Foto: Svenskmonte.se

Det ska väl sägas direkt.
Det här kan inte ses som någon fullkomlig vetenskaplig undersökning.

Jag har liksom inte gått igenom samtliga bestraffningar vid alla Sveriges tävlingsdagar de senaste åren. Ja, det är bara att rätta mig och korrigera så mycket det går och möjligen finns det också någon nyansskillnad kring de fall jag nu exemplifierar.

Men jag behöver få det ur mig.

För … ni vet de där omstarterna bakom startbil. De när – smått irriterande ska sägas – typ hela gänget kommer snett på det, och det sedan i en slags desperation ska försökas jagas ikapp, ja det körs för allt vad tygeln håller och fulla muggar men utan framgång och omstartsignalen ljuder en si så där 100-150 meter innan startplatsen nåtts. Och det kan handla om vilka sammanhang som helst; breddlopp, V75 med alla våra fullblodsproffs inblandade eller – ja, kanske i synnerhet faktiskt – Elitloppsförsök… (hur många gånger har inte det hänt?).
Har det då i dessa någonsin hänt att ett stort gäng kuskar åkt på bestraffning vid sådana tillfällen?

Nu har jag som sagt inte exakt varenda millimeter torrt på fötterna här, men HAR det verkligen hänt? Ni vet i de lägen när det anges ”dålig anslutning av ett flertal ekipage” av måldomarna genom speakerns försorg och så tas det omtag med ny uppkörning så fort det går – ja inte fasen åker då en si så där sju-åtta kuskar på bestraffning för omstarten i efterhand. Jag har då aldrig någonsin noterat det.

Men på Solvalla i fredags var det plötsligt dags.

I – ett montélopp!
Då sju – kvinnliga – ryttare åkte på bestraffning vid en omstart bakom startbil. En typ av massbestraffning jag som sagt nog aldrig nånsin sett tidigare.

Rätta mig som sagt gärna om jag har fel…

Som en jämförelse inträffade faktiskt just precis ett sådant här motsvarande fall som jag beskriver ovan, under lördagens V75-dag i Kalmar. I lopp 3 (V4-3), där knappt någon deltagare var ansluten i det läget de skulle och loppet blåstes mycket riktigt tillbaka, med drygt 100 meter till startplatsen.

Och bestraffningslistan blev som följer:

Jodå. Då var allting helt enkelt alltså som vanligt igen.

Men – i ett montélopp gick det alldeles toppen att slå till med stora släggan.

Och visst, olika banor och olika domare och allt det där och det är klart att man egentligen inte vill konspirera och tro det värsta när det gäller sådant här.

Men det är svårt att inte riktigt låta bli.

Eller så har vi helt enkelt sett och satt standarden för vad som gäller (alla!) på Solvalla framöver?

Henrik Ingvarsson

16 KOMMENTARER

  1. Bra att du påpekar detta! Det handlar om äldre män som tycker att såväl tjejer som monte’ inte är riktigt lika fint som trav med killar i sulkyn. Då ska man minsann visa (lära) dessa unga tjejer hur det ska gå till, när de nu tvunget ska vara med i dessa fina sammanhang. Att sen killarna i sulkyn överlag är lika dåliga (sämre) har man överhuvudtaget inte reflekterat över.

  2. Fega och ynkliga är vad domarna är, var inte dom enda böterna i montéloppen i fredags som var obegripliga. Sätta exempel på dom mindre kuskarna/ryttarna var väl tyvärr varken första eller sista gången. Nej, skräm bort dom mindre rutinerade kuskarna/ryttarna/tränarna och rör för guds skull inte dom stora, mer kända inom sporten är väl st’s budskap till utövarna inom denna härliga sport där jag tycker bredden ska vara grundpelaren!

  3. Föga förvånande. Självklart ska ALLA följa reglementet. Men den förlegade kvinnosynen syns återigen. ”Nu ni tjejer ska ni få så allt blir som förr.” Ingen reklam, håll tyst och håll er helst i bakgrunden. Kan jag hoppas att tjejerna gjorde en kupp och försökte visa att de håller ihop mot överheten?

  4. Bra att du tar upp detta.
    Gubbarna på ST är inte polare med monté ryttarna o vill då på sitt gubbsjuka sätt sätta dit dom ofta yngre tjejerna.
    Knappast enda gången ST gubbarna håller sina gubb vänner om ryggen.

    Är du en äldre gubbe så har du fördel hos ST vilket inte minst JS o hans sex sms visar eller den större tränaren som låter en lärling jobba vidare som inget har hänt trots att lärlingen utsatt en yngre tjej (just det, yngre tjej) för såna otrevligheter så tjejen inte ens vågar gå ut.
    O så finns det döda hästar på färja som borde lett till straff för någon/några äldre herrar men som slapp undan av ST. Osv.

    Att ST styrelsen ens kan få sitta kvar beror ju på att gubbarna håller varandra om ryggen o hjälper varandra.
    Tänk den hemska tanken om yngre starka kvinnor fick makt inom ST då hade gubbväldet rasat ihop totalt.

  5. Har också haft känslan att monteryttarinnorna får mycket böter även för oljud i loppen vilket säkerligen beror på att kvinnor har ett gällare skrik än män och därför bötfälls på ett felaktigt sätt gentemot män. Angående lopp 3 på Kalmar igår så fick jag känslan av att startbilen körde iväg för tidigt kanske därför inga böter.

    • Nej. Det beror på att det är ett himla liv i monté. De skriker som galningar flera av dom. Låter inte alls bra och drar ner sporten. Men har blivit mkt bättre.
      Det har nog att göra med att man i princip inte får driva i monté,så det vrålas ganska rejält.

      • Det är ett himla liv i lopp med ”kända” kuskar oxå , men dessa slipper oftast böter. Om man nu inte råkar vara ”mindre känd”

  6. En markering om vad som kommer hända om det dyker upp ”rumpreklam”. Varför inte ha ett tryck med ST påvarna på rumpan och visa var dom hör hemma.

  7. Tre enkla förbättringar höjer intresset och respekten för monté – som är travets framtid:
    1. Voltstart, lika start, fritt val av startspår, som i Frankrike.
    2. Autostart, enbart över distansen 1609m, ger internationellt jämförbara tider.
    3. Proppar, två lopp/tävlingsdag ger vettig ekonomi för ryttarna.

  8. Jeg så ikke omstarten det skrives om. Men å straffe 7!!! ryttere? Da må det jo være en fell fra starterne sin side…

    Vi hadde en Nordk kusk som fikk en stor bot da han forårsaket omstart i ett elitloppsforsøk. Men det kunne alle se var med vilje, og da er bot på sin plass.

  9. Kalmar har straffat lika många vid ett tidigare lopp (sulky) om jag minns rätt.
    I Lördags var väl bakspåren i vägen för dom främre leden därav omstarten.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar