En privatperson i Hälsingland har anmält ATG till Lotteriinspektionen och Finansdepartementet för felaktig och aggressiv marknadsföring.

– Jag har reagerat mot ATG:s allt mer desperata marknadsföring där man nu inte drar sig för direkta osanningar och överdrifter, skriver anmälaren i ett mejl.

Anmälaren hävdar att marknadsföringen (annonser) inför gårdagens V86-omgång var vilseledande och lovade allt för mycket. Bland annat hävdade ATG att man kunde vinna fem gånger så mycket pengar som normalt, 20.000 krono skulle istället bli 100.000 kronor.

I anmälan står det bland annat:

”De är felaktiga och utlovar långt mycket bättre vinster än vad som verkligen föreligger. Till potten för alla rätt har tillförts 10. 482. 342kr. Om omsättningen ikväll uppgår till 36,6Mkr (som behövs för att potten till en ensam vinnare skall kunna bli 20 miljoner) så är ändå inte spelvärdet mer än 2,1 gånger det normala. För att utdelningen skall bli fem gånger den normala krävs att omsättningen stannar vid strax över 10 miljoner, men då får en ensam vinnare ”nöja sig” med c:a 13 miljoner. Det är heller inte ett särskilt troligt scenario att omsättningen blir så låg.

Den andra annonsen talar om ´chans till alla tiders Vinstrekord´. ATG har själva på andra spel betalat ut betydligt mer pengar än idag, och sett till vad t.ex. Svenska Spel betalar ut på t.ex. Drömvinsten och liknande framstår detta som ett mycket överdrivet löfte.

Det här är en mycket osmaklig marknadsföring att gå ut med en vecka då landets pensionärer fått sin pension. Det finns många pensionärer som har det knapert, och att på falska premisser locka dem att spela bort sina få kronor är allt annat än ansvarsfullt. Det är bara i en cynisk omsättningsjagande marknadsavdelnings retorik som sådant kallas magiskt och alla tiders vinstrekord.

Lotteriinspektionen bör därför enligt min mening se över den marknadsföring som Aktiebolaget Trav och Galopp använder, och regeringen bör tillse att den styrelsemajoritet man har i bolaget ifråga tar sitt ansvar och ser till att dylika övertramp inte fortsatt sker, samt erinrar sina anställda om vad en måttfull och ansvarstagande marknadsföring av spel innebär.”

Till sist: Omsättningen på V86 igår blev 31.667.035 kronor. Ingen spelare lyckades pricka in åtta rätt.

LP

8 KOMMENTARER

  1. ATG överskattade 8-rättspottens storlek med ca 16% ( Misstag som kan ske men går att undvika genom att kommunicera extrapengarna istället. ). Men beskrivningen om att vinna FEM ggr mer för att det är jackpot är helt verklighetsfrämmande. Min gissning är att någon på marknadsavdelningen läste av 8rättspotten när den var 5 ggr större än extrapengarna. Om man använder ATGs egen ( överdrivna! ) uppskattning av omsättningen landar man på  x 2,1. Det verkliga utfallet blev ca x2.3. Att utdelning för en jackpott-omgång skulle överstiga tre gånger normal-omgång är i praktiken omöjligt. Mer extrapengar drar till sig mer omsättning. En megapott skulle skapa en sån spelhysteri att extrapengarnas andel slutliga potten av landar mellan x2 och x3.

    • Fem ggr större än 6-rättspotten ska det vara såklart. Som sagt. Misstag händer……. Men det måste finnas korr-läsning….

  2. Det fanns en tid – när jag fortfarande var ATG-medlem (som det tydligen heter om man har ATG-kort) – då jag prenumererade på deras nyhetsbrev. Från början kom det alltid med lite nyheter och länkar till intressanta artiklar, men sen den nya hemsidan kom förändrades deras nyhetsbrev till att enbart innehålla reklam om spel. Jag mailade AGT flera gånger om det och tyckte inte de kan kalla den typen av reklam för nyhetsbrev, att jag som kund ville ha NYHETER, inte spelreklam. Att det är V75 och andra spel det vet jag liksom redan. Naturligtvis kom jag ingenstans med det, man stångar huvudet i väggen i all kontakt med ATG, så jag sade upp prenumerationen av ”nyhetsbrev”.

  3. Att det skulle handla om något medlemskap är mycket tveksamt. I konto-villkoren talas det bara om att man är kund förutom när det gäller att man är lag-medlem i på Tillsammans-sajten. Och det är naturligtvis korrekt att tala om medlemmar där.

    Hur ATG kan använda begreppet medlem utan stöd i konto-villkoren är lite halvmärkligt.

    • Inte för att det egentligen är relevant i sammanhanget, men angående medlemmar och kunder på ATG har jag hämtat följande från en konversation på Fråga ATG:
      ”I våra villkor och i vår kommunikation så kallade vi förut alla kunder. Men numera särskiljer vi dem genom att kalla ATG-kontoinnehavare för medlemmar och övriga kunder för kunder kort och gott.
      Alexander ATG Support”
      http://fraga.atg.se/org/ab-trav-och-galopp/d/aterbaring-for-nya-spelare/

      Det jag ville ha sagt var att jag själv reagerat på deras aggressiva marknadsföring och varit i kontakt med ATG om detta flera gånger eftersom jag anser att ett nyhetsbrev ska innehålla nyheter och inte uppmaning till spel. Hoppas ATGs marknadsföring hamnar under lupp!

  4. När jag läste annonsen slogs jag av ”5 ggr mer” exemplet 20 tusen skulle bli 100 tusen. Tänkte, hur fan har dom tänkt/räknat där?
    Inte ens nästa onsdag kommer man upp i några fem ggr. Snarare 3 ggr, 18 plus nio nya på onsdag.
    Men frågan blir förstås om atg kan komma undan med ett ”hoppsan, nån måste ha räknat lite fel”. Ingen ”matematisk korrektur” verkar man ha innan tryck.
    Blir det nån ekonomisk konsekvens?

  5. Frågan har varit uppe på Fråga ATG också. Vet inte om ni läser där, men nu har det kommit ett svar från marknadschefen:
    ”Stort tack för att du framför dina synpunkter direkt till oss. Det hjälper oss att ständigt bli bättre. Jag håller med din kritik av vår kommunikation gällande spelvärdet för V86 Jackpot den 18 januari; denna gång gick vi helt enkelt för långt i vår strävan att förenkla ett budskap. Vi kommer att ha bättre uppsikt på detta i framtiden.
    Åter igen – tack för att du gjort oss uppmärksamma på detta.
    Med vänlig hälsning
    Sten Andersen
    Marknadschef ATG”

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar