månad – oms 2016 – 2017 – ökning
Januari 80,69 – 134,24 +66 procent
Februari 83,75 – 91,62 +9,4 procent
Mars 93,62 – 112,84 +21 procent
April 74,69 – 93,10 +25 procent
Maj 92,87 – 97,74 +5,2 procent

Summa jan-maj: 425,62 – 529,54 +24 procent

Utöver detta kan läggas hur utvecklingen varit för de av sommarens icke Xpress-dagar som kan anses jämförbara (inga jackpots):
Bodens omgång +19%
Lindesbergs +31%
Vaggeryds +28%
Visbys +25%

Utifrån dessa – i mina ögon ytterst nakna siffror – har alltså beslutet om att fortsätta med Xpress, och röra till tävlingsschemat så till den milda grad som nu gjorts, tagits.

För att sammanfatta det hela och utan att blanda in fler tröttande siffror:
Icke-Xpress-dagarna har under 2017 ökat mer än Xpress-ditona (inkluderat de overkliga januari-siffrorna!). Samtidigt som kostnaderna för icke-Xpress såklart är väsentligt mindre.

Och hur kan det komma sig att det inte är TOTAL-omsättningen som är det väsentliga i allting?

Ja, vi tar väl Ljungkvists slentrianord igen:
Utvecklingen på V86 i år är har varit så bra att vi inte ville röra onsdagarna”.

Sa vi möjligen att det måste ligga andra krafter bakom?

Henrik Ingvarsson

Källa till ett flertal siffror:
https://www.travronden.se/blogg/jens-sjoden/statistikbloggen-v86-73

20 KOMMENTARER

  1. Dom tre personerna som det finns foto på i artikeln måste avgå innan det blir en förbättring i Svensk Travsport. Det är ju vi som är hästägare och spelare som föder dom. Jag är ursinnig på deras pajaskonster!

  2. Kompetensen på ST är skrämmande låg på flera tunga poster. Innan en kvalitetshöjning sker på dessa poster kommer fler obegripliga och direkt förödande beslut fortsätta tas som med säkerhet gräver sporten travs grav allt djupare.
    Snabb minskning av hästägare, uppfödare och aktiva är receptet som ST tillämpar.

  3. Mitt lilla sätt att protestera är att i dag står jag över travet (lite dåligt påläst skall erkännas). Min lördags 1000-lapp spenderas på de stora fotbolls ligorna och SHL startar snart. Jag tror att många med mig även intresserar sig för dessa spel. Detta gäller även 2018 års onsdagar med ”sämre” hästar.

  4. Att endast prata omsättning är lika med ju fler miljoner som kommer in så skiter vi i kostnaderna! Men var är totala vinsten på v 86 express ? 3 musketörer som skiter i travet , klart solvalla tränarna måste vara nöjd, vi får se hur mycket häst som blir anmälda när det är två dagar irad, och som vanligt måste övriga banor reda ut skiten både åt solvallatränarna och de 3 musketörerna. . Konstigt att solvallas marcus myron är så tystlåten, vad händer om onsdagarna blir b-loppsdag , finns inte hästar till stockholmsregionens travdagar utan att flytta blopps hästarna till ja ni förstår rätt ! sundbyholm gävle . . Solidaritet mellan valla och övriga nära banor är nu borta . Var och en sköter sig själv och skiter i valla.

  5. Det är så dumt så det kan inte vara sant? Mitt förtroende för ST och ATG var lågt förut men nu är det noll. Som tidigare ekonomichef i en koncern, även om det inte var så stort, fattar jag ingenting. Varit aktiv i olika poster inom travet samt spelare men nu får det vara slut!

    • Ointressanta lopp med snart bara hästar ägda av Stall Zet, Reklamfinans, Anders Ström, Tarzan och några få större hästägare.

        • Problemet ligger djupare än så Berra.
          Problemet ligger kvar på ruta 1:
          ATG får fria händer att göra som de vill i akt o mening att generera ett ”Pokalår”.
          Misslyckas totalt och vill nu låna pengar av de som de redan har tagit 3 års förväntade prishöjningar ifrån!
          När de aktiva då protesterar, tränarna ägare m.fl. så får man höra från diverse här på detta forum att man inte förstår eller faktiskt vill travet illa!?!
          När ATG nu dessutom kör över de aktiva med att fortsätta Expresseländet, vilket de aktiva unisont tycker illa om så är det samma visa igen! Och som lök på laxen så går man nu även emot de faktiska ägarna, travsällskapen, då man kör över Solvalla, Jägersro, Axevalla och Sundbyholm.
          Resultatet av de åtgärder som lett fram till denna debatt är att sporten hela tiden ska stå tillbaka för speldebatten.
          Men om sporten mådde bättre förr, betydligt bättre med betydligt MINDRE omsättning än vad som visas idag så kanske det borde ringa varningsklockor även hos ATG-kramarna!

          • Klockrent skrivet Observer!
            Får tvinga mig till valla om jag har starthäst en express-onsdag, öde på publikplats och oerhört rörigt att följa sporten.
            Och håller med till 100% om ATG, kan inte begripa varför alla gapar om en något höjd omsättning, när kostnaderna skenar. Som i alla bolag borde det vara REULTATET som diskuteras.

  6. Fortsättning:
    Så för att stödja ”Janne” som du ställde en retorisk fråga till,
    Kvar blir en liten klick storhästägare som med miljardstall kommer att tränga ut övriga.
    Vad blir det kvar att spela på då Berra? Tisdag eller onsdag?
    För problemet med ATG’s hantering av sporten, att maxa ett antal dagar för speloptimering, är att det inget blir kvar till vardagstravet.
    Summa summarum, en väldigt ond spiral där sporten dör sotdöden. Till vems nytta då?
    Faktum kvarstår, spelarna som kollektiv borde inte ha något inflytande över sporten alls! Spelarnas villkor är garanterade medans sportens villkor konstant försämras.
    Och allt detta beror i grund och botten på ett handikappat STC . Ett STC som faktiskt står som ägare till ATG! Ett STC som är ett serviceorgan till ägarna, Travsällskapen!
    Istället agerar STC som en ”stat i staten”, helt stick i stäv mot sina ägare.
    Uppenbarligen har vi de ledare vi förtjänar!
    Har varit hästägare sedan 1976 med det är snart slut. TRIST

    • Jo men vi är överens om det mesta du skriver, problemet är väl att vi diskuterar flera olika saker samtidigt. Det kan knappast bestridas att ATG faktiskt gör ett bra jobb när det gäller att skapa höga omsättningar på hästspel, MEN problemet är att för mycket av pengarna inte kommer tillbaka till sporten. Det är vi helt överens om.
      Vad jag vänder mig emot är framför allt dissen av V86 express och, framför allt, som du formulerar det ¨vilket de aktiva tycker unisont illa om¨.
      Vi kanske definierar ¨aktiva¨ olika. För mig är det tränare, kuskar, stallpersonal. För mig är ägare en annan kategori, de aktiva betalas av ägarna för att hantera ägarnas kapital, dvs hästarna. Och vi vill se våra hästar i de lopp där de har störst möjlighet att hävda sig till glädje och nytta för oss. Oavsett vilken veckodag loppet körs och vilka spelformer det ingår i.
      Tränare och kuskar ska inte agera och bojkotta och/eller motarbeta vissa tävlingsdagar genom att inte delta med hästar som vi betalr för!

      • Berra.
        Det finns ägare som inte åker till sitt stambord när det är ”Expresstrav”.
        Det blir oerhört rörigt när du skall äta en bit mat, diskutera loppet som just gick i mål, analysera nästa lopp, kolla värmningen på din egen häst när det samtidigt skall visas ett annat lopp från en annan bana.
        Jag vill vara på plats när jag har starthäst men det röriga tar bort känslan som man bygger upp inombords.
        Snacket innan och efter start kortas ner då nästa lopp skall gå på nån annan bana och spelet då blir viktigare än sporten!
        Så jag håller inte med dig när du skriver: ” Oavsett vilken veckodag loppet körs och vilka spelformer det ingår i.”
        EXPRESS förstör mitt sociala umgänge och min känsla för travet !

        • Jag köper allt detta. Det är hästägarna som är de viktigaste, de som betalar sporten (tillsammans med spelarna givetvis) och det är i första hand deras/våra önskemål som ska tillgodoses. Om hästägarkåren vill ha bort Xpress så bör man absolut få sin vilja fram.
          Men blanda inte in tränarna!

  7. Sålunda ytterligare ett felbeslut av Skarplöth/ATG/ST , svårt nu att säga vilket i ordningen. Sällan har så sällsynt många felbeslut tagits av så få människor i så många år i sträck, utan att det renderat förändringar i styrelser och chefskap.
    Travsporten innehåller tveklöst den mest handlingsförlamade samling människor jag någonsin stött på, där incitamentet utgörs av kärlek till hästen och enormt mycket pengar investerade, men förmåga att ta tillvara sina rättigheter och tillse att valda styrande organisationer utför sina gärningar för sportens bästa saknas fullständigt.

  8. SÄLJ ATG!
    ATGs ledning har en annan agenda än det som är bra för travsporten. Men Spelutredningen ger travsporten möjligheter! ATGs monopol upphör. ATG försvagas men sporten kan kompensera sig för ATGs minskning genom att effektivt utnyttja den konkurrenssituation som uppkommer. ” Dessa spelföretag kan ingå avtal med trav- och galoppsportens organisationer som äger banorna och övrig infrastruktur.” Det innebär en kraftfull decentralisering från ST och ATG ut till de lokala sällskapen.
    Det krävs ett rejält nytänk för att tillvarata dessa möjligheter. Sälj ATG till en duktig privat aktör vilket bör kunna inbringa stora summor pengar till själva sporten och till banorna. De lokala sällskapen står sedan fria att träffa avtal med de spelaktörer som ger de bästa villkoren. Makten kommer att hamna lokalt där kompetensen om sportens villkor finns och därmed återtar sporten makten över spelprogrammet. STs och ATGs dribblande sista tiden är bara en form av dödsryckningar

  9. Anders Lindblad: Det du skriver är rimligt, speciellt som ATG står på topp, vilket i sig innebär en naturligt säljläge. Samt ett utmärkt läge för Trav och Galopp att skiljas åt, där Galoppen sålt sin själ ( ett stort antal rikstotodagar med DD osv) för att Travets omsättning är 5ggr större, men också inneburit att att Galoppen tappat hästägare, besökare och stort mediavakum.
    Samt att travet tittar snett på galoppen som tar sina 10% oavsett.
    Men viktigaste orsaken att börsnotera(sälja) ATG är som du skriver skilja sporten och spelet fullständigt åt, samt tillse högre kompetens driver spelet i framtiden, med högre spelsäkerhet, bättre kundvård, på hästsportens villkor, inte tvärtom.

  10. Förändringen på Top7 blev endast ett ansiktslyft, och kommer inte förbättra omsättningen långsiktigt, ty man använde endast läppstift istället för en total helrenovering. Fortfarande tvingast spelarna till att ta beslut på exakt 7 hästar, vilket handikappar förutsättningarna för seriöst systemspel. Ännu en gång tänkte ATG speldecimering istället för optimering.
    PAJASER !

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar