ATG:s kvartalsrapport, som presenterade igår, var för många en inte särskilt munter läsning. Resultatet har minskat, jämfört med det första kvartalet ifjol är tappet 29 miljoner, en minskning med 0,9 procent.

Samtidigt har ATG:s nettokostnader ökat med 13 procent till 235 miljoner kronor.

Gårdagens rapport har kommenterats på olika sätt; från att vi kan glömma pokalåret till att det inte är någon fara på taket; allt är lugnt, allt går enligt plan.

Jag tänker inte grotta ned mig mer i siffrorna, för det saknar jag den rätta kompetensen. Det enda inhopp jag har gjort i finansbranschen var ett köp av aktier i ett suspekt bolag som skulle utvinna någon form av överlevnadsmedel ur musslor. Dessa värdepapper hamnade så småningom på havets botten.

En smäll som lärde mig att hålla fingrarna borta från aktiemarknaden. Därför har jag, tack och lov, överlåtit mitt pensionssparande åt kompetenta människor.

Däremot var det igår intressant att följa det verbala psykologiska kriget från etablissemanget. Hur just denna kvartalsrapport kommunicerades, eller snarare bristen på kommunikation.

I en kommentar sa ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson Viitala(övre bilden):

”ATG fortsätter att visa en stabil utveckling under det första kvartalet. Vi var nära ett nytt rekord för den svenska nettoomsättningen men föll på mållinjen då kalendereffekter, med bland annat en V75-omgång mindre, påverkade oss.”

Kalendereffekter

Där fick jag lära mig ett nytt ord ”kalendereffekter”. Kanske används det flitigt i sådana här sammanhang men trots att jag är en hängiven läsare av Svenska Dagbladets ekonomidel har jag inte stött på ordet tidigare.

Lotta Nilsson Vitala försöker måla resultatet i purpur färger; stabil utveckling, nära nytt rekord, föll på mållinjen – och så då kalendereffekter.

Bakom dessa ihåliga ord, intetsägande klyschor, får man lätt uppfattningen att ATG har något att dölja, att sanningen inte kan berättas.

Än värre blir det när ST:s Chief Financial Officer Peter Linder tar till orda på förbundets hemsida:

”Vi ser positivt på ATG:s kvartalsrapport. Framförallt är det glädjande att se en så pass stark omsättning trots vissa försvårande omständigheter under första kvartalet. Visst finns det fortfarande mycket att göra men vi delar ATG:s optimistiska syn om att målen för Pokalåret kommer att nås”.

”Vissa försvårande omständigheter under första kvartalet”.

Ett påstående som blir hängande i luften. Vad menar egentligen mannen med den fina titeln när han säger försvårande omständigheter?

Att gömma sig bakom en tom fras är ett hån mot alla de aktiva som har avstått från stora pengar för att nästa år få utdelning på den gyllene aktien.

Det som slog mig mest igår var ändå att de stora elefanterna höll sig borta från scenen. ATG:s vd Hasse Skarplöth var tyst, likaså ST:s ordförande Hans Ljungkvist. Inte heller inpiskaren Johan Lindberg syntes till. Lindberg brukar ju inte missa sådana chanser i onödan.

Var det ett taktiskt drag att ”offra” undersåtarna?

Till sist: Lotta Nilsson Viitala berättar gärna om att V86 på onsdagar och det nya spelet GS 75 har haft en stark utveckling. Hon tiger dock om praktfiaskot med Top7.

LP

34 KOMMENTARER

  1. Man får väl gratulera ATG till att man inte är ett börsnoterat företag, analytiker och affärstidningar hade gjort slarvsylta av bolaget efter denna rapport. Framförallt hade man efterlyst en transparens kring de olika satsningarna, dvs kostnad/utfall. Hur ATG kan komma undan frågor kring mediekostnader, utvecklingskostnader m.m. är en gåta. Det dystra är att gjorda misstag kommer att förfölja bolaget i många år, jag läste någonstans att man har en avskrivningsperiod på 7 år.

    Den satsning som verkligen skulle behövas är på IT-sidan där förmodligen investeringar på uppemot halvmiljarden skulle behövas för att nå en plattform som är ”up to date”, tyvärr hör man inget om detta utan där är det tyst. Men givetvis är ST de som ska kritiseras, när inser man att Skarplöth inte är rätt man som ATG-chef ? Det som skulle behövas nu är en rejäl handbroms och minskade kostnader. Men man verkar istället köra rakt mot stupet med fler anställda och nya glada projekt.

  2. Klassiskt trick att skicka ut undersåtarna då siffrorna är dåliga. Sedan vet de flesta som handlar i aktier att man inte ska bry sig om bolagets egna rubriker och summeringar. Där kan man lägga upp det som man vill och fokusera på de nyckeltal man vill för att få det att låta så positivt som möjligt.

    Faktum är att resultatet i Q1 är sämre än på väldigt länge och det kan väl vara ok om det är pga satsningar som kommer bära frukt i framtiden. Men vilka är då dessa? Boost, Grand Slam75, Virtual Racing, Top7? Det är inte så att man blir jättesugen att åka till en auktion att köpa fler hästar då man läser det här. Hur ska det bli om några år?

  3. Som jag tidigare påpekat. Alla som jobbar inom ST och ATG måste fått sin PR-utbildning direkt från Bagdad-Bob. De förnekar, förvränger, utelämnar och till och med blåljuger. Jag har fullständigt tappat allt förtroende för dessa människor och de organisationer de representerar.

  4. Transparens, det kan ingen av dessa människor stava till. Total diktatur och Stasifasoner, det är vad detta är.

  5. Du kan va fattig å bli rik ändå när du har låga omkostnader å du kan bli fattig även när du är rik via höga omkostnader, enkel matematik , kom ner från d höga hästarna ATG så ordnar sig allt.

  6. Oroväckande att se hur posten ”Övriga spel på hästar (Vinnare, Plats, DD, LD, Trio, Tvilling, Komb, Top7)” Enbart ökar med 5 miljoner, trots att Top7 inte fanns förra året. Kanske är det bättre att satsa på de mer lättförståeliga spelen VInnare, Plats och DD för att få in nya travspelare? När man har tagit med vänner till travbanor för första gången är det de spelen som lockar, de är lätta att ta till sig, kräver ingen utveckling och man kan spara in på marknadsföringen av Top7.

    Kan man inte få en återväxt i folk som är intresserade av att spela på själva travsporten så är sporten död.

    • Calle: vinner og plass er de beste spillene for både nye og gamle spillere, men med 80 prosent i återbetaling blir dessverre disse produktene en vits. For å illustrere hvor elendig 80 i tilbakebetalingsprosent er skal jeg ta en tenkt eksempel der kun to hester stiller tll start. Dette skjer jo i Åby Stora Pris-skilleheatet.

      Dersom begge hestene får like mye innsatser på seg ville du fått 1.60 på hest A og 1.60 på hest B. Ville du spilt på en hest med 50% vinnersjanse til 1.60 i odds?

      Det ATG (og spesielt NR) gjør er å fokusere kun mot spill som har enda dårligere tbp (V75/GS75/V86 med 65% og latterlige 60 i Norge). Dette er en meget usunn tilnærming, men nødvendig for at spilleselskapene skal overleve.

      Forhåpentligvis blir spillerne satt mer i fokus nå som man får konkurranse på spillmarkedet.

  7. Ja, lurer på hva jeg ville valgt av omsetningsøkning eller forbedret resultat. Det er vel bunnlinjen som sporten lever av.
    Dette er akkurat slik også Norsk Rikstoto presenterer sine tall (og har gjort det i en årrekke).
    Problemet er altså at man må bruke stadig større kostnader for å beholde den samme (eller en liten økning) i omsetningen – det betyr dårligere inntjening (og neppe noe pokalår).

    Hestesporten er helt avhengig av nye hesteeiere og spillere. Uten spillere ingen hestesport – så enkelt er det.

    Har ATG forbedret rammebetingelsene for spillerne sine de siste 30 åra?
    Hvordan skal spillselskapet klare konkurransen mot andre spilltilbydere når monopolet tar slut med dagens elendige tilbakebetalingsprosenter – svaret er nok at det går ”åt helvete”. Forhåpentligvis vil dog spillerne få en bedre hverdag slik at sporten likevel overlever (takk være de nye tilbyderne).

  8. ATGs kvartalsresultat har följande STABILA utseende
    Svart på vitt är resultatet Q1 från 2014 -17
    2014: 102mkr
    2015: 72mkr
    2016: 58mkr
    2017: 13mkr

    Turspelen (Boost och virtuella hästar) tappade 21% gentemot 2016, således bevisas återigen att ATGs innovationer är kapitalt misslyckade och utvecklingskostnaderna får Hästsporten dras med under 5-7 år , således finns det INGEN ljusning gällande förbättrade prismedel såvida inte ATG börsnoteras och säljs.

    ”så kallade” Nettokostnader har ökat från 150 mkr år 2015 till 236mkr år 2017 ( Q1) Pokalåret är officiellt icke genomförbart, det berättades i går att Hästsportens Fond får finansiera delar av utbetalningarna.
    Således kommer naturligtvis pengarna för prismedel utbetalas enligt plan, men banorna kommer rimligtvis inte erhålla utlovade kapitaltillskott.

    Det står fullständigt klart att såväl ATGs som STs styrelser helt medvetet har bedragit samtliga aktiva sistlidna åren, enär t o m undertecknad UTAN tillgång till exakta siffror redan 2015 var villig att ingå vadslagning gällande Pokalårets möjlighet till genomförande.

    Att medveten bedraga och vilseföra en hel bransch, gång efter annan försvara sitt handlande och bedyra att framtiden är ljus, att pokalåret kommer att genomföras osv är inget annat än bedrägligt beteende .
    Naturligtvis bör styrelserna för ATG och ST tvingas avgå, samt inte minst utan oerhört viktigt.
    REVISION av såväl ATG som ST bör skyndsamt göras av utomnordiskt bolag utan några som helst anknytningar till sporten, aktiva, så att samtliga avtal, bonusar, kostnader och beslut tagna sistlidna 7 åren förevisas .
    Inte minst användbart vid framtida börsnotering av ATG.

    Behöver jag påpeka att ansvarsfrihet ska INTE ges till de styrelser som medverkat till pokalåret !

    • 80% återbetalning till spelarna innebär mkt sämre odds än 1.80 på båda hästarna i en H2H. 1.80 på båda innebär att spelbolaget tar 11% marginal på det spelet. Tyvärr är det så här illa med ATGs ”bästa odds/återbetalning”. Så det är nog tur att det pratas väldigt lite om hur dåliga villkor spelarna egentligen spelar till… Särskilt med den konkurrens som finns idag.

  9. Svenska Spel drar in 5 miljarder, varav 4 miljarder på turspel, 1 miljard på sportspel. Det var lätt att se hur man under krisåret 2014 tänkte att man skulle öka omsättningen genom turspel.
    Av ATG:s nya produkter kan VR förbigås med tystnad. Ett hån mot anständighet och god ton. Boost verkar omsätta 200 miljoner per år. Inte så mycket, men spelet kan ändå ge en viss krydda åt kupongen, spelet fyller en funktion.
    Top 7 är en skvader. För komplext som skicklighetsspel: det är omöjligt att pricka in de sju första hästarna. Detta gör det till ett turspel. Men det är även för komplext som turspel. Spelet var kanske tänkt att konkurrera med Lotto hos ombuden. Men Lotto är ett enkelt, pedagogiskt spel: dra sju nummer. Det går att ha stående rader, som svenska folket troget förnyar vecka efter vecka. Så Top 7 är varken för turspelare eller skicklighetsspelare. Fransmännen har Quinté: fem lopp verkar vara max som går att bedöma. I Sverige skulle ett sådant spel kannibalisera på V75 och trio, kommer knappast öka de samlade intäkterna.

    Kanske måste man ha en viss fördragsamhet? Utveckling sker genom trial ´n error. De flesta experiment brukar misslyckas. Nu vet man att de hägrande turspelsmiljarderna inte kommer att realiseras. Bättre att bliva vid sin läst och utveckla den suveräna företeelse som är svenskt trav.

  10. Jag håller med dig helt, Per. Allt fungerar inte. Frankrike hade Top 7(på fredagar) för några år sedan, med en inte en så begränsad kupong som våran. Man la ner det ett halvår senare. Ingen krävde styrelsens avgång för det försöket. DEt blir lite chansningar här och där.

    Sedan förstår jag inte denna längtan efter Börsen. Som om den automatiskt var transparent och hederlig. Där åtalas ju den ena elefanten efter den andra just nu för insideraffärer. Fingerprints VD och inte minst Svenskt Näringsliv Guldgosse Olle Rollén/Hexagon och Bank Vd:ar får gå och Ericsson sparkar Vd och sätter in en ny och får katastrofsiffror. För att inte talal om de 15000 anställda som fått gå p.g.a. misskötsel. Och det är från Storbolagslistan. Kulturen med jaktresor i privata flygplan som debiteras aktieägarna och en algoritmhandel som de stackars aktieinnehavarna inte har en susning om. Och Börsen VD har låtit algoritm bolagen installera sina servrar i Börsens serverhall så at dom ligger några millisekunder före alla. Läs boken Flashboys om hur riggad marknaden är. Varje dag skummar algoritmbolagen(och där är perrongen fullsatt)av våra stackars pensionsfonder indirekt då dom är hela ryggraden för Svenskt Näringsliv. Triljoner.

    ATG är förutom PMU och det Japanska monopolet det bästa för hästsporten som finns. Det kommer att ta en del tid innan man kommer tillrätta med sin strategi, men sälj inte smöret och tappa pengarna för att det står ett gäng riskkapitalister i startgroparna för att lägga beslag på bolaget.

    För övrigt såg jag att Bold Eagles ägare köpt Sadik America från Untersteiner. Han ska ha den som hobbyhäst enligt uppgift. Valack, fem år.

    • Jag tror att du är den förste att se Top 7 som ”en chansning som inte gick hem” . Problemet med Top 7 var ju att ingen trodde på det ens före sjösättning. Ett spel ingen trodde på. Ett spel ingen ville ha.
      Det var ingen chansning som inte gick. Det var ett vansinnigt mission impossible utan förankring.

  11. Skarplöth skulle kunna sagt i en intervju med engelskspråkig tidning:
    ”Det känns smått surrealistiskt att svenskarna inte förstår hur bra det går för atg ”

  12. ”Vi valde medvetet bort publiken” klingar i mina öron. Ingen publik och anläggningar som förfaller. Var tar pengarna vägen?

  13. Jag förstår inte denna jakt efter nya spelformer, det som drar intresse är intressanta och öppna lopp med bra hästar. Om man ser till omsättningarna så kapitaliserar nya spelformer på de gamla. Vinnare/Plats har en klart negativ utveckling och det beror på allt övrigt som man lanserat. Detta med trio i alla lopp är definitivt en flopp, på de mindre banorna är omsättningen rent usel och lockar definitivt inte till spel. Framgången med V75 är helt kopplat till omsättning och möjligheten till stora utdelningar, om man istället drog ner antalet spelformer och satsade på ett fåtal exempelvis ”Dagens V3”, ”Dagens triolopp” så skulle det totala spelet öka.
    Men det förutsätter givetvis också att man kan locka bra hästar med rejäla prispengar annars blir det som med Grand Slam dvs en flopp.

  14. Jack, tror inte du förstår riktigt, OM atg säljs, erhåller ST ett antal miljarder, därefter äger inte hästsporten något spelbolag, vilket är hela grundtanken. Enär de bevisligen inte klarar av att bedriva spelbolag.
    Men det är enda sättet att få korrekt betalt för aktieinnehavet såvida man inte säljer direkt till investerare genom bud.
    Varför du drar in fifflare från börsen i sammanhanget förstår jag överhuvudtaget inte.

    Det är kvalificerat bullshit att ATG skulle varit bra för hästsporten sistlidna15 åren, bra för byråkraterna, men bolaget har ökat spelet med 50% sedan 2003, prispengar har ökat med 13%. Således endast byråkraterna som skott sig, för lönerna har fördubblat och mer än så, för att inte tala om styrelsearvodet.

    Skarplöths alla innovationer får hästsporten betala av på under 5-7 års tid, och en sak är att vara innovativ och komma med nya spel, men när de få kunniga spelanalytiker som finns sågat samtliga ideer sedan V86 och samtliga gånger fått rätt, och ATG bevisligen samtliga gånger fått fel, så är det kompetensen på spelbolaget som är katastrofal.
    Ingen har någonsin påstått att man inte får göra fel, men inte 10 fel i rad. Utan att ta lärdom !

    Per: Boost omsatte 163 miljoner under 2016, men turspelen tappade 21% gentemot förra årets 1a Q, således rimligen betydligt lägre omsättning i år, gissningsvis tappar VR mest, likväl är fallhöjden högre på Boost, och när allt färre Harry Boy sälj till förmån för tillsammansbolag, kommer det tappa ännu mer, för det är HH köparna som också köper Boost till övervägande del.
    Förövrigt kommer Boost läggas ner 2018, enär ST behöver de fonderade vinstmedlen till pokalåret.

  15. Varför skulle travsporten och galoppen sälja smöret till börsen när det inte finns en enda rad i spelutredningen som säger något om varifrån sporten ska få sina pengar i framtiden i så fall? ATG är den enda gren sporten har att sitta på, som spelutredningen utformat förslaget till licensmarknad, och det vore väl ren idioti att såga av den?

    De synpunkter som funnits från Hatten och andra, förutom att alla som jobbar för travsporten på ATG eller ST är idioter, är väl att det är ATG som styr ST, för att ST är för svaga, och inte att ST på något sätt styr ATG? Så vad nya ägare skulle göra för skillnad på den punkten begriper jag inte. För det är väl inte ST som ”inte klarar av att bedriva spelbolag”, i så fall?

    Man kan med all rätt ha massor av synpunkter på hur saker skötts historiskt, och på många av de satsningar som gjorts, men om ATG inte ens hade försökt att hitta nya kunder, och gått på kostnadsnedskärningslinjen istället, så hade travsporten per automatik fått skäras ner i samma takt som hästarna blivit dyrare att hålla i träning. Och de har blivit väldigt mycket dyrare väldigt fort, och fortsätter att bli så. Det är själva grundproblemet.

    Att göra riskkapitalister eller Maltabolag till någon slags missnöjespartier för att hästarna blivit dyrare att hålla leder ingenstans, så länge det inte finns reglerat i lag eller avtal hur sporten ska finansieras i framtiden. Det kan de kraxigaste olyckskorparna eller de bittraste nostalgikerna ägna sig åt, eller de med egna intressen eller lojaliteter i spelbranschen. Men inte svensk travsport.

    • Har någon påstått att atg inte ska försöka hitta nya kunder? Det är väl HUR man har gjort det som lett till kritik. ”Alla” är väl tämligen överens om att Skarplöths sätt att leda atg inte är det rätta. Och med ST-inpiskare Johan vid sin sida har jobbet blivit lättare.

      Däremot håller jag med dig om att det känns minst sagt oklart hur en försäljning av ATG skulle förändra sakernas tillstånd till det bättre. Någon med insyn och kunskap får gärna förklara hur ”atg i ny regi” skulle drivas och utvecklas?

  16. Varför agerar inte toppen av aktiva, ägare uppfödare, tränare och kuskar? Tjänar dom så mycket så det spelar ingen roll, eller är dom tystade? Jag tror inte dom är dummare än dom begriper vad som händer.

  17. Men Hatten, du har ju kört din inkompetenskritik mot ATG och ST i över tio år nu. Långt innan det fanns någon Skarplöth eller Lindberg. Långt innan virtuella hästar, Top 7 och what not. Det är något som skaver där. Och att sälja kassakon ATG, som är den stora inkomstkällan för Svensk Travsport, finns ju bara inte. Det låter ju helst uppåt väggarna.

    Och Pelle S.
    Angående Top 7. Att ”ingen trodde på det före sjösättningen” vet jag inget om. Vilka då ”ingen”? Dina polare? Naturligtvis har man kört spelformen i olika testsammanhang och med simultanspel etc. och sedan trott på produkten. Den fallerade. Så blir det ibland. Jag tror inte heller på att man ska försöka klämma fram nya spelformer i parti och minut. Bättre att stärka dom fantastiska spelformer som finns, typ V75. Maken till spel går inte att uppbringa. Men både publikbortfall och ojämna inkomster kommer att vara legio. Det är samma i Frankrike. Det har med teknik och konkurrens att göra och det tar tid att hitta lösningen. Det finns ingen quick fix. Men det vi har, det har vi här med ATG, för att travestera Arve Opsahl.

    • Nej, jag menar bokstavligen INGEN. Inte här inne. Inga journalister, inga ”journalister”, nä inga polare heller. Ingen, Jack. Vet du nån?

  18. Jack: Exakt, jag har bevisat ATGs totala inkompetens sedan 2005.
    Och bevisligen haft rätt enär jag under samma tidsperiod varit inblandad i såväl pokerboomen som sportspelsboomen,
    men något travboom har det inte funnits, förutom hos utomnordiska rejkbackdrivna partners.
    De ha blommat så in i vassen.
    Naturligtvis skaver det, då jag vet att jobbet kunde ha gjorts enormt mycket bättre, under såväl Remys som Skarplöths period. För familjen är inblandad i hästuppfödning och tävling i 40år, hästsporten hade haft betydligt bättre och intressantare utveckling om ATG varit ett fungerande bolag som tagit tillvara på det fantastiska läge som fanns under 90talet.

    Jack- Jag förstår att du inte har tid och ork att följa allt som skrivs om travspel i Sverige, för det skrevs spaltmil om att Top7 ¨är helt iskallt, liksom Boost, Liksom virtuella hästar, INNAN det släpptes , till skillnad från alla efterhandare som kommer och berättar när loppet gått i mål ! Det skrevs också spaltmil om att V64gs var iskallt, liksom V75gs, att upplägget i grunden är fel, att det saknas spelkompetens som möjliggör sjösättning av genomtänkta spelformer, där efterfrågan kan finnas.
    Förövrigt sågades även tex upplägget av rikshästarna innan det sjösattes i år, vilket också visade sig helt korrekt, det blir hästsporten som till slut får skjuta till ett antal miljoner som annars skulle blivit prismedel .
    Jack, det är de facto märkligt hur du kan ha så förbluffande många fel i dina argument, så mycket otur kan ingen ha när de tänker, således är du ett troll och därmed lägger jag inte en sekund till på dina imbecilla invändningar och saklösa argumentation.

    Staketkusken, du har alldeles tydligt inte läst , i vilket fall inte förstått det som är skrivet i spelutredningen, det har jag.
    Det står fullständigt glasklart vilka förutsättningar som finns, hur hästsporten ska tjäna pengar i framtiden, vad du glömmer är att det finns ett investeringsbehov på flera miljarder i banorna, var ska de pengarna tas ifrån ?
    Det finns ett enormt investeringsbehov inom ATGs spelteknik vilket tydligt bevisas av allt oftare nedstängning för underhåll, allt fler tekniska avbrott och allmänt strul. Samt spelsäkerheten är katastrofalt usel, vilket bevisats gång efter annan sistlidna åren.

    Säljs ATG inkommer det minst fem års beräknade vinster, samtidigt som det under tiden kommer finnas utmärkta möjligheter att vidmakthålla en liknande intäktsstruktur, för det är inte så att Hästsporten behöver tjäna 3miljarder som ATG i dag tjänar, utan hästsporten klarar sig utmärkt med 1,2 miljarder i prispengar, avyttras mediabolagen, bantas ST och åtstramningar görs, kan kostnaderna för ST halveras . Sålunda krävs inte ett eget spelbolag för att erhålla bättre prismedel än vad som finns i dag, det krävs endast en långt effektivare organisation, samt avyttring av barlast.

    Det stora problemet är att ATG inte försökt hitta nya kunder, de vet inte ens om hur den kundstock de redan har ser ut, eller bryr sig om att vårda befintliga kunder. ATG står ungefär där Ström och Unibet befann sig 1997, skillnaden är hästsportens styrelser saknar kunskap om spel och har en medelålder på 68år, där sista generationen travspelare kom in på 90talet, därefter har INGET gjorts för att ta in nya generationer. Att föryngra sporten och spelet. Tvärtom har Hästsporten sett skräckslaget på alla innovationer, hur poker tidigare, nu sportspel och fantasygames växer explosionsartat, för att inte tala om casinospel.

  19. 2005, Hatten! Det luktar rättshaveri lång väg, när du nu vill vara personlig och kallar mig allt möjligt. Troll? Ditt översitteri kan du inte gömma bakom siffror och påståenden. Dom ändras hela tiden, det blir olika förutsättningarna,, men du skapar nya ”inkompetenta” personer. hela tiden. Det tar aldrig slut, vad dom än gör. Har du fått sparken från ATG en gång i tiden?

    Jag gillar inte Top 7 och vet att det är ett fiasko. Vad jag skrev är att de naturligtvis hade testgrupper och provspelare och att det föll bra ut annars hade dom inte lanserat det. Lätt att vara efterklok. När V65(det som heter V75 nu)lanserades var det många, många kritiker som ville bojkotta spelet. Ansåg att det var ett totalfiasko som skulle sänka hela travsporten.

    • Du menar alltså att en representativ testgrupp har gett tummen upp för Top 7? Låter det inte märkligt att denna grupp (om den nu finns) gett tummen upp åt något som hela spelarkåren sågat jämns med fotknölarna? Såväl före som innan. Retoriskt.

      Jag tror inte att den gruppen finns och om den finns kan den ju inte kallas representativ. Alltså helt irrelevant. Och det måste väl vara hela tanken med en testgrupp. Att den ska vara relevant.

      Jag är övertygad om att du har koll på franska språket, franskt trav, säkert även svenskt trav. Men spel? Nä.

      • Var inte för snabb nu att döma ut mitt spelande. Det har gjort mig ekonomiskt oberoende och gör att jag kan bo i Paris. Merci ATG. Överlägset bolag, överlägsna spelformer. Orostade vinster. Men jag håller mig till V75 och DD. Fantastiska spel som inget spelbolag i världen kan matcha.

        Jag får en känsla av att konspirationsteoretiker som du tror att det är Lindberg och Skarplöth som sitter och knäcker nya spelformer i sossarna valkällare och sen rullar ut det ena påhittet efter det andra. Bara för att reta spelarkåren. Utan referensgrupper eller input. Det tror jag bara inte på.

    • Det är ganska lätt att döma ut allt på förhand, med motiveringen att alla som jobbar på ST och ATG är idioter, och sedan säga ”vad var det jag sa”. Vad jag vet så är du den enda i hela världen som fortfarande letar vinklar för att kunna hävda att succén Tillsammans inte ger något till sporten. Det är visserligen sant att ombudsavgifterna är dyra, och säkert sant att pengar flyttas dit från Harry. Men som jag ser det så är det alldeles utmärkt att en massa ”yrkesspelare” äntligen hittat en försörjning inom travet, samtidigt som de sprider intresset för spel på hästar. Win-win! Ombuden har på ett sätt fått överta den roll som spelkatalysator, som de försvunna amatörtränarna tidigare hade. En succé helt enkelt, hur mycket det än svider att det var idioterna på ATG som hittade på den.

      Att jämföra med Ström kan man självklart göra. Men vi kan nog vara överens om att det inte gått så bra för honom heller, när det gäller att få unga människor, nya spelare, att spela på hästar. Eller? Det betyder inte nödvändigtvis att de är idioter på Ströms bolag, som inte begriper spel. Det kanske är så enkelt, och tråkigt, att inte särskilt många unga är intresserade av hästspel? Att det är en konstant motvind som är svår (eller jättedyr) att göra något åt? Och poker jämför du också med. Man kan väl då hoppas att intresset för spel på hästar inte går samma öde till mötes som intresset för spel på pokersajterna. Kan inte den branschen alls, men vi kan väl ändå vara överens om att intresset totalhavererat de senaste åren? Om det beror på att spelbolagen som sysslar med poker är idioter har jag ingen aning om, men jag tror inte det.

      Håller helt med Jack och Per här ovanför. Man kan, och ska, ifrågasätta om top7 verkligen var så genomtänkt, och om det är bra för sporten att spelbolaget hittar på saker som hjälper till att avfolka banorna. Men man måste samtidigt förstå att ATG var tvungna att hitta nya spelare, när allt redan kändes uppfunnet, för att kunna försörja den allt dyrare hästhållningen. Alternativet att sitta still i båten köra på det som fanns, och gneta fram lite prispengar genom nedskärningar, medan nätbolagen kapade åt sig allt större marknadsandelar bland nya spelare, fanns egentligen inte. Det hade med garanti inneburit stora nedskärningar av sporten. Så det var helt rätt att försöka, även om vi säkert klarat oss utmärkt utan några av påhitten.

  20. Frågan är inte om man ska finna nya kunder och bredda intresset utan hur det går till .
    Jag beskrev 2012 hur ATGs nya koncessionstillstånd ansökt om turspel och casino samt beskrev tydligt problematiken .
    Som nu visar sig stämma till punkt och pricka ! In och läs , det finns 4300krönikor att välja bland från 2005 och framåt.
    Där jag förutspeglat fördelar och nackdelar , vad som bör förankras noga och hur det bör göras.

    Att konkurrera med ATG genom nätbolagen har aldrig varit en luckrativ affär , de som spelar över nätet är överlag långt vassare än på atg o, vilket gör att totalisator får ingen omsättning trots 10-15% skatt och fasta odds endast betalar sina kostnader i bästa fall.

    Jag var själv marketmaker på parbet under 2001/2 på travsidan med oddsbörs . Dvs effektivt 98,5% vinståterbetalning när den är effektiv .

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar