Det har diskuterats och hörts lite i periferin under några år. Någonstans runt 2013 hördes det nog för första gången, att en längre bankropp fanns i tankarna på östgötabanan.

Sådana tankar har funnits på andra håll också, Jägersro är de väl de som under en period var längst framme i liknande projekt men som – främst av ekonomiska skäl – ebbat ut längs vägen.

Men nu är Mantorptravet, som är belägen mellan Mjölby och Linköping, faktiskt rejält på gång. Från att som sagt ha varit en tanke under flera års tid gör banan nu, som sportchefen Thomas Knutsson uttrycker det, en rejäl kraftansträngning.
– Det kommer inom kort att rekryteras en vd-tjänst, eller kanske mer arenachef, som i främsta rummet kommer att jobba med det här projektet. Det handlar om en form av multiarena, där vi hoppas – likt Eskilstuna har – kunna inkludera hopptävlingar och ridverksamhet, islandshästar och så vidare. För detta ändamål räcker de boxar som finns på stallbacken, det behövs alltså varken mobila eller nybyggen kring det, redan nu till. Och så är alltså tanken att förlänga travbanan, säger Thomas Knutsson.

Det är 1.200 meter som är tanken att den nya Mantorpbanan ska bli och förlängningen kommer att ske på längden; alltså att de båda kurvorna kommer att flyttas 100 meter.
– Det innebär att det blir samma radie på svängarna som tidigare, och alltså ett 100 meter längre upplopp. De distanser vi just nu ser som allra lämpligast på den nya banan är 2.000 respektive 2.600 meter, och det är klart att det spontant känns som om det positionerna inte kommer att vara lika avgörande som normalt, fortsätter Thomas.

Finns det andra tankar i projektet; som köpcentrum, hotell, och sådan som brukar dyka upp i sådana här projekteringar och planer?
– Nej, det är en multiarena för hästar vi tittar på. Och som är tanken.

Foto: KANAL75

Thomas säger vidare att det hela kräver ett antal externa medfinansiärer, och riktigt där är man inte ännu. Och det är såklart där en rekrytering av den nämnde arenachefen kommer in i bilden.
– Ja, det är givetvis sådana saker en sådan ska syssla med, och det är ju alltid så där, det är pengarna det hänger på.

Är det så pass konkret att ni har ett datum satt för när banan/anläggningen ska kunna stå färdig?
– Det finns ett datum, en hög målsättning, med ett inte alltför långt framtidsperspektiv. Det skulle dock vara dumt av mig att gå ut med ett sådant. Men vi är optimistiska, så mycket kan jag säga, avslutar Thomas Knutsson (bilden ovan).

Henrik Ingvarsson

Foto + skisser: MANTORPTRAVET.COM,

10 KOMMENTARER

  1. Intressant. 1200 meter kommer ju göra att sprinterdistansen avviker rätt mycket från de gängse svenska varianterna. Kommer vi att få se lopp över 1400 meter? Nästa vettiga distans att köra är 2000 meter. Eller försvinner sprintloppen helt?

    • Thomas uttryckte en tveksamhet kring kortlopp, det var knepigare, så det troliga är att de distanser som nämns i texten (2.000 och 2.600) kommer att vara de absolut mest frekventa på den eventuellt nya Mantorpbanan.

  2. Bra Mantorp, ST borde finansiera alla sådana intiativ istället för att kasta hundratals miljoner i atgs oändliga sjö av dåliga ideér och produkter.
    Jag har sett att Mantorp har många motioner till STs styrelse dock får dom och alla andra avslag.
    Mantorp behöver ett rejält lyft då det är en av Europas tråkigaste banor.

    • Nej, det betyder det inte. Men vilket gäller egentligen? Ska kurvorna flyttas 100m eller ska de bygga en 1200m-bana?

      • Lite klantigt uttryckt av mig. Banan förlängs helt enkelt i båda ändar (kurvor), i den omfattning så att den – i så fall – blir 1.200 meter.

  3. Kul! Vi behöver variation. Det enda vi inte behöver är open stretch. Inte för att det inte är kul att kolla på, men för en spelare blir det ett eller par moment för svårt. Så; gärna utslagsgivande upplopp. Sista 700 på Vincennes är alltid spännande att följa, rolig bana!

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar