Även om inledningen av Åbergs-kvällen blev perfekt slutade den i moll för Lutfi Koljini. Inte nog med att hans båda hästar i Hugo Åbergs blev lottlösa, Lutfi åkte dessutom på 10.000 kronor i böter. Lite senare på kvällen blev det ytterligare ett par tusen i böter när domarna ansåg att Lutfi inte körde för bästa möjligen placering.

Foto: www.jagersro.se

Lutfi presenterade en mycket läcker tvååring i Smokin Joe som vann på 1,13,7a/1609 meter. En hingst efter gamle Åbergs-vinnaren Lavec Kronos och den fina Viking Kronos-dottern Knowledge Face. Ifjol ropade uppfödaren Uffe Eriksson tillbaka Smokin Joe för 550.00 kronor på Kolgjini Sales.

Efter auktionen köpte dock Lutfi hästen av Uffe Eriksson.

– Det var min son Dante som sa till mig att köpa hästen. Eftersom grabben har ett bra öga för hästar så lyssnade jag, säger Lutfi.

När det var dags för gårdagens clow, Hugo Åberts Memorial, klantade Lutfi Kolgjini till det. Han kom då för sent upp till startbilens vinge med Djali Boko. Omstartssignalen ljöd till tv-experternas fasa och övriga kuskars irritation. Den missen kostade Kolgjini 10.000 kronor i böter,

När väl loppet kördes blev det ingen utdelning alls för Lutfi Kolgjinis båda hästar. Dante Boko, med Adrian Kolgjini i sulkyn, hamnade utvändigt om ledaren i det stenhårda tempot och var tidigt slagen. Lutfi körde själv Djali Boko som galopperade när 600 meter återstod.

I kvällens sista lopp försökte Lutfi Kolgjini avancera, efter en dryg första kurva, i tredjespår med Gina Boko men fick svar och kom ingenstans. Därför tog Lutfi Kolgjini ut sin häst ur loppet och åkte hem till stallet.

Lutfi Kolgjini ville helt enkelt skona sin häst istället för att  jaga vidare för att nå en placering långt ned i resultatlistan. Det gillade dock inte domarna. Lutfi Koljini dömdes till 2.000 kronor i böter och fem dagars avstängning ”för att ej ha kört tävlingsmässigt för bästa möjliga placering”.

LP

Läs också:

Hade Örjan läsglasögonen med sig?

21 KOMMENTARER

  1. Klantade? Han försökte ta en flygande o det såg nog även du Lp ? O det är ett jävla sett mot övriga.
    Men 2 åringen var definitivt ngt i ”hästväg”.!!!

  2. Klantade till det? Han vet precis vad han gör där. Är väl inte första gången han skall upp till vingen. Dessutom inte första gången han får omstart. Fler än tv-experterna tycker det är trist. Förstår inte varför ju skall poängtera detta. Tycker du det var felaktigt med omstart?

  3. Som sagt, Ludde ”klantade” inte, det var garanterat medvetet för att stressa de andra hästarna och skapa sig en fördel. Han har gjort så förut och kommer säkert att göra det igen. Skittrist att se! Skönt att han själv inte fick någon fördel av det draget.

  4. Efter Årjängs stora pris så duggade de negativa kommentarerna kring Örjans styrning av Propulsion och förlusten med någon decimeter, igår fick man betalt i form av en pigg och fräsch häst som gick en fantastisk tid på lite blöt bana. Det går inte att tömma hästarna fullt ut i varje start vilket visar sig gång på gång. Jag kan bara hålla med om att Ludde borde sluta köra lopp, han vägrar helt enkelt att lugna ned sig. Det är full fart i alla lopp med rejält trötta hästar som resultat, när såg vi senast någon Luddehäst komma i mål instängd med krafter kvar ?

    Jag tror faktiskt att Adrian kan bli en elitkusk, problemet är om farsan står vid sargen och ger körorder och kräver full fart. I kommentarerna då och då får man känslan av att Ludde ger körorder och då blir det fel. Om man jämför med Adielsson/Kihlström så får man där bilden av att Stig H, Reden m.fl aldrig skulle drömma om att ge dessa körinstruktioner utan man får köra efter eget huvud och omdöme.

    • Oavsett ”körorder” så är det ju trots allt kusken (Adrian i det här fallet) som sitter i sulkyn och kan avgöra själv hur han vill köra loppet. Äpplet faller inte så långt från trädet.

  5. Det Ludde gör är förkastligt och enormt egoistiskt. Han spoilerar bl.a Twister Bi:s chanser totalt som hetsar upp sig väldigt lätt. Tänk på alla inblandade kring de andra hästarna som far illa av detta. Annars gillar jag Ludde skarpt han är en fortfarande en frisk fläkt i vår travsport som inte hymlar med saker o ting utan säger vad han tycker. Dessutom händer det lite grejer i loppen när Ludde är med o kör. Liknande gårdagens fasoner skall han dock lägga av med omedelbart!

  6. Det såg definitivt ut som om Ludde medvetet försökte ta en flygande start, det var ju knappast så att hästen krånglade utan Ludde höll tillbaka. Och det är sorgligt att se Luddes hästar stappla i mål många gånger helt slutkörda. Och Adrian är väldigt lik sin pappa

  7. Dax att släppa starterna, diska i det här fallet Djali Boko omgående. Samt ge böter i storleksordningen 10% på förstapriset. Annars lär sig Kolgjini:s, aldrig att följa reglerna!!

  8. Skillnad på folk o folk när man blivit så gudlig som Örjan får man köra som man vill, jag satt där jag satt brukar han säga. Varje tävlingsdag sitter han fast med någon häst. Enda i sverige som också får köra preparelopp utan problem. Örjan är travet zlatan.

  9. Håller med. Inte troligt/säkert att Propulsion vunnit igår om man tömt hästen från dödens i Årjäng, särskilt inte om första starten gått iväg! Då hade inte jag blivit förvånad om vi fått se en ”mätt” Propulsion i sista sväng, hederstrea i mål. Så matchningen lyckades perfekt. Ludde borde sluta köra häst. Osportsligt beteende.

    • Man tömmer inte en häst när man vinner med nån centimeter mot att förlora med någon centimeter. Som om Örjan förlorade i Årjäng för att han ville ha en pigg häst till Åbergs. Det var en klassisk bortkörning. Körde för sent och tappade smöret. Att köra i ett 600.000 lopp, få samma tid som segraren och sedan säga att man sparade hästen är ju bara dumheter. Och straffbart.

      Ludde är Kung på Jägers och gör lite som han vill. Utgår, tjuvstartar ställer till det för andra. Har vunnit piskligan mer än någon annan. Översitteri och inget annat. Dock en enastående unghästtränare och hästkarl. Men den koleriska slagsidan blir mer och mer märkbar. Tycker även att han pressas till att var en färgklick eller osvensk av media. dom kräver det. I Frankrike där han är en doldis, går allt så mycket bättre.

  10. Avvägningen mellan hästägarintressen och spelarintressen är givetvis svårt, men innebär alltid spelarintresse att man väljer utvändig position och full körning ? Prepare är i min tolkning att man helt enkelt inte är intresserad av att vinna utan bara att ge hästen ett lopp i kroppen. Jag uppfattar inte Örjans ibland (väl) defensiva upplägg som att han inte är intresserad av att vinna utan kommer luckan så är han snabbt ute med hästen och kör maximalt.

    Sedan detta med böter, 10 000 är ju löjligt lite. En jämförelse med Prix d’Amérique är givetvis orättvis då prispengarna är annorlunda men Minnucci fick 200 000 i böter för omstarter när Varenne vann 2002, bötesnivån i dagsläget har jag ingen koll på. Samtidigt blir det givetvis orättvist mot mindre tränare som inte har möjlighet att hantera sexsiffriga bötesbelopp.

  11. Kuskar som ideligen orsakar omstarter till synes avsiktligt bakom bilen eller sådana som systematiskt genar innanför banmarkeringarna i kurvorna borde, förutom böterna, ådömas att deltaga i nybörjarutbildningarna några gånger för att trimma in sin körstil. Tror att det skulle svidas väl så hårt som penningstraffen.

  12. Ludde är nästan alltid för sen fram till startbilen, har satt det i system o sonen gör likadant.
    Domarna borde stävja ofoget.
    Sen Örjans förbannade halvspårskörningar, varför döms han aldrig för det, är domarna blinda?
    Alltså gäller generellt är mer regel än undantag att han ligger i halvspår, är ett ofog!

  13. Har alltid gillat fam Kolgjini men är förb. less på Luddes sena anslutningar till startbilen, speciellt i de stora loppen. Det förstör så mycket även för oss som bara är åskådare. Känslan när spänningen byggts upp och startbilen börjar rulla är en av de bästa, och så kommer omstartssignalen som en kalldusch över hela festen. Så trist.
    Har aldrig uppfattat honom som osportslig, men antingen beror det på det eller så behöver han som någon sa gå tillbaka till skolbänken. Det är dags att ta tag i det där för han ”missar” alldeles för ofta.

  14. Det är snart bara Ludde och Adrian som försöker med flygande övriga har rättat in sig i ledet, även Bergh som tidigare syndade ofta. Att ge böter räcker inte då dessa är avdragsgilla och därför inte känns tillräckligt, nej långa avstängningar minst 14 dagar så kommer alla upp till vingen.

    • För att få slut på problemen med omstarterna tror jag ett radikalt förslag är att den som orsakar omstarten omgående stryks och ej får deltaga i loppet. Precis som i friidrott eller simning. Då upphör troligen dessa chanstagningar. Skylla på hästen? Nej om kusken ej kan hantera hästen är hästen antingen ej i tävlingsmässigt skick eller kusken ej kapabel att köra hästen.

      • Jag håller med. Detta måste gälla alltid: omemedelbart om du eller dina barn lyder inte exakt ska du straffas stenhård. Gärna med fängelse eller löneavdrag. Straffet måste vara stenhård ty människor pratar med samma språk och det kan inte finnas ingen som helst möjlighet för missförstånd.

  15. Håller med flera av föregående talare. Det är dags att göra något åt omstarter bakom bilen och även materialfel som sätts i system av vissa. Det Ludde gör är extremt respektlöst, för att uttrycka det diplomatiskt, då han medvetet förstör Twister Bis chanser och kanske även för någon annan.

    Diska direkt och en månades avstängning då som nu uppenbart och medvetet fusk av ett enskilt ekipage. Samma med materialfel. Har ekipaget inte grejerna i ordning då starten går så får de inte vara med, Inte svårare än så. Enskilda kan inte få förstöra för flera andra, det är inte rättvisa att ge dem en ny chans, det är motsatsen.

    Visst är inte allt svart eller vitt. Man får tänka på hästarnas bästa i då vissa fall är svårare än andra men travet är ju en bedömningssport i övrigt så varför inte även här?

  16. Man skulle kunna öka farten på startbilen så att om man är efter 100m före start så kommer man helt enkelt inte i kapp.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar