Hans Ljunkgvist. Foto: Travsport.se

Jag läser Henrik Ingvarssons blogg (trottosport, igår)om och om igen, gång på gång, igen och igen, igen, igen, igen.

Vägra, trav-Sverige.

Efter varje gång ställer jag mig frågan: varför kan ingen stoppa experimentet med det publikfientliga expresstravet?

Det verkar som om Hasse Skarplöth, med det förbannade pokalåret som murbräcka, har motat in svensk travsport i en återvändsgränd.

Och ingen har kurage nog att inleda en utbrytning.

Jag har förståelse för att Hasse Skarplöth ville försöka, hitta något nytt, för att söka nya intäkter till det spelbolag som skall försörja den svenska travsporten.

Med sin bakgrund var det inte särskilt märkligt att Skarplöth ville ha något som passade i tv. Han kom fram till att ju kortade tid mellan loppen desto mer spel, han såg framför sig hur vi skulle kunna spela snabbare och oftare; som om vi stod framför en enarmad bandit.

Att banornas intäkter och publikens intresse offrades för hans egen möjliga framgång brydde sig inte Skarplöth om. Han var ju tillsatt för att fixa intäkter åt ATG, inte för att promota svensk travsport.

Travspelare brukar ofta säga att det gäller att våga för att vinna.

ATG:s vd vågade, och det är inget att säga om, men han vann inte. Det blev inte den ekonomiska framgång som hade han hoppats på, eller räknat med. Expresstravet har inte genererat nya inkomster, snarare tvärtom. Åtminstone får jag den uppfattningen när jag läser vad Henrik skriver.

Att experiment spricker, att visioner går i kras, att förhoppningar kommer på skam är inte så märkligt. Sådana händelser har alla varit med om. Då är det enklast att kasta det över bord, att avbryta helt enkelt och hitta en ny, och bättre, lösning.

Därför förefaller det ytterst märkligt att ST:s ledning, med ordföranden Hans Ljungkvist i spetsen, inte samlar kraft nog för att travsporten skall kunna bryta sig ur den där återvändsgränden.

Ljungkvist är ju en före detta bankdirektör, före detta ekonomichef, före detta vd. Han borde väl kunna räkna?

ST:s vice ordförande Marjaana Aluviukola (bilden) driver synnerligen framgångsrika företag. Hon borde väl kunna räkna?

I ST:s styrelse finns också Daniel Schützer som är ytterst ansvarig för en hel kommun med 10.000 invånare. För honom är det viktigt att använda skattebetalarnas pengar på rätt sätt. Arendt Cederqvist är en annan styrelseledamot, även han en framgångsrik företagare som brukar handskas med sina egna pengar på ett förnuftigt sätt.

Varför inser inte dessa framgångsrika människor att det är kontraproduktivt att fortsätta med V86Xpress?

Sommarens siffror är tydliga, både spelmässigt och publikt. V86Xpress blev inte den kassako som skulle mjölkas inför pokalåret. Det går lika bra, minst lika bra, med ”vanliga” V86-tävlingar. Som på Solvalla i onsdags.

Blld: Kanal 75

 

Under flera år har Solvalla mer eller mindre trakasserats av ST och ATG. Nu tycks mobbarna ha börjat ångra sina handlingar. Äntligen skall huvudstadsbanan få en ”egen tävlingsdag”, en bestämd dag varje vecka.

Varför då inte låta Solvalla arrangera V86 varje onsdag, med undantag för några sommarveckor då småbanor som Lindesberg och Vaggeryd kan vikariera.

Svårare än så behöver det inte vara.

Till sist: För den som vill spela snabbt och ofta finns väl Virtuell Racing kvar?

LP

 

 

13 KOMMENTARER

  1. Tänk vilken härlig ”tidig julklapp” det hade varit om man plötsligt meddelade att ATG fått ny VD, sådär som man gjorde med Solvalla. Bara så där. Som en blixt från en klar himmel. En som har förankring i sporten. En som förstår och lyssnar på kunderna. En som lever i verkligheten. Vilken frälsning det hade varit.

  2. Gläder mig att allt fler inte bara kritiserar Skarplöth utan nu även framhåller STs totala avsaknad av ägarstyrning !
    Detta är orsaken till att jag sedan fyra år påtalat att såväl ATGs som STs styrelser bör ställa sina stolar till förfogande , ty att den ena inte har spelkunskap och med all tydlighet saknar entreprenörskap nog att anställa kompetenta människor är ytterst allvarligt, men att STs inte tar ägaransvar och tillvaratar och förespråkar hästsportens bästa måste vara grogrunden även för spelt är minst lika allvarligt .
    Således två inkompetenta styrelser som bevisligen inte fullgjort sina åtaganden ! Då bör dom heller inte erhålla förnyat förtroende .

  3. Mitt förhållande till travet delas nog av många – det känns som att uppleva någon tidigare närstående som ställer till det för sig. I början blir man förbannad och upprörd, därefter medlidsam, innan man helt sonika släpper taget och på sin höjd konstaterar att ”hen gör så nu, jaha…” Det är väl sådant som kallas ”lång och varaktig söndring”?
    Jag beundrar er som fortfarande har passionen kvar – frågan är om föremålet för er kärlek, travet, är värd det längre…

  4. Som besökare av Solvalla varje tävlingsdag så stör jag mig inte så mycket på V86 express då det trots allt är sex lopp och en V5a (bästa streckspelet) innan V86. Gillar V5 med unghästar från solvalla och inte bara ”importerat” på V5 som således lindas in i V86 om solvalla är ensamvärd på V86

    Däremot är jag inte alls kunnig nog om vad som är bäst för sporten, spelet och publiken vad gäller V86 och onsdagar så ska väl kanske egentligen inte uttrycka mig. V86 är väl heller inget spel jag har fastnat för så jag är väl som sagt inte den som ska uttala mig. En vanlig V65a på onsdagar?

  5. Sitter och ser på solvallas fredags v65. En egen dag för solvalla bra så, men för vem är tv sändningen gjord? Finns ingen som gör så dåligt jobb som Mathias Anderberg, fy fan alltså, ingen respekt för oss som vill se loppen. Dom står och pratar strunt i loppen istället för att referera och han är inte ensam om det. Blir mera och mera skit snack. Tror det är dags att tv4 släpper travet, verkar inte finnas intresse för bra travtv längre i den kanalen. Solvalla skall ju självklart ha onsdagen som ensam dag!

  6. Banka på dem Lennart! Ingen risk för avstängning, felaktigt bruk av penna. Men jag gillar sax! Skulle däremot gärna se några minuter till mellan loppen. Men givetvis borde Solvalla ha egen dag. Varför, varför inte Torsdag kväll istället för Fredag lunch? Man kan köra lopp även onsdagen med sax PLUS torsdag kväll, inga problem. Det blir ju samma sak fast på annan tid bara. Och Åby kan lika väl göra fredagar till sin dag? Jägers kan behålla sin tisdag. Hur svårt kan det vara? Då får vi sax med lagom tid och alla större banor får egen dag dessutom, Kvällstid – obs!: Ej nattid.

    • ”Och Åby kan lika väl göra fredagar till sin dag?” Misstänker att det skulle väcka gamla sårade känslor till liv på västkustbanan. Är det en attraktiv dag så borde den väl lika gärna passa Solvalla, är det en sämre dag än torsdag så säg det då!

  7. Ifall det är så att majoriteten av alla tränare i Sverige tycker att det är fel med onsdagarnas speedtrav från 2 banor och V-75 tävlingarna på lördagarna med sin senareläggning av starttiden är helt felaktiga så måste man agera. Ett hot att göra en anmälningsstrejk till tävlingarna skulle ställa ATG och ST mot väggen och snabbt få ändra till de önskemål som de aktiva har.. Tränarna har en otrolig makt om man sammansluter sig och agerar. Men de verkar ju helt handlingsförlamade. Stå upp tränareorganisationer och våga agera.

  8. Att utsätta Skarplöth, för ren mobbning är enkelt …ni behöver ej ta ansvar.
    Ni får det att låta som om Atg … är KK mässigt..

    Atg och Sverige går strålande känns…. som det är här skon klämmer….
    Snack om anmälingsstrejk av tränarna ??? löjligt det är vi spelare som tar notan.
    Många snillen som spekulerar på denna sajt.

  9. Om det är stake i Skarpen då säger hana bara jaha. Hur länge går det innan hästägarna blir vansinniga över strejken, ca 5 min efter det.anmälan gått ut.
    Om inte tränarna har en strejkkassa och tränar hästarna gratis så kanske det kan fungera men strejk är då äckligt socialistiskt så det vill vi slippa

  10. Macke,,
    ä de din opel som står där ute?
    nä de ä kärringa i torsered , du vet ho som äger travhästa.
    ho e ilske nu för macken skall slå igen

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar