I lördags, just efter att Umberto Axe fångat in urstarke Albatros DK i V75-2, tänkte jag att det är hög tid att lämna in en V5:a som startar i nästkommande lopp. Jag satt och knåpade ihop ett system som till slut skulle kosta 600 kronor att lämna in.

Jag klickar mig in till mitt konto och gör en insättning på 600 kronor via mitt Mastercard. Det dröjer några sekunder och atg.se snurrar och arbetar med min insättning. Sekunder blir till minuter och jag fick en otäck känsla i munnen. Helt plötsligt ser jag en grön-skuggad text och instinktivt tänker jag, bra det blev inga problem den här gången. Men något stämmer inte, jag uppdaterar saldot och det sker ingen förändring. Så jag uppmärksammar den här grön-skuggiga texten igen och kan tyda följande: ”Insättning genomförd och blir synlig om en stund”.

Om en stund? Inte igen tänkte jag. Detta är nämligen inget nytt fenomen för mig, det har faktiskt hänt mig två gånger tidigare, och i min naivitet trodde jag att detta var kanske en fördröjning mellan banken och ATG eller liknande. I frustration publicerade jag den här gången en bild på min Twitter som i sin tur en annan ”twittrare” vidarebefordrade till ATG. Snabbt gick det sedan, då fler reagerade på bilden och helt plötsligt publicerade spelbolaget en liten röd flik längst upp på sin startsida som löd: ”Just nu har vi problem med insättningar”.

När jag reflekterar över detta kommer jag att tänka på att precis samma sak skedde 4 Mars också men då gick det mer illa. Jag skulle även då spela en V5:a och satte in 1.568 kr på mitt konto. Denna gången satt jag och surfade på en Ipad och brydde mig inte om att noggrant läsa hur det gick med insättningen utan fortsatte vidare till att försöka lämna in systemet. Då inser jag att jag inte har täckning på ATG-kontot för att lämna in systemet. Jaha tänker jag, det kanske blev nåt fel? Tittar på transaktioner, hittar inte insättningen där heller så jag gör en ny insättning på 1600kr. Läser då samma text som i lördags och som finns på bifogad bild.

Nu vill jag ju väldigt gärna lämna in denna V5:a då jag tycker mig ha dunderdrag, och försöker med ett annat alternativ: Banköverföring. När man gör detta noterar jag mitt saldo (på banken) och ser då – till min fasa – att pengar är dragna för dom båda tidigare insättningarna (Totalt cirka 3.000 kr). Försöker ändå med banköverföringen med det blir samma resultat, den skall bli synlig om en stund. Missar att lämna in V5 och står med cirka 4500 kr mindre på kontot och det finns inte ett spår av dessa inne på min transaktionshistorik på ATG. I detta läge finns inte heller någon notis om att det skall vara något problem med insättningar.

Pengarna kom in på kontot efter någon timme, långt efter det att mina spelintressen hade sprungit i mål.

Jag hade innan detta hunnit maila ATG:s kundsupport och fick – efter två timmar! – att: ”Vad har du för personnummer?” inget mer eller mindre, och trots att jag grundligt förklarade att tre transaktioner saknades. Jag bifogade både tider och mitt användarnamn för inloggning på ATG.se.

Detta strul måste få ett slut, problemen med ATG tycks aldrig upphöra utan dom snarare tilltar. I skrivande stund är det måndag kväll och deras hemsida har varit nere under åtskilliga timmar vilket tvingat aktiva på Färjestadstravet till ofrivillig övertid och det är bara toppen av isberget.

När jag reflekterar över hur detta spelbolag sköts blir jag uppriktigt sagt konfunderad, jag kan absolut inte komma på någon annan aktör i spelbranschen som på regelbunden basis drabbas av problem likt ATG. Är det normalt att jag som kund gör en insättning och får som svar att mina pengar blir synliga ”om en stund”?

Jag är inte insatt i hur ATG drivs men huvuden måste börja rulla omgående. Detta skadar allt från aktiva inom travsporten, spelarna och speltjänsterna. Hur roligt tror ni att det är för småspelare som kanske tar hjälp av en tipstjänst för 99 kr för att sedan inte kunna lämna in sitt V64 system? Tror ni att dom kommer tillbaka till tipstjänsten? Tror ni att tipstjänsten kommer ha råd med reklam på banorna i framtiden om detta fortsätter?

Det är bara ett exempel på hur skadligt det blir och vilka chockvågor som sprider sig varje gång denna uppenbara brist på kompetens blottar sig. Och nej, det räcker inte med ett ”Vi ber om ursäkt för detta” på sociala medier.

Det som hjälper är att agera och anställa kompetent personal.

Gästskribent: Christer Nordin

10 KOMMENTARER

  1. Hur är det med andra bettingsiter? Har de liknande problem eller prioriterar de IT-systemen högre än vad ATG gör?
    För ATG verkar ju IT-delen komma längst ner på listan.
    Efter alla satsningar som är meningslösa om inte siten fungerar.

  2. Det som ovanstående beskriver är absolut inte unikt, har hänt mig flera gånger. När det sedan gäller ATG’s kundtjänst så är den och har alltid varit en ren katastrof. Deras kunnande är minimalt och dom förutsätter alltid att kunden är mer eller mindre korkad.
    Om man åtminstone snabbt lägger ut ett meddelande när man har problem av något slag så slapp man åtminstone fundera över om problemet är unikt kopplat till ens eget konto eller dator. Nu tar det ofta över en halvtimme innan man lägger ut något meddelande, när det exempelvis inte går att spela så borde väl detta upptäckas och kunna kommuniceras betydligt snabbare.

  3. Det är svårt för en kundtjänst att lägga ut felmeddelanden som de ännu inte fått vetskap om. Det är också väldigt kostsamt att ha full bemanning på kundtjänst under kvällstid/helger då ATG har sin huvudsakliga kundaktivitet. Kundtjänsten gör nog det den kan och man ska inte döma ut dem för ickesvar eller god dag yxskaft. Tror snarare att problemet är en ledningsfråga.

    Med det sagt så är min åsikt att ATG:s hemsida en fullständig katastrof och är allena den enda orsaken till att jag sedan något år tillbaka helt slutat spela på hästar, även om mitt intresse lever kvar. Irritationen blev till sist för stor.

  4. Detta har hänt mig flera gånger också. Man blir lika besviken varje gång. Det är bedrövligt. Kundtjänsten har förklarat för mig att det beror på nåt som heter typ paypex eller nåt sånt som sköter överföringen till kontot har problem.

  5. Spelbolag som är utlandslicencierade har bemanning när kunderna spelar med undantag för 12-06 på natten då den oftast är engelsk.
    ATG har själva valt sen starttid för de största spelformerna och sålunda borde kostnader för support vara inbegripna i kostnadsbilden för högfrekvensandandet.

    ATGs support är långt sämre än motsvarande internationella spelbolag, såväl kunskapsmässigt som i kundmöte .
    Jag har själv sökt jobb liksom flera bekanta för att utröna om ATG var imtresserade av kompetent personal. Det var dom EJ !

  6. Detta har hänt mig många gånger, men ovanstående personer är alldeles för lama. Ni måste ringa upp ATG och skälla ut dem så klockorna stannar. Varje gång säger de att ett företag mellan ATG och banken har problem. Min replik blir då: Jag har inget avtal med er mellanhand, pengarna skall sitta på mitt ATG-konto per omgående! Med en stämma som inte lämnar utrymme för kompromisser. Tre minuter senare finns pengarna på kontot.

  7. Hej! Jag håller med dig, Christer!😊. ATG,s hemsida är en katastrof, de svarar inte på frågor och är mycket svåra att få tag på! Insättningar ska kunna ske inom 30 sekunder! Kundtjänst ska svara inom samma tidsrymd annars kan man lägga ner verksamheten!😬

  8. Ok inte bra att det inte funkar men har man ett så kallat dunder drag borde man se till att ha pengar på kontot. Har lärt mig att i dagens IT samhälle kan man inte lita på tekniken.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar