Enligt Svensk Travsports regel om att dispens för att få köra storlopp inte gives vid drivningsförseelser, så är Björn Goop av den anledningen inte med och kör i V75 och Breeders Crown-finalerna på Sundbyholm i Eskilstuna i helgen.
I det som får anses vara årets sista riktigt stora lopp i Sverige.

Björn är nämligen i helgen avstängd just på grund av drivningsförseelser.

Däremot har han fri väg att sitta upp bakom Timoko i söndagens Nationernas Pris i Milano.
Märkligt, kan tyckas.
– Det är så det fungerar regelmässigt. Det är helt enkelt det land man tävlar i som bestämmer om dispenser och i Italien får Björn alltså därför köra. Och ingenting som vi kan styra över, säger Per Wetterholm (bilden), biträdande sportchef på ST.unknown

Det har ju i flera år pratats om att finna en samsyn inom den europeiska travsporten, hur skulle du säga att det ser ut i det just nu?
– Det går åt rätt håll, fast ganska långsamt. Men det är ju till exempel av den här anledningen vi i Sverige från årsskiftet inför möjlighet till nedflyttning i resultatlistan som komplement till diskning; detta har ju de flesta länder i Europa redan. De områden vi i Europa framförallt söker en gemensam linje är inom drivningar, orent trav och diskningar, fortsätter Per.

Henrik Ingvarsson

11 KOMMENTARER

    • Men Daniel (och Stefan E) det har väl ingenting med Björns moral att göra? Han är avstängd i Sverige. Punkt. Det är ju reglerna det är fel på i så fall. Alltid dessa påhopp på BG, en av våra bästa företrädare för travsporten. Avundsjuka?

  1. Harregud Stefan E! Vad har detta med moral och göra??? Han kan väll fan få köra om han har häst och köra i utlandet när han ändå inte får köra i sverige. Är ju bara här han är avstängd..nån borde tänka för dom kommenterar!

    • Finns ju en anledning till att man blir avstängd och då ska det ju kännas så man tänker sig för innan man bryter mot drivningsregeln igen men med detta upplägg drabbades inte Björn alls eftersom han garanterat hade kört Timoko även om han hade fått köra i Sverige. Så med andra ord så blev han inte avstängd alls i och med att han kör där han hade kört oavsett avstängning eller inte.

    • Ja du Cecilie… Tror inte du förstår vad tänka innan man kommenterar betyder heller…
      Det har du väl läst någonstans, aldrig upplevt själv!
      Har väl allt med moral att göra. Det fattar till och med Kling & Klang…
      Om man gjort fel så står man för det!
      Fått ett straff för att man gjort fel, så tar man straffet!
      Inte smiter till ett annat land och fortsätter (för där gäller inte svenska straff)
      Det är moral för mig!
      Tydligen inte för dig!
      Så vi kan gott konstatera att vi har olika uppfattningar av vad moral står för.
      Trevlig helg

  2. Tränarna som inte kör själva brukar ju alltid vara på plats vi så här stora lopp. Vad hade Björn kunnat tillföra? Jag tror och hoppas att Björn tänkt mer än en gång.

  3. Punkt. Det är ju reglerna det är fel på i så fall. Alltid dessa påhopp på BG, en av våra bästa företrädare för travsporten

    Ja du Lunkan du glömmer fort ..kör dopade franska hästar efter Ingvarsson släppt bomben.

    Drivningarna med vänster släggan …

    Carolinas Mystic körde på gräsmattan innerplan före Stochampionatet för att spara hovarna ( första barfota).
    0 information till spelarna på den tiden.

    Men gänget runt ”Chauffören” fyllde på plånboken.

    Vi vanliga spelare blev som alltid torskar ….

    Aldrig någon ursäkt till travtorskarna …bedrövligt.

  4. Björn borde INTE köra i annat land om han är avstängd.
    Avstängd betyder avstängd…..överallt…. och inget annat.

    ”Det går åt rätt håll, fast ganska långsamt”…..ja hur förbaskat långsamt kan
    det gå? Detta har ni ju för fasen dividerat om hur länge som helst på ST.

  5. Reglerna säger att man är avstängd i det land som förseelsen skett. Om BG nu är uppsatt som kusk i ett annat land så är det inget ohederligt med det. Tvärtom kan jag tycka att han har en ”skyldighet” att köra då ägare/tränare vill att just BG ska köra. Och i fallet Timoko är det ju helt klart så att ingen kusk varit lika framgångsrik som BG.

    Det moraliska ansvaret ger jag heller inte ett dugg för. Man behöver inte gå längre än till sig själv. Om det var så att du körde för fort i Sverige och därför fick körkortet indraget en månad. Men regelverket säger att du får köra bil i andra länder. Skulle du då vägra köra bil på en eventuell Spaniensemester med hänvisning till att du kört för fort i Sverige???

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar