Svensk Travsport sköt idag på beslutet om tävlingsprogrammet under nästa år. Eftersom det finns många åsikter om hur V86 skall köras och vilken tävlingsdag som Solvalla skall få som ”sin ” dag vill ST:s styrelse först inhämta synpunkter från Förtroenderådet som träffas i morgon.

I Förtroenderådet ingår förutom Svensk Travsports styrelse en representant från varje travbana med totalisatortillstånd och basorganisationerna samt valberedningen.

Efter att ha lyssnat på dessa kommer ST:s styrelse att, senare under stundande derbyhelg, fatta beslut om tävlingsprogrammet för 2018.

Debatten de senaste veckorna har varit livlig. Många (de flesta) anser att Solvalla skall få köra onsdagar med V86 utan Xpress-trav. Såväl bland aktiva som bland spelare och publik.

I en omröstning på twitter vill 85% av de 573 röstande att det skall bli så.

LP

Läs också:

Sportens framtid viktigare än Skarplöths gunst.

 

15 KOMMENTARER

  1. Intressant organisation ST är , jag är så infantil att jag gissade denna kunskapsinhämtning var införskaffad under sommaren och ST hade bergkoll på hur landet låg?! Att Johan Lindberg endast försökte blidka ATG tills beslut var klubbat ! Således var det STs åsikt som torgfördes i veckobrevet och inte propaganda !
    Svensk Hästsport är tyvärr alltför lik Svensk Politik, makthavarna har helt förträngt sitt uppdrag !

  2. Vad vill de 15% som inte tycker onsdagar ska vara Solvalla? Att Solvalla ska gå tillbaka till ordningen med tisdag och torsdag? Men det räcker nog inte intresset till och sen blir det ju dubbelkrock med Jägers och Åby!

  3. Har alla glömt hur stor (dvs liten) omsättning Valla hade på sina egna V86-omgångar innan Express infördes? Vill ni alltså gå tillbaka till en omsättning som ligger 5-10 miljoner under dagens VARJE VECKA? Hur mycket blir det på ett år? Hur mycket mindre pengar blir det till sporten på ett år?

    • Enligt tidigare beräkningar, bl.a här, skulle ett oms.tapp gott o väl uppvägas bl.a av de minskade kostnaderna för tv-bevakning från två banor.

    • Mindre pengar till sporten från ATG finns väl inte. De fick ju fria händer i några år för att ge oss aktiva 500000 miljoner i nåt projekt de kallade Pokalåret. De fick visst låna av oss aktiva till det i slutändan……

    • Om jag ser rätt så hade Solvalla V86 ensamma vid två tillfällen i aug. Redan till andra pmgången föll omsättningen kraftigt.

  4. Travronden gjorde jo masse research på hvordan V86Xpress (og senere V75-start) innvirket på omsetningen – det ble for mye for ATG og de ba derfor bladets eier ST å kvitte seg med disse brysomme journalister.

  5. Från maj 2011 till idag har omsättningen i genomsnitt varit följande (sommarmånader, jackpottar och premiärer ej med):

    V64: 17,9 milj
    V86: 17,0 milj
    V86 Express: 18,4 milj
    V86 Express Tillsammans: 21,4 milj

    Ingen stor skillnad i omsättning, förutom Tillsammans som höjer omsättningen med 3 miljoner. Arvssynden var att man införde V86. Därmed sjönk omsättningen. Man var därför tvungen att införa Express, som gjorde att omsättningen kom tillbaka till en nivå som gällde på V64:ans tid.

  6. Det borde finnas goda möjligheter att ordna en lösning som gör att alla blir nöjda. Enligt min mening borde V86 försvinna. Spelet är segt, publikfientligt. Med V64 slutar loppen strax efter 21, man är hemma innan tio. Med V86 slutar loppen strax innan tio man är hemma strax innan elva. Stor skillnad.
    Målet bör vara att satsa på publiken, fylla Kongressen och Bistron på onsdagar, med bibehållen eller höjd omsättning. Det går att göra genom att man utgår från V64:an. Vad sägs om GS64 Tillsammans? 15 miljoner, 2 kr raden, rosa kupong.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar