När Svensk Travsports styrelse idag samlas i Malmö för att ta det ödesmättade beslutet om tävlingsplaneringen för nästa år finns egentligen bara ett alternativ att ta ställning till.

För inte vill väl ST skada den svenska travsporten ytterligare?

Räkna alltså med att dagens besked blir att Solvalla får behålla ”sin” onsdag med V86 utan att dela spelformen med någon annan bana, och utan att tvingas köra enligt den Skarplöthska principen med trav i expressfart

Detta var dock knappast avsikten början. ST:s ordförande Hans Ljungkvist hade förmodligen räknat med att ytterligare en gång kunna tillfredsställa Hasse Skarptlöth genom att lotsa sina trupper fram under radarn till ett beslut om att låta Solvalla tävla på tisdagar, vissa tisdagar samtidigt som Jägersro.

Fienden upptäckte dock i tid Ljungkvists smygande mot det ödesdigra beslutet. Med Jägersros Kerstin Peterson-Brodda som härförare lyckades motståndet få stopp på Ljungkvist och hans underhuggare. Jägersro fick med sig stora delar av övriga landets travsportutövare i sina strävanden att slippa konkurrera med Solvalla på tisdagar.

Bland stödtrupperna dök travtränarna med sitt riksförbund upp och tydligt markerade att Solvalla och Jägersro inte skall tävla på samma veckodag, och att Solvalla skall ha sina onsdagar utan expresstrav.

Även andra banor, som var på väg att drabbas av det huvudlösa förslaget, tog ton och ställde in sig i protestanternas led.

I fredags hade ST kallat tre banor till en videokonferens. Att det var tre ”tisdagsbanor” som var kallade visade vad som var i görningen. När det väl var dags för konferensen hade dock ST fått kalla fötter. Istället för att meddela vad som i praktiken redan var bestämt presenterades tre möjliga lösningar.

Samtidigt fick deltagarna stränga order om att all information de delgavs var hemligstämplad. Helt i linje med hur ST agerar nu för tiden. Transparens skall förekomma i så liten omfattning som möjligt i den sport som ofta benämns som en folkrörelse.

Men eftersom frågan är så laddad läckte informationen ut. Som det brukar göra när den ena parten vill åsamka motparten så stor skada som möjlighet. Information och desinformation är viktiga inslag i konflikter. I måndags kunde därför Sulkysport.se berätta om de tre alternativen som hade presenterats för de tre banorna.

Styrelsens tre alternativ.

ST:s styrelse har nu lagt ned sina vapen och höjt den vita flaggan. De vill mäkla fred i travets Sverige och kommer därför att fatta det enda vettiga beslutet om att skrota V86 Xpress på onsdagar och ge Solvalla möjlighet att på nytt bygga upp en stark tävlingsdag.

Detta beslut är dock inte helt friktionsfritt eftersom ST istället skaffar sig en annan fiende i form av ATG:s vd Hasse Skarplöth. För honom blir dagens beslut en stor prestigeförlust och han kommer naturligtvis att ruva på hämnd.

För ST är omvändandet under galgen värt priset. Travsportens framtid är viktigare än Hasse Skarplöths gunst.

Han är nämligen utbytbar.

LP

Läs också vad Anders Lindqvist tycker.

24 KOMMENTARER

  1. Naturligtvis skall Expresstravet skrotas!
    Solvalla ska ha sin onsdag! Låt Solvalla få bygga upp ett starkt koncept med bra trav på vår Nationalarena.
    Jägersro o Åby ska också ha kvar ”sina” invanda dagar!
    Mr Skarplöths måste lära sig samarbeta med travets olika aktörer annars är det hög tid att slänga ut honom från travvärlden😠

    • Det är för sent…. tiden har runnit ifrån Solvallas vardagstrav.
      Åratal av misskötsel …med idiotpriser och dåligt bemötande har kommit ikapp både Solvalla och Åby.

      Vi spelare har alltid behandlats som ett nödvändigt ont.
      30 m totoköer var ej ovanligt på 90 talet och stängda totoluckor bredvid.
      Aldrig att någon i totokassan sa ” Hej” eller ”Lycka till ”.. bara grinigt och surt..

      Nu behöver vi ej utsätta oss för detta..

    • 2 aug arrangerade Solvalla V86 ensamt, utan jackpot: Totalomsättning 38,9 milj
      30 aug, V86 X-press, med JACKPOT: 37,1 milj

      Solvalla tappar några miljoner per X-press-onsdag.
      Framför allt tappar sedan Åby på att få vara saxbana en onsdag, jämfört med egna tävlingar en torsdag.
      X-press har funnits till för TV-tittarna, inte för omsättningen. Såklart. Konstigt det uppmärksammas först nu.

        • Sitter med mobilen men jag får totalomsättningen till runt 41,5MSEK med express igår.
          Är ju bra med tanke på hur många sura gubbar som påstår att dom strejkar.

      • Solvalla körde ju den 9:e aug ensamma med väl? Efter den haussade återkomsten till valla med 35,5MSEK i omsättning. Blir ett tapp på 6MSEK jämfört med att köra med Åby då.

        Sitter fortfarande med mobilen så möjligt jag ser fel.

    • Den 2 aug. var totaloms. på solvalla med v86 utan jackpot 38,9 milj. igår med jackpot så var totalen 37,1milj minus 1,8 miljoner!!

        • Det där måste vara årets absolut mest klockrena Goddag-Yxskaft-svar!

          Chris frågar: Hur var omsättningen Henrik, när V86 var på en bana I sommar ? (utan Jackpott)
          Henrik svarar: Håller med om man kan turnera runt med V86, mycket trevligt!

    • Tro mig, allt som fortsätter att avfolka våra travbanor är illa för travsporten.

      Vi har nu dessvärre nått en gräns där nyrekrytering av hästägare torde vara prio ett även om det skulle bli på bekostnad av toppen av omsättningen.

      Hur mycket lägre omsättning och därigenom överskott till sporten det än blir måste åtgärder att locka tillbaka travbesökarna till banan prioriteras.

      Tror själv att merparten av spelet över datorerna skulle bibehållas även om stora satsningar på banbesökarna görs.

      Utan att ha exakt koll tror jag mig kunna säga utifrån en högst subjektiv bedömning att mer än 95% av alla hästägare genom alla tider nyrekryterats via banbesök eller av närstående dito.

      De hästägare som förutom vissa riks-travetandelsägare som nyrekryteras genom andra kanaler än livebesök torde vara ytterst lätträknade.

      Hästägarbristen är enskilt det absolut största hotet mot travets framtid och hotet är dessutom starkt stigande.

      Medelåldern bland hästägarna torde redan passerat pensionsåldern

  2. Med god tro och stora skor kan man gå på vatten. Jag har varken tro eller stora skor så jag har inga som helst förhoppningar om att ST skulle gå emot Skarplöth på någon punkt.

  3. Tänk vad man kan sakna Gert Lindberg!
    Allt han gjorde som chef för ATG gjorde han för TRAVETS bästa.
    Han förstod sitt uppdrag.

    • Kanske skulle nuvarande beslutsfattare inom ST och ATG behöva en liten historielektion om Gert Lindberg och hans betydelse för svensk travsport? Så att de kanske inser vad, vem och vilka de ska arbeta för? Travsporten…

  4. Det är nog inte helt ovanligt att näringslivshöjdare söker en konfliktfråga som kan ge dem möjlighet att lämna en besvärlig sits under en skapligt yvig fallskärm. I det här fallet ser väl framtiden på posten som spelgeneral rätt darrig ut. Vilka är t.ex. planerna för återstoden av hästsportens fond när ATG blir ett licensierat spelbolag bland andra? Kommer ATG att klara sig utan bufferten som huvudmannen Travsporten skapat? Dags att tänka på bodelningen!
    Citat om fonden: ”Då det är en del av ATGs balansräkning så är det ATGs pengar. Så i slutändan är det ATGs styrelse som bestämmer över den.”
    https://travsport.se/article/2.292/1.613415

  5. Det är fullkomligt obegripligt att man inte har en öppen diskussion kring travets problem/möjligheter, ST/ATG är ju en sluten bunker när det gäller information. Till och med större börsbolag har en öppnare dialog än travets myndigheter och då lyder dessa ändå under omfattande regelverk som styr hur information får kommuniceras. Något har gått riktigt fel senaste åren, sportchefer m.fl verkar helt avskärmade och likaså de aktiva. Spelare är ju inte organiserade men det borde kunna fungera om spelbolaget ATG hade eget kunnande vilket man uppenbarligen inte har. Nu pratar alla V86 xpress och tävlingsdagar och det blir väl någon form av lösning men detta är inte huvudproblemet. Problemet är bunkermentaliteten där allt sker i slutna rum utan dialog utåt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar