Dante Bokos prestation i gulddivisionen var av det smått väldiga slaget. Ju fler gånger man tittar på det, ju mäktigare blir det. Hela tredjespårssvängen i den väldiga farten, speedrycket fram, den pigga uppsynen, klorna i den upphaussade Thai Broadway, och alltihop utan att stå på öronen över mållinjen. Ganska långt därifrån.

Det där biljettsurret får andra sköta. Och görs, såklart. Även fast den gamla klassikern förstås dock alltid går att köra; ”hittar ni 16 som är bättre, så…”.

Det man kan konstatera är hur som helst att just i år är höjderna för Elitloppet enorma. Samtidigt, bakom ska vi säga topp-fem-gänget, väl mindre upphetsande än normalt? Ja, att någon sjätte filur ska stå som vinnare i de förhoppningsvis lena mors dags-vindarna känns faktiskt totalt osannolikt.

Sauveurs comeback på svensk mark då? I det som var det riktiga storloppet för dagen, Örebro International, ja det enda internationella inslaget i loppet var ju förresten att vinnaren Balfour är franskfödd. Vi ska hylla Sauveur, det ska vi, 1.12,6/3.180 meter som han ju sprang. Det blev en smått omöjlig uppgift han ställdes inför. Han var kort och gott väldans bra.
Det var bara det att Balfour helt enkelt var något grönjävligt förberedd för denna uppgift. ”Iordningställd” som det – en smula oromantiskt – brukar heta. Den helfranskstammade fuxen, som ju jämt hyllats å det grövsta av tränaren Robert Bergh, men som gått en väg som varit småkringlig. Det har blivit ett stopp där, en galopp där, men i går släppte allt. Med den alltmer framgångsrike Kim Eriksson i sulkyn, Kim som uppenbart visste vad som fanns att åka med.

Och efteråt handlade mycket av eftersnacket – om en förbannad vagn.

Jag hänger dåligt med i utrustningssurret i veckorna, det ska sägas, men tydligen ska det inte förrän under fredagen ha annonserats om justeringarna som skulle göras; skoryck och jänkarvagn för första gången. I de flesta tidningar ska det ska det ha stått ”inga ändringar”.

Det kan man såklart rikta kritik mot. Man kan tänka sig att det från Robert Berghs håll siktats mot det här loppet ett bra tag, utöver tränare så också ägare till hästen han är. Det var garanterat ingen snilleblixt från fredagshöften som poppade upp, men uppenbart har informationen inte gått fram till de övriga talesmännen i stallet. Eller orkats fram. Alternativt att det inte har velats komma fram, men det vill vi väl inte tro på?

Hur som helst står vi där efter en strålande prestation. En underbar uppvisning. Med surr om en satans vagn. Istället för en häst. För i en vanlig tråksulky hade han aldrig vunnit, menar många.

I ett sådant läge är det inte utan att man vill haka på de som förespråkar förbud mot bajkarna. Inte på grund av eventuell spets-och-slut-tristess. Inte för eventuella högre olycksrisker, om de nu skulle finnas. Inte för att de allmänt på alla vis är totalt osensuella.
Utan för fokuset. Utrustningsjiddret. Att det är vagnarna som till slut vinner, istället för hästarna. Rolig sport liksom.

***

Idag fokuserar vi annars på Helsingfors, staden med världens vackraste spårvagnar. Och deras största travlopp, Finlandia Ajo.
Ett lopp där det ju ska strula något alldeles rasande mycket för en av de där fem från Elitloppsresonemanget ovan, Propulsion, inte ska lufsa hem tillställningen. Enkelt.

Ja, det låter oförskämt positivt i rapporterna kring honom, att Daniel Redén aldrig har varit mer tillfreds med Muscle Hill-sonen än han är nu, och det säger ju inte så lite.
Däremot hörs det ungefär lika mycket som att det kanske är läge att åtminstone gardera Whitehouse Express (V75-6) på kupongen i dennes comeback.

Och herre gud, när allt kommer omkring så är det bara tre veckor kvar nu.

Henrik Ingvarsson

Foto: KANAL75

8 KOMMENTARER

  1. Synd att man i TV-sändningen inte har tid/intresse av att intervjua Kim Eriksson efter segern i dagens huvudlopp.
    Kim är ju i hösta grad ”coming” och har ofta mycket att säga och är ett bra intervjuobjekt. Lite sorgligt, men det är klart att då måste man ju dra ner på en del annat babbel och poserande.

  2. Varför finns möjligheten att via vinst i guld på åby på lördag nå elitloppet?? Bjud in alla 16 istället för att få mex blåbärshästar ingen vill se.

  3. Ofattbart att inte hästens ALL utrustning måste redovisas i samband med att hästen anmäls till lopp. Då hade allt detta jävla tjat från sk experter i TV om utrustning kunnat skrotas. Fast å andra sidan- vad skulle då experterna prata om… Allt funkar ju ”så” bra inom travet o det finns ju ”inget” negativt o ta upp i TV sändningarna…

  4. Ibland, nä ofta förresten, känns travet så jävla ur fas med sin tid. Oftast kommer förändringar – men det tar en evighet. Och när dom väl kommer är det annat på tapeten – som också kommer att ta en evighet. Alltid detta förbannade eftersläp.

    Orsaken stavas nog att spelarna generellt är ålderstigna överlag och väldigt dåliga på att göra sin röst hörd. Eller ens förstår varför dom borde göra det. Eller rent av negligerar vikten av korrekt information. ”Äsch, sånt där trams, en häst är en häst.”
    Sen har vi förstås den mäktiga tränarlobbyn som samtidigt som man rycker skor och kör med bajkar lätt föraktfullt skrattar åt spelarnas krav på information. ”Asch, det där är överdrivet, han är marginellt bättre utan dojor och bajken ska vi bara testa på skoj”. Budskapet är ”Vi vill inte, vi orkar inte”. Om ni inte tvingar oss”

    Allt det här lär förändras. Men lär ta tid. Förhoppningsvis inte en evighet.

  5. En ”bajk” kan väl ändå inte betyda så himla mycket i stayerlopp? Balfour vann för att han hade 40 meter att gå på Sauveur. Vem som var bästa hästen i loppet, även sista varvet, behöver man väl inte ens prata om. I tilläggslopp så måste man ju sätta intjänade pengar kontra kvalitet på hästen i förhållande till varandra och den här gången vann de intjänade pengarna. Med andra ord, Balfour stod perfekt inne i loppet. Det kommer han inte göra nästa gång nu när han nästan dubblat sina intjänade slantar.

  6. När vi nu pratar om ett gemensamt reglemente så är det väl bara att kopiera Frankrike när det gäller sulkys.

  7. ST får gärna redovisa vad sporten, spelet och hästarna har för glädje av jänkarvagnar. Förbjud omgående tack, heja Frankrike.

Lämna ett svar till Ian Avbryt

1000 tecken kvar