Travbanorna måste skapa nya former för intäkter. Pengar från spel, sponsorer, entréer, korvkiosker, restauranger räcker inte längre. Det där gamla vanliga, ni vet.

Nu krävs kreativa idéer. På banorna slår personalen sina kloka huvuden ihop för att kunna visa upp alternativa inkomstkällor. Travförbundet har kommit på en sådan. Där säljs det etiketter. Jo, ni läste rätt: e-t-i-k-e-t-t-e-r.

För några veckor sedan fick jag ett brev från den nya tidning som snart skall trycka sin första utgåva. Det har jag inga problem med, kan förresten tänka mig att prova tidningen för en hundralapp (sex nummer).

När jag några dagar senare fick veta att flera av mina vänner har  fått samma erbjudande började jag fundera. Hur har Sulkysport kommit över våra namn och våra adresser? Jag tror nämligen inte att Dahlgren, Freidenvall och Lernå suttit på kvällarna och letat på eniro.se.

Vi som fått erbjudande har förmodligen flera gemensamma nämnare men i det här fallet en viktig sådan. Vi är nämligen registrerade som hästägare hos Svensk Travsport (ST). Det måste alltså vara ST som har lämnat ut namn och adresser.

Därför ställde jag frågan till Johan Lindberg. Svaret konfirmerade mina misstankar:

– Ja, vi säljer etiketter.

Jag hävdade då att jag inte kan påminna mig om att jag har gett ST rätt att sälja mitt namn och min adress hur som helst. Då skickade Johan en skärmdump (nedan) där det framgår att personuppgifter kan komma att behandlas i marknadsföringsändamål hos ST och ST:s samarbetspartners.

Därmed kan ST egentligen använda namn på många tusen hästägare (och andra som är registrerade där) och deras adresser lite hur som helst. Det kan ju alltid hävdas att just den mottagaren av etiketter är ST:s samarbetspartners.

I detta fall är det alltså Sulkysport som är ST:s partner. Tidningen som skall ta upp kampen och utmana ST:s egen tidning Travronden, den nya tidningen som delägs av Rune Andersson, den man som tydligen är ett hot mot ATG:s verksamhet. Det spelbolag som ST äger.

ATG är berett att satsa stora pengar på juridiska tvister om ett enda hästnamn. Samtidigt säljer ST etiketter med namn och adresser till alla landets hästägare.

Är det inte lite märkligt?

Till sist: På morgonkvisten är det klarblå himmel och flödande sol över berget Billingen. Det ser ut som det blir en fin eftermiddag/kväll på Axevalla. Även om solen hinner gå ned innan Nuncio tävlar.

LP

7 KOMMENTARER

  1. I maj nästa år behöver nog ST, alla banor och tidningar ha mycket bättre koll på det du beskriver samt be dig godkänna dessa delar en gång till annars riskerar de höga sanktioner med den nya dataskyddsförordningen som ska stärka privatpersoners integritet.
    Blir spännande se hur förberedda de är på den.

  2. Jag tycker det är intressant att ST säljer adresser till en tidskrift som skall konkurrera med deras egen tidskrift. Hade jag varit i ledningen för TR Media hade jag nog sett detta som att ST:s fulla och odelade förtroende inte fanns i ryggen.

  3. STs register läcker som ett såll. Vet flera amatörer med hemliga tfn nr som bara ST har tillgång till, men när de har hästar på v75 ringer både ronden, guiden och trav 365… vore intressant med en juridisk prövan i denna fråga.

  4. Om jag prenumererar på en tidning eller på månadslott så upplyses jag på kupongen jag skickar in om att man kan komma att få erbjudanden från koncernen eller samarbetspartner, ofta får man också veta att man avsäga sig detta. Men om jag registrerar en travhäst, varför skall då min adress stå till registratorns förfogande – jag kan ju inte registrera hästen hos någon konkurrent som inte kränger kundregister? Jag tycker att det är ett synnerligen fräckt handlande från ST!

  5. Ser inget konstigt med det, så verkar det funka mest överallt. Adressuppgifter är hårdvaluta så jag antar att man får bra betalt. Tycker det är positivt att ST inte går in i ”defensiva” tankebanor i ett slags meningslöst syfte att skydda sitt eget.
    Man måste sluta hantera konkurrens genom att antingen köpa upp eller försöka stoppa nya aktörer som dyker upp, det kortsluter inte bara konkurrensen utan även travsportens möjligheter att växa.

    Fri konkurrens tror jag är det bästa som kan hända travsporten, oavsett om det gäller spelbolag eller tidningar/media. Konkurrenter innebär inte bara hot som kan stjäla kunder, de bidrar till större spridning, större trovärdighet, utveckling, lägre kostnader och högre kvalitet eftersom det inte går att sitta och sova eller prioritera fel saker av fel orsaker som man kan göra om man är ensam på plan. Nej, jag påstår inte att alla på ATG/ST sitter och sover eller att allt de gör är dåligt, men att de lever ohotat och den omständigheten i kombination med tillgång till ohyggligt mycket pengar resulterar i ett experimenterande med sportens pengar och en attityd mot kunderna (dvs aktiva, publik, spelare) som inte skulle förekomma om de var utsatta för verklig konkurrens.

  6. Tror bara flesta TRAV spelare var rädd att det skulle bli monte lopp alla V75 omgångar.
    Min frygt är nog mest att ATG/ST börjar blanda trav och galopp.
    Kommer ihåg när dom på niti talet körte flera omgångar m på två olika banor (hette V65 på den tiden)och ett liv det blev även om dom bara kört trav.
    Vi trav spelare är ju ganska konservativ i inställningen till detta och jag blev lite fundersam när jag läste att Sofie Arensson mente vi borde öppna ögonen, jag menar ju att om flertalet spelare inte vill ha dessa ändringar, måste dom accepterar detta.
    Jag menar kunden m stålarna har alltid rätt!

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar