Vreden vrider sig över landet, från Boden i norr till Smygehuk i söder. Vreden från alla spelare som idag inte fick vara med, från dom som fick sina V75-system kasserade redan innan start.

Det är i ett sådant läge man blir förbannad på riktigt, att sitta med ett nedplitat system utan att få delta, att ha ett system i handen som inte ens är med i tävlingen.

Att stå över en omgång är en sak, att inte få vara med en helt annan, värre, djävligare; ångestpåfyllning.

Några minuter efter att Örjan Kihlsröm lyckats meta in storfavoriten Whitehouse Express bröt helvetet ut; upprörda spelare gjorde sina stämmor hörda. Alla med Whitehouse Express som enkelstreck, förstås.

Jag pratade för en stund med Stefan Persson. Denne normalt så sansade skaraborgare som nu var fly förbannad. Stefan firade sin mammas 75-årskalas på Isaberg i Småland med hela tjocka släkten. Och, så klart, skulle det komponeras ett V75-system. Sånt som görs på många 75-årskalas när travfolk är iblandade.

När Stefan och hans travtränande bröder väl hade satt ihop släktsystemet återstod det allra enklaste, att trycka på rätt knapp för att få spelet registrerat hos ATG.

Då sprack det, ATG ville inte ta emot Isabergs-systemet. Stefan och hans festvänner stod där med långa näsor, precis som många andra V75-spelare i vårt avlånga land.

Det finns inget som irriterar spelarna så in i norden som när spelbolagen inte vill, eller kan som i det här fallet, ta emot spelen.

– Vi höll på en timma från olika konton utan att lyckas, med tanke på att många drabbas borde väl det gått att skjuta på starten en stund, säger Stefan.

Så kan man naturligtvis tycka. Samtidigt känns det som om ATG förmodligen insåg problemet var större än att det skulle kunna gå att lösa på kort tid.

En dryg timma senare var det fortfarande inte möjligt att spela.

Det är en sådan här dag man skulle ha varit bookmaker.

Här är några fler ilskna röster:

 

Till sist: PÅ V75 blev det förstås ett tapp omsättningsmässigt jämfört med samma dag ifjol: dryg elva procent. Uppenbart har ATG nu lyckats få fart på sin sajt. V5-omsättningen blev riktigt bra.

LP

28 KOMMENTARER

  1. Varken första eller sista gången som det blir tekniska problem på ATG.
    Hur många timmar som är bortkastade på att analysera hästar denna veckan vet jag inte men detta var då droppen för mig, nu tar jag en lång semester från allt vad trav heter tilldess att Skarprövh är borta och ATG uppfyller kraven man kan ställa på ett anständigt spelbolag.

  2. Det som irriterade mest var att det dröjde innan ATG hade ett meddelande på sidan att det var fel på ATG.se Jag trodde det var fel på mitt reducerade system och att det var något nytt filformat kanske.
    Man fick inte ens se vad man hade på kontot och jag hade satt in pengar (trodde jag).

    Men med en sådan VD så kanske man inte skall förvänta sig för mycket…

  3. Skarplöth har ärvt hela det gamla datasystemet och den gamla personalen.
    Många i ”datapersonalen ” håller ej Ulf Ohlsson klass om en kan säga så.

    Atg har en kanon vd, bolaget var i dåligt skick vid övertagande …
    Alla dessa utlandsavtal över hela klotet …ingen ur den gamla ledningen har tagit ansvar…

    Mycket inom Svenskt Trav är gammalt och slitet tyvärr.. banorna, tränarna, datasystemet, spelarna..

    • Sedan Skarplörh tillträdde har ATG:s kostnader ökat med 350 miljoner per år. Pengarna har gått till att anställa hans kompisar från Viasat, ett fladdrigt positioneringssystem, ett avtal med SHL, en ny flashig studio, en ny hemsida där felmeddelandet ”oförutsett tekniskt fel” är frekvent förekommande och utvecklandet av nya spel som Boost, VR och Topp Sju.

      Det är ju inte så att man inte skulle haft ekonomiskt utrymme att ta itu med sina gamla system, men man har valt att i likhet med sina föregångare blunda och hoppas på det bästa.

  4. Macken : Skarplöth skrev avtal med såväl Paribet , Tyskland , Belgien , mycket väl medveten om rejkback !
    Berätta gärna vad han gjort som är bra , utveckla och argumentera med fördel !

    • Skarplöth …… jagar nya Internet spelare och Lotto köpare.
      Marknaden är enorm om han lyckas .. ( tänk kinesiska marknaden)..

      Top 7… kanonspel som blir börjar bli roligt….för Lotto köpare
      Boost på V 7an…. en extra krydda på V 7… för Lotto köpare
      Virtuella hästar ..prova Hatten… helt i klass med Åmåltravet ..men mycket billigare att producera..
      Posenerings systemet i loppen.. nu ser en vart ens häst är…
      Lunchtravet är en stor succé för landets pensionärer … atg s kunder..´
      16 20 start på V 7 helt överlägset.. ökat omsättningen rejält..
      V 75 hela Jul och Nyår i 10 omgångar ..var en enda stor succés för spelet..
      Atg tillsammans här snackar vi enorm succés ..
      V86 har hamnat runt 20 mille … starkt Skarplöth ..

      Många positiva initiativ.. Hatten.
      Utlands avtalen Hatten är gamla minst 10 år.

  5. Vad matt man blir på ATG ! Känns som dom inte ens vet vad som orsakar dessa driftproblem ! Vem bär ansvar för några milar i minskad omsättning igår ? Det vi kommer höra är bara beklagande tills det händer nästa gång ! Hur kunde ni bli så kassa på några år ? Så oansvarigt ATG.

  6. Vet inte orsaken till problemet, och vi lär väl inte få något ärligt svar heller. Men en komplex data-miljö är det trots allt med högt tryck korta tidsperioder. I oktober var det spel till Skellefteå dagen då det krånglade rejält, denna gång Boden. Kan ju vara så att man fördelat datasystem och resurser i olika delar/pooler beroende på geografi eller omsättningsstorlek baserat på vardagstryck, och/eller av säkerhetsskäl, och att detta inte hänger med till fullo en lördag med hög belastning. Men bara spekulation……

    • När man tittar på listen och ser en svensk bana och 6 utländska är det väl inte annat att vänta, när du tar hela världen i din fam
      och hamnar i radioskugga, stanna på mammas gata och sluta terrorn och ägna er det åt vad vi spelare vill, SPELA !!

  7. Funderar över all denna kritik och förvåning; det finns inte ett enda tekniskt system som fungerar till fullo. Ställer ni bilen efter en trafikolycka? Slutar ni flyga om ett plan ramlar ner? När det gäller datasystem är det tydligt att banker, sjukhus, politiska partier, presidenter, statliga och kommunala institutioner arbetar med system som inte alltid fungerar och som har otillräcklig säkerhet.
    Ibland beror problemen av tekniken, andra gånger är det någon utomstående som ”attackerar” systemet. Händer det en bank får vi veta det om bankomaten inte fungerar, har någon tagit våra pengar ersätts vi däremot i tysthet. Det finns inte någon organisation som är transparenta i en sådan situation.
    Det är alltid lätt att kräva fullständighet av andra och att ha överseende med det som brister hos en själv.

  8. Gapet på 10 mkr jfr med förra året bör lämpligen fyllas genom reduktion motsv summa på fakturor från ATG:s leverantör av datateknik. Endast pengar talar sitt språk i denna bransch. Men, när man förlänger avtal år efter år med externa leverantörer – av alla slags tjänster – får vi sidoeffekten ”vänskapskorruption”. (Den räknas inte i t ex Transparancy’s index över korruption i länder, vilket gör att vi är naiva om fenomenet i Norden.)
    Hästägarnas och spelarnas pengar sitter löst i styrelserna för ATG/ST.

  9. Macken tar poäng på samtlig punkter som Hatten ville ha.
    Macken verkar ju ha en kikare på näsan spm ser långt framåt jämnfördelat med dom flesta här inne som har skarpa läshladögon för närsynhet

  10. Driftstörningar finns i hela samhället. Banker, telekom och internetbolag har det hela tiden. Facebook låg nere en hel dag. Trots toppkrafter på bug-sidan. En del av verkligheten. Här i Paris är det plötsligt stopp i bankomaten eller på kreditkortet. Ingen förklaring eller information. Efter ett tag är allt igång igen. Jag fick inte heller in min V75 i tid. Surt. Men det är första gången på 15 år som det inte har funkat i skarpt läge. Lite krångel då och då genom åren, men inget allvarligt. En gång blev dom hackade och det klarade dom galant. Att döma ut ett helt företag för gårdagens händelse saknar verklighetsanknytning.

    • Jack – du skojar med oss nu va? ”Men det är första gången på 15 år som det inte har funkat i skarpt läge” – spelar du ens på travet regelbundet, isf vet du att ditt påstående saknar faktabas.

      • När man sitter i Frankrike och tittar på Sverige blir perspektivet (uppenbarligen) ofta lite annorlunda än för oss som faktiskt bor och lever här.
        Om man haft problem en gång på 15 år så…
        1. Spelar man väldigt, väldigt sällan.
        2. Fransmännen spelar på ”egen lina” mot atg.se.
        3. Man är lite i otakt med sanningen.

        Vilket? Ja, säg det.

        • Jag har nog också bara drabbats max en eller två gånger på 15 år. Dock inte i lördags, då jag hade lämnat in lite tidigare. Någon gång har jag tagit cykeln ner till ombudet när insättningarna trasslat, men där är ju ATG helt beroende av att banksystemen snurrar, vilket inte heller alltid är fallet. Annars har det nog alltid löst sig till slut, även om det varit segt.

          Om man utgår ifrån de problem man själv har haft när man vill gnälla, istället för de problem man hört att andra haft, så tenderar ju problemen allt som oftast att bli lite mindre. Med det inte sagt att de inte existerar, utan bara som ett mått på hur vanligt det är att en enskild kund drabbas.

        • Pelle S
          Jag spelar mycket. Har haft ATG konto sedan 1998. Är nummer 570 som kopplade upp mig mot ATG. Det är mycket, mycket tidigt. Visst kan linan från Orange och inte Telia eller så hjälpa, men inte att inte få in liret. Vilket hänt en gång, precis som jag skrev. I förrgår. I början var sändningarna lite hackiga med Mac men det har man rättat till. Annars normala driftstörningar genom åren. Inget i riktigt skarpt länge. Jag kommer ändå aldrig att kunna övertyga er eftersom jag tillhör dom som tycker ATG(och PMU)är pålitliga, fantastiska spelbolag. Kanske bäst i världen om man tar med de snabba utbetalningarna vid vinst. Geniala spelformer. ATG bolaget som Ander Ström(Unibet)själv spelar på när han vill vinna stora pengar. Växelpengarna hos Legolas, Unibet och BetFair får ni gärna dela på alldeles själva. Rire…

  11. Sista timmen innan V75 är väl lite för ATG vad tolvslaget på nyårsafton är för mobiloperatörerna. Fruktansvärt dyrt att dimensionera så att det finns reservkapicitet för hela kedjan om något går sönder under maxbelastning.

    Inte en aning om det är värt det, men det kanske det är, för det är såklart jäkligt irriterande de gånger det händer. Svårt att veta riktigt hur irriterande dock, för det är ju som alltid de som snappar upp alla fel de kan hitta att uppröras över som låter mest, även om de inte drabbats själva. Majoriteten kanske bara accepterar att teknik strular i bland, och skickar sina mess en timme innan tolvslaget nästa gång?

  12. Inte alls.
    Har alltid fått in mina spel och visst har det varit nån glitch här och där, men inte så at jag har missat något lir. Mycket sällsynt. Att dom skulle ha något slag B-lag på systemsidan är ju bara ett led i den förtalningskampanj som pågår. Om man omsätter miljarder varje år håller man systemen i trim. Har heller aldrig fått fel in eller utbetalning. Vinsten sitter på kontot bara några minuter efter dom gått i mål och resultatet kommit. Slår allt i spelväg.Och jag lirar så gott som varje dag året runt, från dator och mobil. I femton år. Sug på den, Krut.

  13. Att driftstörningar kan inträffa är förmodligen omöjligt att helt undvika. Dessvärre tycks det uppstå olika (får man förmoda) typer av driftstörningar på tok för ofta för ATG. Flertalet av oss som drabbades av gårdagens driftstörning, som innebar att det bl.a inte var möjligt att lägga in V75-system som många jobbat med under lång tid, blir självklart upprörda, en del bryr sig inte så mycket men många av oss blir duktigt irriterade. Det ledningen på ATG, som det tycks, inte alls ha förstått är att ansvarig, i första hand vd, med mycket stor skyndsamhet skall be ATG:s kunder om ursäkt för det inträffade samt ge förklaring till vad som inträffat, varför det inträffade och det viktigaste,informera om hur ATG agerar för att det inträffade inte på nytt skall hända. Inte minst blir detta viktigt när ATG mer och mer kommer bli utsatt för konkurrens.

  14. Inte en stavelse om det inträffade i nyhetsflödet på atg.se… fantastiskt. Är det enligt principen ”Det som inte syns finns inte” tro? Självkritik hör inte till ATG:s bästa gren.

    • Något sådant hittar du inte hos banker, internetoperatörer, elleverantörer, tv-operatörer, tågbolag, osv, heller. Däremot ges driftsinformation under själva avbrottet, och så skrivs det bland vanliga journalister, men det ligger väldigt sällan i nyhetsarkivet på bolagets egen hemsida. Visa gärna om du har en massa exempel på motsatsen.

  15. Om man som företagare pga egna misstag, tillkortakommanden etc får klart för sig att många av sina kunder blir irriterade, förbannade torde det INTE vara en klok åtgärd att reagera med tystnad och underlåta att be om ursäkt för det inträffade samt kommentera vad som ledde till misstaget och vad man vidtagit för åtgärder för att förhindra att det sker på nytt. Hittills, så vitt jag kunnat se är det, dessvärre, denna metod ATG tillämpar – tystnad.

    Självklart borde ATG agerat annorlunda än vad man hittills gjort.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar