Jag var tvungen att ge mig ut på – med mina mått mätt – längre promenad i den (alltför)tidiga höstluften. För att liksom hämta mig. Försöka fylla upp de hål i mage och bröst som infann sig. Det uppstår lätt en tomhet i det också; i att något efter lång väntan till slut inträffar. Den där klassiska ballongen.

Ja, jag var helt enkelt tvungen att … hämta mig.

Inte från chocken kanske (jo lite ändå). Utan mer bara – faktumet.

Över att beslutet kom. Minst sagt lite plötsligt. Tydligen för de inblandade banorna också. Utan förvarning, besynnerligt nog.
Ja, själv hade jag liksom knappt hunnit trycka på publicera för en artikel där en ung hästägare fick komma till tals om sin syn på V86 Xpress, innan beskedet kom. Att de saxade onsdagarna fortsätter även 2018.

Axevalla, en bana som berörs negativt av dagens beslut.

Det är svårt att riktigt veta man ska säga om det. Uttrycka. Helhetsmässigt kring det hela. Det är snudd på för mycket att sortera.

Men det som trots allt är enkelt att konstatera är:

1. Leif GW Perssons mantra ”inte krångla till det i onödan” är ingenting som Svensk Travsport tagit till sig.

2. Om någon någonsin tvivlat kring, vacklat, tvekat … över vem som styr i Hästsportens hus, så vet hen det nu.
En gång för alla.

3. Inte någon som egentligen uttalar sig kring saken ser till någon helhet. Alla ropar efter just sin pipa. Även om Solvallas sportchef Markus Myron i sedvanligt balanserad ton uttryckte sympati för de banor som dagens besked innebär negativa konsekvenser för.

****

Fasen vet förresten om ens ST ser till någon helhet längre … det sticks till någon ett ben där, ett bete där, man ger en tredje någon extradag där, och seså – håll er på mattan nu. Och så kollar man upp för att kika till så att Hasse verkar nöjd, förstås.

Det är hur som helst mycket som fascinerar i det här. Inte minst alla motsägelsefulla uttalanden, kanske i synnerhet från ST:s Generalsekreterare Johan Lindberg.

Till exempel:

* I att å ena sidan ena dagen gå ut med tjusiga kommande publikmål, å andra på nästa ställa sig bakom fortsatt Xpresstävlande. I synnerhet när det är så ytterst oklart vad en eventuell omsättningsökning berott på. Det hävdas till exempel att V86 i år ökat med 20 procent, och att andelsspelet ”Tillsammans” stått för hälften av den. Kring just det, den totala ökningen för 2017, skulle jag till exempel vilja veta hur mycket av de resterande tio procenten som härrör från den osannolika (och då menar jag osannolika!) jackpotmånaden januari. Fast några bevisande/belysande siffror får vi som vanligt inte av ATG. De konkreta totalomsättningssiffror som existerar (från andra håll) pekar ju faktiskt mer mot motsatsen än något annat.

* Å ena sida vurma för fortsatt kvalitet på onsdagarna, och å andra sänka prispengarna för Solvallas 37 stycken sådana, under de många veckor där Valla ska fortsätta agera Xpressbana/vara ena benet av V86. För det verkliga krutet ska Stockholmsbanan nu med all rätt lägga på sina egna 35 tisdagar. Där blir prissummorna högre, dit ska rubrikloppen flyttas … medan onsdagarna mer blir till, ursäkta uttrycket, spelknarkar-lopp. Onsdagen kommer oftast riskera att bli något av en restprodukt, andrasortering, och hur attraktivt blir det?

Solvalla och dess nya tisdagar då? De så efterlängtade egna?

Det kan säkert bli jättefina tävlingsdagar av det. Som enskilt fenomen. Och det är såklart helt rätt att lägga fokuset, kraften på dom, ja Xpressdagarna kan Valla nog bomma igen publikplatserna fullständigt på framöver. Det är tisdagarna som kommer att gälla. Dit ska rubrikloppen, dit ska prispengarna. Dit ska publiken – om det nu är möjligt.

Följdfrågorna för dessa tisdagar blir förstås: Vilken huvudspelform kommer det bli? HUR stor ska dagen försöka utvecklas till att vara? Pratar vi mål om ännu en direktsänd (linjär)tv-tävlingsdag?

Vad säger Skåne nu?

Och vad får det i så fall för effekt för V86 dagen därpå?

****

Det är totalt givet att Solvalla var värda det här.

Ändå är känslan av totallösningen lite som något marsvarelser på sinnesomvandlande substanser kommit på.

Den mest rymdade som närmast fanns att tillgå, innebärande nya negativa konsekvenser för så många andra banor och inblandade.

När man kunde gjort det så ofantligt mycket enklare.

Henrik Ingvarsson

27 KOMMENTARER

  1. Finns ett mångmiljonbelopp som sköts mindre proffsigt än ATG/ST. Och där dessutom dotterbolaget dikterar villkoren Jag bara undrar

  2. Jag begriper ingenting förutom att på något sätt måste Skarplöth/Lindberg och Ljungkvist bytas ut och antagligen några till.
    Ser det som rätt parodiskt att ena stunden pratar man om att försöka få tillbaka publiken andra stunden gör man sitt bästa för att inte få nån publik alls. Håller helt med Henrik i vad han skriver förutom att han inte säger rent ut att en storstädning måste ske men det kanske är så illa att ”tjänstemännen har tagit makten” och ingen kan/törs/vill avsätta dem och sammanhållningen bland hästägare och tränare är så svag så nån bojkott orkas inte med

  3. Nej det kommer inte att komma någon publik till Solvallas tisdagstävlingar.
    Hade man valt det självklara med Solvalla onsdag med V75 skulle det givit en positiv signal som gjort kanske 90% nöjda. Publikt och omsättningsmässigt ett uppsving men man valde att göra de flesta missnöjda men det överraskar verkligen inte. Känslan är att Skarplöth/Lindberg vill göra så stor skada som möjligt innan dom lämnar skutan….märkligt men så är det nog.

    • Närapå var fjärde Svensk har Solvalla inom 1 timmes bilväg.

      Ny station ”Solvalla” på tvärbanan planeras vara i trafik om 4 år.

      ”Uppsidan” för banans möjligheter är enorm.

      Men jag kan garantera att ingenting kommer hända så länge den huvudsakliga energin läggs på gnäll och bråk.

      ST’s ledning tillsammans med ATG och inte minst Solvallas till åren kommen ledande profiler i Styrelsen borde se möjligheterna istället för som nu bara tjafsa.

      Det börjar snart likna en annan närbesläktat organisation vars gamla generalsekreterare myntade det klassiska uttrycket:

      ”Det är snart fel person på precis varje plats”.

      • Nej men på platsen för ATG:s VD är det fel person och det rejält!
        Det främsta kravet på nästa VD är ett genuint travintresse.

      • Ja varför sitter banorna och gnäller istället för att utveckla sina upplevelser. Besökare på expresstrav verkar ej nöjda. Vad har Solvalla gjort för att fixa detta? Banor kör med sax varje vardag hela veckan. Storbanorna verkar ha svårt att hantera detta.

  4. Varför fortsätta med xpress? Lägre totalomsättning, dyrare, värdelöst för arrangör och publik, inga aktiva vill ha det.

    • Håller med på att xpress är värdelöst för arrangörer och publik, men lägre totalomsättning är ju rent fel. Vi vet väl ändå alla att omsättning faktiskt har ökat efter att man införde xpress. Har verkligen alla glömt hår dåliga Solvallas ensamma onsdagar var innan xpress infördes?

  5. Det hela verkar endast vara en eftergift för solvalla tränarna,dom tisdagar då som det är tänkt att jägersro o axvalla ska få förhöjda prissummor,ska solvalla då köra med vanliga prissummor eller inte alls?kommer det då att kunna kallas ”stor sport”för det är tydligen det enda viktiga den dagen,spelet ska tydligen komma i andra hand då eller?o om det inte blir tv sändningar ja då kommer intresset för tisdagar bli minimalt bland ”vanliga” små spelare,när man sen inte ens kan presentera vilken spelform som kommer gälla verkar det hela oerhört illa genomtänkt,ska bli kul o se hur man får till ”stor sport”en tisdag kväll i mitten av januari,för att sen få till spelinbjudande lopp på onsdagen.

  6. Om Solvalla ska ha en egen tävlingsdag med högre kvalitet, ska man väl vara enda bana som kör eller? Och blir det breddlopp på onsdagen för att fylla loppen då? Som så mycket annat från ST idiotiskt.

  7. Själv tänker jag att såhär obegripliga beslut beror på något mer än bara prestige – exempelvis att det finns ”tv-avtal” och överenskommelser som Skarplöth har svårt att ta sig ur, antingen för att det finns bindande avtal eller för att han själv tappar i anseende bland ”de sina” (= kanske framför allt alla som inte syns i rutan, men som jobbar med alla dessa tv-produktioner). Rena spekulationer, ska sägas, men Xpress fortsatta existens beror i alla fall inte på att omsättningen är så mycket högre.

    Är i af glad att Solvalla äntligen får en egen kväll i veckan igen, man tror knappt det är sant, men synd att det drabbar andra banor och att alltihop beror på att Xpress ska köras till vilket pris som helst.

  8. Släng express på sophögen,och behåll Solvalla onsdagar. Solvalla är lika tomt som publikplatserna på Vincennes Luxemburg dagen 2004. 40 personer på ”asfalten”.Solvalla hade chansen på något bra ihop med ”nya” Täby”, men nej tack!!!

  9. Bra beslut
    Solvalla kör tisdagar
    Nu får de visa om de kan något De som styr och ställer på Solvalla
    Måtte Solvalla bli av med fredagarna Det är ju en katastrof hur de aktiva på Solvalla presenteras i den Tv sändningen
    Och ledningen på Valla har totalt misslyckats med att hitta sponsorpengar till denna dag
    V86 Express finns Jag tycker det är ett trevligt inslag i spelfloran Men att kalla mig för spelknarkare nja.
    Däremot har jag alltid funderat över varför man inte kan besöka valla även om de kör lopp på Åby
    Jägersro kanske kan göra något bra av det här Deras tisdagar är ju stendöda Hitta ett nytt koncept Ett Örestadskoncept Kanske ett Europa koncept
    Eskilstuna Ja de är nog så finurliga Att de kan förhandla till sig något bra

    Misslyckas Valla med dels att få fram sponsorpengar till rejäla prisökningar och dels att få fram ett sportsligt baserat tävlingsprogram som intresserar Då finns det anledning för den samlade travsporten att bygga en ny och ST ägd bana i Stockholmsområdet

    • Tror personligen inte Solvalla’s ”räddning” ligger i vare sig Tisdag eller delad Onsdag.

      Solvalla’s ledning måste ta betydligt kraftfullare och djärvare grepp för att på sikt hamna på kartan igen och rent ekonomiskt göra sig aningen mer oberoende av spelet och därigenom ST’s och ATG’s tjänstemän.

      2021 beräknas den utbyggda tvärbanans trafik vara igång på aktuell sträcka. En ny station faktiskt namngiven till ”Solvalla” kommer att ligga i direkt anslutning till Ulvsundavägen söder om banan.

      Bygg ett stort flervånings P-garage på Spångasidan för travbesökare med bil och upprätta sedan hotell och andra kommersiella byggnader på nuvarande P-ytor S och SV om banan. Q8 kommer inom snar framtid börja bygga på P-ytan närmast Ulvsundavägen ( den.P-ytan ägs av Kommunen). Närheten till Brommaflyget och station på tvärbanan är guldläge för dyl.

      Det krävs andra fortlöpande intäkter än spel för framtidens travbanor ( se ex. Woodbine). Detta oavsett tilldelade tävlingsdagar.

  10. Det ingen skriver om är att folk som inte gillar Xpress-travet behöver
    inte bry sig om att det körs lopp på t ex Åby också. Gör som många av
    onsdagsbesökarna gör – åk till Solvalla och spela V5:an (alla lopp på
    Solvalla). Och med ”Supertisdag” dagen innan än mer befogat kanske
    att göra tidig kväll på onsdagen?
    Och oavsett vad man tycker om V86 går det inte tycka annat att det
    funkar bra med Xpress trav i Tv-soffan. För tempot är skönt när man
    sitter där… Med tiden tror jag det blir V75 på Solvalla varje onsdag –
    men området kring Solvalla ska först bebyggad – det ska komma en
    tvärbanehållplats utanför entren – etc etc. När allt detta är på plats är
    Solvalla moget att ta emot större publik och ha V75 varje onsdag.
    Under tiden – bra med egen tävlingsdag – och hellre Onsdag än Fredag
    som förslaget nu är (som andradag). Och tänk också på att om man
    inte gillar Xpress-trav på onsdagar så är det trots allt 22-23 minuter mellan
    loppen på Solvalla även dessa kvällar… Glöm andrabanan!

  11. Det kommer att bli som alltid i Sverige alla klagar men ingen gör något, Svenskarna måste väl vara världens mesigaste folk.
    Nu är det väl dags att våra föreningar visar lite stake !!!

  12. Hur känns det här beslutet för Sundbyholm, Solvallas överlägset närmsta bana (tolv mil), som i år kör 21 tisdagar? Och är det inte att underskatta spelarna att tro på fortsatt behållen omsättning under xpress trots en sänkning av standarden på hästarna? Frågorna hopar sig…

  13. Skarplöth och Lindberg gillar Machiavelli , ty det är söndra och härska och det gör dessa tjänstemän utmärkt väl, dock gynnar det ingen annan än dom, ty hästsporten och banorna slås fullständigt sönder, uppfödare och hästägare tar smällen, liksom amatörerna ! För Solvallas del är det positivt gentemot dagens ordning, men en västanfläkt mot att köra egna tävlingar enskilt en onsdagskväll 40v per år. Nu blir det återigen verken hackat eller malet, samt V86loppen kommer hålla en ännu sämre sportslig kvalitet än tidigare på grund av sämre prismedel. ( jag som spelare applåderar, ännu fler superskrällar kommer sannolikt vinna) , men det är ju rena örfilen för Sundbyholm och Jägersro .
    Att inte ge Solvalla ensam V86a i ett möjligen något snabbare tempo är för mig en gåta, och låta övriga banor få behålla sina sedvanliga tävlingsdagar ? Vad är STs incitament, och ATGs ? Inte lönsamhet, inte hästsportens bästa , VARFÖR?

  14. Det känns som detta förslag ‘är gjort för att tillfredställa Skarplöths önskemål och han har krävt V86Xpress. Hans ord är lag! Sedan har ST försökt planera utifrån detta och så har det blivit en riktig soppa. Det är nästan så att man tror att ST I sin planering haft som målsättning ”hur skall vi göra för att så manga skall bli missnöjda”.
    Man skall veta att Skarplöths och många av hans medarbetare har en bakgrund från TV–världen, det är den delen som är viktigast i hans värld.
    Allt detta var ju ett spel för galleriet, det blev précis som sades från början, nu fick man låtsas lite för att de aktiva och banorna skulle tro att deras synpunkter betydde något när Skarplöth redan hade bestämt allt.

  15. I dribblande har STs ledning själva hamnat på läktaren. Beslutet är överlämnat till ATG. Denna ”match mellan banorna” – som egentligen inte varit någon riktig match då resultatet var bestämt i förväg – visar återigen på STs svaghet och inkompetens och att makten över travsporten vilar hos ett av spelbolagens vd som totalt saknar kunskap och dessutom intresse för sporten och hästarna. Skarplöth lär ha sagt att han blir aldrig bli så dum att han blir hästägare.
    Vem älskar ”Xpress” då? Är man på plats på Jägersro en onsdag för man har starthästar så är det ju totalt odugligt. Kass i TV också! Det är reklam och lopp i rask takt och ingen tid att fundera eller smälta intryck. Travronden fick åka över Östersjön till Finland för att hitta en gammal avdankad travtränare som giller Xpress-onsdagarna och han tyckte för övrigt att Solvalla kunde har fredagskvällar som sin travdag! Jag tillåter mig tro att Kari i vanlig ordning skojade med oss svenskar och var ironisk!

  16. Jag slutar spela på V86. Hatar den stress vi utsätts för. V86 är för folk som lika gärna kan spela på lotto (lätt överdrivet) och möjligen storspelare som har tid att analysera loppen dagarna i ända. Tycker det ska vara minst 20 min mellan loppen, är det inte 30 min i Frankrike? För mig är det självklart att Solvalla ska ha ”sin” dag och onsdag är den dag som passar bäst med tanke på att tis och to är ”upptagna”. Jag har inget emot V86, men i så fall på en bana. Är det viktigt med x-press, varför inte använda breddloppen till det? X-press handlar mindre om sport och mer om spel och då spelar det mindre roll vilka hästar som startar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar