Montéryttarna, främst tjejer, är de som står längst ned på travsportens karriärstege. Travets undersköterskor som genom hårt slit håller montésporten vid liv.

De åker land och rike runt för att oftast rida i ett enda lopp. Att tjäna hyfsat med pengar på montén är bara möjligt för några få. Vi kan nog mer betrakta det som ideellt arbete mer än ett hyfsat avlönat jobb.

För vissa går det att få in lite extra pengar sponsorvägen. Några har lyckats sälja reklamplatser på dressarna som ger pengar och som kanske täcker bensinen (eller om det är diesel) när de åker fram och åter till tävlingsbanorna, samt ett bidrag till utrustningen.

Men att sälja sin rumpa som reklamplats säger Travförbundet nej till. Det är förbjudet. Därför har Stephanie Werder (bilden), som red 87 lopp ifjol och vann nio segrar, fått bassning av ST. Hon får inte använda sin egen bakdel som reklamplats.

– Det är ett tufft slag att vi inte får ha sponsorer, var vi vill, på dressen. Det är tråkigt för mig, och ännu tråkigare för de som har en liten sponsor som sponsrar deras byxor och jacka för att få en plats på deras dress. Det här drabbar ju även kuskar och den här sporten är absolut inte gratis, säger Stephanie till trav365.

Enligt Stehpanie kostar en dress runt 10.000 kronor. En hjälm kostar 5.000 kronor och en säkerhetsväst 4.000 kronor. För många montéryttare är det en stor utgift som möjligen kan kompenseras med reklamintäkter. Men att använda rumpa och armar för reklam gillas inte av ST.

Nu är regeln inte ny. Den har funnits länge.

– Nej, det är inga förändringar, de har bara inte läst på om reglerna, det har varit samma regler i över tio år, men vi har uppmärksammat det här nu och vi har informerat Stephanie om att det inte är tillåtet, säger Annica Hjorter, ansvarig för dressar, på travförbundet till trav 365.

I andra sporter är det inga problem att använda rumpan som reklamplats. De flesta kvinnliga fotbollslag säljer reklam på sina spelares bakdelar, även många herrlag.

Men i travet går det alltså inte. När montéryttarna försöker få in några kronor extra för att ha råd att rida i montéloppen vänder alltså ST-herrarna dem ryggen.

Annars brukar det heta att det gäller för travsporten att hitta alternativa intäkter för att kunna överleva. Pengar som inte kommer från spelarna.

Är det då inte dags att tänka om när det gäller rumpreklamen?

Till sist: Fyra ryttare red in mer än en miljon kronor ifjol, Sofia Adolfsson, Josefine Ivehag, Iina Aho och Jennifer Persson. Sofia Adolfsson var den som red in allra mest med dryg 1,6 miljoner kronor.

LP

Läs här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article24332689.ab

 

10 KOMMENTARER

  1. Det är mkt som är märkligt inom travet. Varför får vi inte ha reklam på våra egna hästägardresser? Vi får inte ens ha namnet för vår stallpseudonym på vår egen dress. Vad är logiken med det? När vi frågar ST så är svaret att det ska vara lika för alla. Sedan kör Mellby Gård, Travkompaniet mm ut till start med namnet på sina dresser…. ST i ett nötskal. Har du bara mkt pengar och varit med länge så gäller andra regler.

    Att man inte ens får ha sitt eget stallnamn på sin egen dress som man betalar drygt 6000 kr för är obegripligt. Vilken skada kan enbart namnet göra? De flesta namn är ju dessutom inte reklam för bolag, utan bara påhittade namn för olika kompisgäng och ägarkonstellationer.

    Även om det vore reklam för bolag, vad hade travet förlorat på det? Varenda kusk kör ju med reklam på sina dresser. Då kanske ett gäng på ”Jönssons Måleri” kunde gått ihop och köpt en häst för att det känns roligare. Eller att ägare av företag köper hästar till sig själv eller med sina anställda för att det då känns som en roligare grej. Vad är logiken då alla kuskar kör med reklam på sina ordinarie dressar? Vill man inte ha nya hästägare?

    Enda negativa jag kan se är att det i ett fåtal fall kan bli konkurrens mellan hästägare och ordinarie kusk om ”reklamplats” men då måste väl ägarna som betalar kalaset gå före.

    I övrigt med tomma läktare mm så borde man börja uppmärksamma vinnande hästs ägare i TV-sändningarna/ATG Live. Med namn och ev bild. En skylt på 5-10 sek. Då ägarna generellt betalar 100 kr för att få tillbaka 22 kr måste det finnas andra incitament. Det här skulle vara ett av dem. TVs ”vinnarcirkel”.

  2. Ytterligare en tänkare på ST har bidragit till en försämring.
    Är det för reklamen som sitter på ett för ST pinsamt och aktuellt område som dom inte kan/har hanterat rätt?
    M a o alla sexövergrepp inom ST:s området!

    • VIlket trams. Det är ingen försämring, reglerna har varit så här i många år:
      ”Byxorna måste alltid vara vita och de räknas inte in i dressens övriga färger. På byxorna får reklam placeras på låret och maximalt ha storleken 150 kvadratcentimeter.”
      Deltar man i en sport så följer man reglerna som gäller, så enkelt bör det vara i andra sporter.
      Önskar men en regeländring så försöker man åstadkomma en sådan med konkreta motiveringar, inte med spydigheter på sociala medier

  3. ST:s regler och kommentarer/försvar är beklämmande att läsa/höra, hur många är ”up to date” i det gänget?
    Är DAMLOPP något för DO i dag, märkligt annars i jämlikhetens tecken. Anmälan kommer snart.
    ST, har Ni tänkt på det?

  4. Kan väl tycka att tanken bakom reklam reglerna är vettiga i grunden. Det ska vara vita byxor, med reklam på låret. Om monté ryttarna ska få reklam på röven ska då vi kuskar börja ha reklam på vaderna så som i USA? helst då svart fläck med röd text? Sedan är kostar inte en dress 10 000 utan snarare 4000 + moms. .Hjälm 2000kr eftersom dom rider med hjälmöverdrag osv.

    Men ryttarna har ju hittils varit rätt ”städade” med endast text på baken relativt diskret, men fortsätter aktiva att hela tiden pusha på gränserna så slutar det ju med att ST måste sätta regler. Tillslut kanske någon ryttare/kusk ser ut som en hockeyspelare med reklam över hela dressen,skorna,hjälmen och hästen.

    Det här är ju ett ”problem” ST följer nu reglementet gällande reklam.

    • Heldress 10 tusen!
      Montejacka 4000 tusen
      Montebyxor 1600-2500kr stk.
      Hjälm med lackering 5400kr
      Så mycket kostade mitt.
      Källa: Brizzy

  5. Tycker mest synd om en reporter på Sportexpressen. Vilka montébilder skall han välja när han inte längre kan visa upp Malin Berås och Nina Stenes mest attraktiva reklamytor?

  6. ST/ATG i otakt med tiden

    Hur svårt kan det vara att ändra denna över 10-åriga gamla regel och anpassa den för montéryttarna.

    Om nu ST/ATG anser sig ha råd att satsa på såpopera så borde de fundera på om februari är en lämpligt månad att försöka locka ut folk till travskolorna. Premiäravsnittet av stjärnkusken sågs preliminärt av 364 000 tittar på bästa sändningstid 20:00. Med tanke på att programmet farmen som sänds innan inte direkt osar av kvalitet och lyckades få ihop cirka 750 000 tittare så kan vi tala om någon större succé för stjärnkusken, snarare tvärtom.

    Lika huvudlöst som att köra stjärnkusken är det att köra rikstravet vintertid.
    Hur kan någon komma fram till att vintern är en bra period för stjärnkusken och rikstravet är svårt att förstå.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar