Enligt ett pressmeddelande från Svensk Travsport, som följer i sin helhet nedan, är följande beslut taget gällande kommande års tävlande på Solvalla och kring V86 Xpress:

____

”Solvalla kör både tisdag och onsdag nästa år

Solvalla kommer att satsa på tisdagar med höga prispengar och stor sport nästa år, men också fortsätta vara del av V86-tävlingarna med Xpress på onsdagar. Det beslöt Svensk Travsports styrelse i dag.

Att Solvallas status som travets nationalarena ska lyftas har travsverige varit överens om länge. Banan har också önskat att få en egen tävlingskväll där man inte behöver vara en del av Xpress-konceptet där V86 körs på två banor. Svensk Travsport fick i uppdrag att ta fram förslag på hur tävlingsschemat 2018 kan anpassas så att Solvalla kan få en egen dag, men samtidigt ha kvar spelformen V86 på onsdagarna. Lösningen blir att Solvalla 2018 får både en egen tävlingskväll och fortsätter vara med på Xpress.

– I och med styrelsens beslut får Solvalla bättre förutsättningar att utvecklas som tävlingsarena och axla sin roll som nationalarena. Samtidigt kan V86 med Xpress behållas och fortsätta att utvecklas som den viktigaste spelformen efter V75. I år har V86 ökat omkring 20 procent och enligt ATG står möjligheten att spela Tillsammans för ungefär hälften av den ökningen. Men det beror också på flera positiva aspekter av Xpress som exempelvis att spelet går fort och har bra geografisk spridning vilket uppskattas av kunderna. Svensk Travsport vill inte börja peta i den spelprodukt som går bäst just nu, säger Johan Lindberg, generalsekreterare på Svensk Travsport.

Foto: Stalltz.se

Så här tävlar Solvalla nästa år

Under 2018 kommer Solvallas tävlingsprogram innehålla 35 tisdagskvällar och 37 onsdagskvällar med V86 Xpress, som banan delar med Åby, Jägersro och Bergsåker. V86 Xpress-onsdagarna på Solvalla kommer att köras med något lägre prispengar jämfört med i år, och loppen kommer ha runt 40-50 000 kronor i förstapris. Därutöver arrangerar Solvalla 11 V75-tävlingar, 3 lunchtävlingar och 4 breddloppstävlingar.

Övriga banor hjälper till

Solvallas nya tävlingsprogram innebär automatiskt att andra banor påverkas. Malmöbanan Jägersro kommer fortsatt att ha tisdagar som sin huvudsakliga tävlingsdag, men med vissa ändringar. Ungefär tio tisdagkvällar är det Jägersro som kör tävlingar med extrahöga prispengar och större lopp och under 10-15 veckor tävlar man samtidigt som Solvalla, som så kallad V5-bana. Det finns även utrymme att öka lunchtävlandet om banan önskar det. Jägersro behåller också sina Xpress-onsdagar och förändringen innebär att Jägersros prispengar ökar med några miljoner kronor.

– Uppdraget var att stärka Solvallas roll som nationalarena och oavsett vilket beslut som fattats innebär det en oundviklig negativ påverkan på andra banors tävlingskalender. I det här fallet är det framförallt de banor som normalt tävlar på tisdagar, Axevalla och Sundbyholm, som drabbas och det är vi medvetna om. Vi har därför valt att lägga fyra av tisdagskvällarna med höga prispengar på Axevalla och Sundbyholm, säger Johan Lindberg.

Röster om det nya tävlingsupplägget:

Jörgen Forsberg, vd på Solvalla 
– 2018 blir en nytändning för Solvalla. Vi kommer under de flesta tisdagarna på året erbjuda fantastisk travsport med höga prispengar och dessutom vara en del av V86 på onsdagarna. För publik, hästägare, tävlande aktiva och oss som arrangörer är det här en enorm förbättring jämfört med de senaste åren. Nu kavlar vi upp ärmarna och börjar jobba stenhårt för att så många som möjligt ska välja att se Solvallas tävlingar på plats.

Peter G Norman, A-tränare och ordförande i Solvalla Travtränarförening
– Solvalla Travtränarförenings styrelse står till hundra procent bakom förslaget. Vi har inte varit nöjda med de senaste årens tävlingsschema, men det här blev riktigt bra. Vi uppskattar att Solvalla får en egen dag och även att vi kan tävla två vardagskvällar i veckan på hemmaplan. Tisdagarna där sporten står i centrum blir naturligtvis höjdpunkten och jag vet att en egen tävlingsdag även är extra efterlängtad av våra hästägare”.

Henrik Ingvarsson

21 KOMMENTARER

  1. Vad blir streckspelarnas lir på S:s tisdagar. V64? Och vi som inte använder jackpotspel, får förhoppningssvis en överlappande V4 i avd 3-6?
    Man får ändra sin veckoplan och dedicera tisdagarna till bildskärmen och helt skippa onsdagarna.

  2. Travtränarföreningen får vara hur nöjda som helst men jag tror inte på detta. I dagens Travronden så säger Johan L att man nu satsar på att fördubbla publiken till 2020 ( projekt Pegasus 2020). På fråga från Richard Hansson om konkreta exempel på satsningar så blir svaret rent flum. Man behöver inte vara Einsteins brorsa för att inse att exempelvis V86 express dödar allt publikintresse, det är omöjligt att följa dessa tävlingar på plats och samtidigt spela. Detta med publik tror jag helt och hållet är läpparnas bekännelse, i praktiken så är det mycket lågprioriterat. Rätt eller fel så ser man trav som en produkt anpassad för datorspel, tyvärr tror jag att det kommer att slå hårt mot hästägardelen precis som tidigare artiklar på Trottosport indikerat.

  3. Till Peter G Norman och Jörgen Forsberg.
    Jag är hästägare, o kan för mitt liv inte begripa att ni är nöjda med detta.
    V86-skiten ska skrotas, o Solvalla ska köra ONSDAGAR med V75, tisdagar är ingen kväll man vill bjuda med kunder för lite mat o några öl.

  4. Som aktiv på Jägersro får jag verkligen tacka ST och ATG för denna satsning,ni hjälper mig att motivera mig att sluta med travet efter 49 år.TACK SÅ MYCKET.

    • Får man verkligen skriva vad som helst? En rent svinaktig parallell med en galen diktator som orsakade död och lidande för många miljoner människor. Några proportioner får det väl ändå finnas! Vi pratar om hästar som springer runt en bana, inte om liv och död.

  5. Larsa : Det var väl lite väl kraftigt ! Tveksam liknelse .
    Beslutet var väntat då Express har lyft onsdagarna .
    Tror tyvärr inte att Solvalla kommer att lyfta till gamla nivåer oavsett hur man gör .
    Bara att släppa taget och flytta ut alltihop till Bro Park .

  6. Som någon ovan undrade – vad blir det för spelform på tisdagar? Om det blir V64 dör precis allt kring den nya dagen. Nån som sitter inne med info?

    För övrigt känns lösningen som nån sorts variant där alla ska bli lite glada. Men istället blir nog de flesta ganska sura.

  7. Varför inte bara köra V86 på Solvalla på Onsdagar????? Enkelt och bra. Helt sinnesjukt att möblera om hela tävlingsplaneringen och förstöra för flera banor bara för att behålla förlustaffären och dyra V86 express.
    Strejka nu alla som kan påverka, jätteskandal detta att en travhatare på ATG och STs megaflata styrelse ska styra och påverka hela sporten.

  8. Om Solvalla skall bränna sitt krut på tisdagar, och låta loppen som är av ”fredagsluchkvalitet” gå på onsdagarna, hur roligt blir V86 då?
    Hur länge kommer man på Jägersro tycka att det är roligt att vara saxbana till Solvalla och inte få mediafokus?
    Vad händer med alla andra banor när nu Solvalla skall ha 35st av deras V64-kvällar?
    Skall man hitta ännu en spelform till Solvallas tisdagar så dör väl nästan V64 helt och hållet?
    Kommer alla spelbolag med svensk spellicens från 2019 att kunna ha det här inflytandet på tävlingsprogrammet?

  9. ST, man Saknar Kerstin Peterson Broddas kommentar under ”Röster om det nya tävlingsupplägget” i pressutskicket. Föll det ifrån?

  10. Nu när det blir denna märkliga halvmesyr till lösning, där risken är att ingen av de stora banorna får en egen given dag att bygga kring för publik/spelare, så är nog det enda vettiga att köra V75 på tisdagarna också. Varken publik eller spelare kommer annars att fatta att tisdagarna betyder stortrav på nationalarenan. Eller att flytta GS75 från söndagarna då, men då måste man absolut göra om TV-konceptet för spelformen så att den fina sporten hamnar i centrum. Alla andra befintliga spelformer kommer att förpassa ”supertisdagarna” långt in i skuggan bakom onsdagarna för publik/spelare.

    Föreslog ju själv spelet ”Superfemman” här tidigare. 5 lopp, startar i lopp 5, 5 kronor raden, med en slags boost om man även sätter 2:orna osv i loppen. Den skulle funka utmärkt på ”supertisdagarna” tror jag, just för att den går att köra snabbare och kortare. Lagom för både TV och banpublik. Men det låter väl ganska uteslutet att ATG hinner få till något nytt.

    Flytt av GS75 blir därför mitt tips.

  11. När det gick utmärkt att endast låta Solvalla köra V86 onsdagar utan saxbana, möjligen med ett något snabbare tempo än dagens tävlingar, vilket tveklöst är lönsammast såväl för Hästsporten i stort som Solvalla som bana, så väljer man således sämsta möjliga lösning för såväl Solvalla, Sundbyholm , Jägersro samt hästsporten i stort.
    Vems agenda följer ST här? Vem tjänar på detta upplägg? För det är INGEN av de inblanda som gör det.
    Att Solvalla DESSUTOM får lägre prismedel än till dagens V86lopp? HUR FAN ÄR DET MÖJLIGT ? Lindbergs försvar av V86 var bland annat hög kvalitet på sporten, den lär dessutom sjunka om prismedel blir lägre.

    Går Solvalla, Jägersro och Sundbyholm samt aktiva med på detta, så visar det endast på ett väl utvecklat självskadebeteende.
    SKANDAL

  12. GS 75 Håller inte 1 kronas rad pris iskallt man måste köra med V64 annars knäcker man hela vardagspelet
    som tidigare nämnts . V75 är heller inte att tänka på då det redan håller på att ta död på sig självt med alla extra omgångar
    och fler omgångar utomlands även Boost är negativt .

    • Om ATG vill försöka skapa en tredje stor speldag så känns väl ”Supertisdag med nya GS75” och finfin sport otroligt mycket hetare än GS75 med breddtrav på söndagar? Tror absolut det skulle funka med 1-kronas på Solvalla, mycket bättre än på landsortsbanorna på söndagarna. Särskilt när man får igång Tillsammans-spel även på GS75.

  13. Glöm detta med GS75 på tisdagar, med 20-30 000 i förstapris så lär kvaliten på loppen bli därefter. Det skulle behövas 3 ggr högre nivåer för att få anständiga tävlingar, tyvärr verkar man inte förstå den starka kopplingen prispengar/tävlingar/omsättning.
    Min känsla är att man inte tar ett helhetsgrepp och frontar de svåra frågorna utan kompromissar sönder helheten. Den ständiga frågan kring hur många travbanor vi ska ha på sikt besvaras aldrig, med tanke på det minskade hästbeståndet så är frågan brinnande aktuell. Men förmodligen väntar man till loppen är halvbesatta innan man agerar.

    • Hästbeståndet sjunker endast p g a att ATG inte levererar till Sporten vad sporten skall ha.
      Samtidigt så växer ATG likt en amöba och slukar mer o mer av av nettot, allt med STC’s passiva godkännande!

  14. Funderar mest på om hästarna räcker till? Tävla två dagar i rad på Valla betyder att de närmaste banorna måste välja Valla framför sin egen bana och det betyder döden för Sundbyholm, Gävle och Axevalla med fler på sikt. Jag är ingen vän av Ludde men det är alltid trevligt när han eller Adrian kommer till Valla och rör om lite. Därför skall Valla bara ha onsdagar med mycket bra pris pengar och ”alla” vill komma till Valla! Förr var det lite speciellt att höra att någon hade häst som skulle tävla på Valla, så känns det inte numera. Vill ha tillbaka den känslan men det kanske är försent för det? Sen att de bara för fram röster som är positiv till detta upplägg är bara bedrövligt och mycket skumt.

  15. Kari Lähdekorpi hade det bästa förslaget : Solvalla skall tävla på fredagar då det är en bra dag för publiken att koppla av på:
    De aktiva får det jobbigt med v-75 dagen därpå, men de är vana vid tuffa tag.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar