Foto: Stalltz.se

Den infekterade sitationen kring tävlingsplaneringen för 2018 fortsätter att diskuteras och dryftas. Kring framförallt: 1. OM det ska bli en egen och 2. vilken tävlingskväll Solvalla ska få.

Ja, plötsligt är det nästan så att man får en uppfattning av att Svensk Travsport nu kan tänkas sig vara så hjärtinnerligt snälla och hyggliga och jätteschysta och supergulliga; att GE Solvalla en HELT EGEN tävlingskväll.

När vi stället pratar om år av rån som nu – eventuellt – ska återgäldas.

Så absurt är det. Ter det sig. Speciellt med de siffror ST/ATG dribblar med; vi är flera som presenterat uppgifter kring att Xpress som isolerad sak inte alls inneburit det omsättningslyft det pratats om. Snarare tvärtom. Och det mest klockrena skriften i ändamålet var nog Jens Sjödéns statistikblogg på Travronden för någon vecka sedan.

Efter det uppskjutna beslutet under Derbyhelgen; nämen herre gud … de ansvariga har väl bara haft något drygt halvår på sig, så all förståelse … är nu tanken att det ska behandlas ett varv till. Och sedan ska det formella beslutet om tävlingsprogrammet fattas på ATG:s styrelsemöte den 19-20 september.

Ofta uttrycks – med all rätt – en oro om att travpubliken är till åren kommen. Och i det finns också en iver om att se till den yngre generationens behov och tankesätt. Så som vi tror att de är. Därför var det intressanta rader som inkom till vår lilla redaktion via mejl för några dagar sedan. En, måste i vår värld sägas, ung hästägare hörde av sig med följande funderingar:

Hej!

Jag har följt debatten kring V86 xpress fram och tillbaka.

Min syn är helt klart att xpress förstör våra onsdagar. Jag är 26 år gammal och det får väl ses som relativt ugnt för att vara hästägare (hästen är nu fem år). Jag är med på en andel tillsammans med fyra kompisar som vi köpte som ettåring. Föra året ansåg vi väl att vi väl att vi hade en ”hygglig” häst, var med på lite V64, V75 och V86 utan dom där riktiga framgångarna.

Vi är nästan alltid på plats allihopa. Även en gång när det var start på Solvalla V86 och just xpress. Förhoppningarna innan var ganska goda att vara bland dom tre första och allt löste sig och han lyckades vinna ganska lätt.

Men nu till saken för det första så var det helt värdelöst att vara på plats och följa V86, det var helt tomt på publikplats, följa spelet V86 via en tv kändes helt iskallt och för att inte tala om som ägare att gå in i vinnarcirkeln på nationalarenan och inte se enda person på plats. Ska det fortsätta såhär så har jag svårt att se hur vi ska kunna locka nya människor att gå på trav och framförallt hur ska vi kunna lyckas locka nya hästägare.

Ville bara ge min syn som relativt ung och liten hästägare.

Mvh Mattias

*****

Kanske en tankeställare så god som någon, och visst, det ska sägas och inte förnekas, att den stärker min uppfattning om att Xpress inte är den rätta vägen att gå – i ett längre perspektiv. Om det nu ens är och varit det – i ett kortare.

Det som egentligen gör mig – och så har gjort hela tiden – mest förbryllad i hela saken är att det så fullkomligt fastnats i en spelform. Att hela låsningen finns i just V86 som fenomen. Att hela sporten kidnappats av just detta.

Som jag skrivit tidigare, jag är övertygad om att det skulle gå att hitta en ny attraktiv onsdagsspelform. Som Jens Sjödén noterar i sin blogg, alla (riks)spelformer som testats på onsdagar under årens lopp har haft snudd på indentisk tendens. Med skillnaden att det nu numera finns ett verktyg som heter ”Tillsammans”.

Det pratas ju om snabbheten. Rappheten, den fiffiga, i Xpress. Med den logiken borde ju spelformens höga antal lopp mitt i veckan vara till kraftig nackdel. Så – ett fräscht femloppsspel med – med hjälp av rätt radpris – samma svårighetsgrad som V86, jag är fullkomligt trygg i att det skulle gå att nå samma omsättning som dagens V86 med ett sådant. Kalla den för låt säg ”Super-54:an”, lopp på samma bana en gång i kvarten, hela rasket över på en timme.

Det är väl snabbt nog, Skarpis?

Ja, det är en fullkomlig gåta att vi så fullkomligt nästlat in oss, fastnat i en rävsax vid namn V86.

Faktiskt det största mysteriet av dem alla i den här soppan.

Henrik Ingvarsson

12 KOMMENTARER

  1. Det är lätt att peka ut V86 men problemet är så oändligt mycket större än så. Det är ofta nästan helt tomt på publikplats på vanliga tävlingskvällar även om V86 tar det till en ytterligare nivå. Den nya generationen spelare vill ha snabba spel, hästägarna och de ”gamla travspelarna” vill ha lugn och ro, mkt folk på plats mm. Tyvärr är det två motsatser. Hur löser vi det här? Går det ens att lösa? Spelet på hästar minskar i världen pga det är ett för långsamt spel. Endast där det introduceras casinospel ökar det.

    ATG gör ett test med Express. Det är möjligt att det blivit bra eller inte bra men oavsett gör det här ingen större skillnad för omsättningen i stort på travet. Vi pratar småpengar i det stora hela. Sedan är det ju galet att inte Solvalla har en egen dag. Det börjar dock bli dags för travet att prata mer om det som på riktigt kommer göra skillnad framöver. Vad vill travet vara? Hur ska produkten se ut långsiktigt. Inte petitesser som V86 Express eller 16.20. /Också hästägare

  2. Det som aldrig framgår i debatten är hur många miljoner som man plöjt ner i ”varumärket” V86.
    Eftersom det aldrig sipprar ut ett jota från ATG vad kostnad kontra intäkt är så förblir allt bara ett virrvarr av dålig kommunikation med en alltmer frustrerad situation för alla involverade i sporten!

  3. I dagens Expressen sågar Robert Bergh det som Henrik skriver ovan, man kan konstatera att det finns olika åsikter. Beträffande spelformer så har jag svårt att tro att det avsevärt påverkar omsättningar m.m., det avgörande är hög kvalite på de tävlingar som presenteras. Rejäla prispengar drar bra och välkända hästar som är intressanta att spekulera kring, dvs raka motsatsen till söndagarnas GS75.

    Beträffande Robert Bergh så undrar jag över hans krönikor och åsikter. Han har aldrig någonsin haft annan uppfattning än det ATG framför oberoende av ämne, det känns faktiskt lite ”köpt”. Är han bollplank till ATG’s ledning och därför delaktig i det som föreslås ?

    När det sedan gäller fasta tävlingsdagar ( dåtiden enligt Robert) så är det helt och hållet en prioriteringsfråga. Sitter jag framför datorn struntar jag i var tävlingarna hålls men planerar jag att åka ut till banan så vill jag ha kontinuitet och kanske träffa kompisar.

    • Att Robert Bergh är ”köpt” var årets understatement.
      Det är mest pinsamt att läsa hans positiva krönikor när han (på samma sätt som Nybrink) numera stryker alla medhårs för att inte stöta sig med ST/ATG/Kanal75.

      Ett sorgligt kapitel är vad det är!

        • Tycker inte såna som Melander, Walmann och Ludde undviker att framföra kritik som i många fall är befogad.
          Skillnaden på hur Bergh är nu mot innan han flyttade till Åby är väl att likna med skillnaden mellan svart och vitt….

  4. V86 är överlägset bästa spelet. Läggs det ner så tappar jag nog intresset helt. V5 är för billigt borde kosta 5kr ist för 1kr.

  5. I valet mellan att gå på Solvalla tisdag eller onsdag väljer nu den tilltänkta publiken att gå på – ingen. Samtidigt, vid tre andra banor i landet, decimeras vad som må återstå av rutinmässig publik. Varför inte helt stänga publikentréer, restauranger, luckor? Det sparar personalkostnader som istället kan läggas på fler anställda hos ATG, fler konsulter och högre lön för ledningen.

  6. Jag tror att du har helt fel här. Ett radpris på fem lopp som ska motsvara V86 i svårighetsgrad. Det är där det dör.

    ”Folk” tittar på radpris istället för svårighetsgrad. Det är bara så. Så fort det bara andas radprishöjning börjar det muttras, för att uttrycka det milt. Man vågar inte ens höja V5 till två spänn. Vad säger inte det?!

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar