Fler hästar kommer att tjäna pengar i V75.

I de flesta V75-loppen är det de sex bästa hästarna som har fått pengar. Från och med tävlingarna på lördag kommer även sjuan att tjäna en slant. Närmare bestämt 3.500 kronor.

För en del hästägare kommer det att bli en liten förlustaffär. Om hästarna har rest långt Jägersro blir det mer lönsamt att bli åtta än sjua.

Skälet till de utökade prispengarna är naturligtvis att den nya spelformen Top 7 införs från och med denna veckas V75-omgång. För spelarna är det därmed en sjua i mål lika viktiga som vilken häst som vinner.

Ur spelsäkerhetssynpunkt är det då viktigt att det finns en morot att bli sjua istället för åtta, nia, tia och så vidare.

– ATGs nya spelform Top7 har premiär på lördag. Top7 går ut på att tippa de sju främsta hästarna i ett Petter Johanssonoch samma lopp. Därför måste det vara sju prisplacerade hästar i Top7-loppet. Vi passar samtidigt på att lägga till ett sjundepris i samtliga V75-lopp, inte bara Top7-loppet. Det kommer även att bli sju priser i de enstaka divisionsförsök som ibland körs utanför V75-dagarna, säger ST:s sportchef Petter Johansson på förbundets hemsida.

Ändå finns en hake. Låt mig ta ett exempel:

När en häst reser från Solvalla till Jägersro är hästägaren garanterad ett resebidrag på högst 6.000 kronor. Om hästen blir åtta eller sämre betalas de pengarna ut.

Om hästen istället blir sjua är prispengen alltså 3.500 kronor. Då betalas mellanskillnaden, 2.500 kronor, ut i resebidrag.

Ändå förlorar hästägaren på detta eftersom tränarna och kuskarna debiterar provision på inkörda pengar – men inte på resebidragen.

I det här fallet får alltså hästägaren avstå tio, tolv eller ibland 15 procent på prispengarna, 3.500 kr. Det vill säga minst 350 kronor, för vissa 525 kronor.

Dessutom kan det vara så att hästen går ur klassen om den tjänar 3.500 kronor – då är det naturligtvis en fördel att bli åtta eller sämre,  istället för att bli sjua. I synnerhet när resebidraget finns till hands.

ST kommer dock inte att ändra på reglerna för resebidragen. I ett mejl skriver ST:s biträdande sportchef Per Wetterholm:per-wetterholm

Det blir samma regler för prisbidragen som tidigare.

En gång i tiden fick alla hästar prispengar i dåtidens riksspel V65. Terry Count var favorit i ett lopp på Jägersro men chanserna ödelades i en startgalopp. Olle ”Lappen” Lindqvist körde dock ifatt de övriga hästarna och bidade sin tid i kön. Mitt på upploppet insåg ”Lappen” att det inte skulle bli någon bra placering och då vände han om och åkte bakvägen till stallet.

Därmed missade han en tusenlapp – och Terry Count blev kvar i klassen.

350 kronor, eller i sämsta fall 525 kronor, kan betraktas som en bagatell. Men ändå, det borde inte finnas sådana kryphål.

Till sist: Enligt Per Wetterholm betalas det ut cirka fyra miljoner i resebidrag per år.

LP

 

14 KOMMENTARER

  1. Här har man som Lunkan säger haft lite otur när man tänkt. Och det är väl mänskligt. Händer väl dom flesta av oss.

    Men när man nu blivit varse om att ”tänkte inte på det” skulle man ju kunna tro att man snabbt rättar till misstaget. Men nädå, här gäller det att värna prestigen. Vi backar inte även om det blev fel. Lycka till Svensk travsport!

    • i chatten med Lindberg sägs följande:

      Fråga från Bobbo: Stämmer det att det nya sjundepriset på V75 kan innebära att det finns incitament för en kusk att inte köra för sjundeplatsen eftersom transportbidraget för oplacerad häst ibland kan vara högre än sjundepriset?

      Svar från Lindberg: Hej Bobbo! Nej det stämmer inte. Precis som tidigare kommer vi att lägga till mellanskillanden i de, troligen ganska få, fall där transportbidraget överstiger de insprungna pengarna

  2. Givetvis är inte resebidraget problemet, det behövs om inte V75 ska bli lokala tävlingar med enbart hästar från närområdet. Men hela konstruktionen med Top7 är ju galet, det blir ju närmast patetiskt när kuskarna nu kommer att tvingas jaga hästar långt nere i det slagna fältet. Inte för pengarna utan för att slippa frågan om dom verkligen körde för fullt för 7:e-priset.

    Med tanke på all reklam ATG lagt ut för stora pengar så blir det säkert initialt en hygglig omsättning, men det hade man säkert fått även med kamelkapplöpning. Det är helt obegripligt att detta släppts igenom. Överhuvudtaget har man tillräckligt med spelformer inom travet, ytterligare spelformer kannibaliserar på befintliga med lägre omsättningar som följd. Men eftersom ATG äger all media så finns inga ifrågasättanden förutom några få bloggar ( som denna).

  3. Top7 ska bli ”kittlande”, sa Malmroth i TV häromdagen.
    Självklart tycker han inte det.
    Men han är ”tvungen” att säga så.

  4. ATG/ST..DÅRARNAS PARADIS–Lever på hästägarnas hästar som levererar starter, patetiskt/löjligt höra Wetterholms maktfullkomlighet i ST*s beslut inte kunna ändra sig, en samling ”Pellejönsar” på ST!

    • Spelarnas pengar ska det vara (spelavdrag 35 % ).

      Nu får ni rycka upp är i höstmörkret ,,, icke en positiv kommentar på hela sidan.

      Finns mycket positivt att lyfta fram.

      V 75 an går som tåget.
      Den nya starttiden V 75 är kanon.
      Auktionspriserna är höga ( framtidstro).
      Skarplöth utför ett bra arbete.
      Många yngre tränare är på uppgång.
      Top 7 är på gång ( testar nytt)
      Tjejerna i Monte tar för sig i en gubbsport.
      Åby satsningen ( hitta på något Solvalla ,,,, flytta till bana inomhus )

      Allt ej mörker

  5. Hur räknas ”Top 7” om inte sju hästar tar sig i mål?
    Kan man spela på att man tror att bara ex 5 ekipage tar sig i mål?

  6. Hmm. Man skjuta till mellanskillnaden? Skulle det vara märkvärdigt mycket bättre?

    Blir det då inte skit samma om man blir sist eller 8a eller 7a (om man har tillräckligt långt att åka)?

    Kommer man att komplettera startlistorna med vad ett eventuellt transportbidrag blir för varje ekipage? Det är ju ganska vital information.

  7. V7 har svagheter men tilltalar nog en del (dock inte Malmroth)
    Andra idéer skulle kunna vara V3 med Tvillingspel, sätta 3 tvillingar i rad.

    Off topic såldes det ca 700 andelar i SHL travet förra veckan. Med bibehållen försäljningstakt kan det dra igång årsskiftet 2018/2019. Kan bli en av morötterna till publiken framöver, gå på trav, få en andel?

  8. Spelsäkerheten är katastrofal, inte bara för att incitament saknas att köra för topp7 platser, när de två sista betalar likvärdigt eller mindre än resebidraget.
    Framförallt blir favoriterna oerhört överspelade och jackpots kommer dugga långt tätare än vad ATG insett.

    Vilket i sin tur ger ett alltför stort incitament att efter några rullpottar, galoppera med storfavoriten, ensam vinnare kommer plocka ut några millar, och det finns ytterst för att inte säga obefintlig risk att någon mer sitter med 7rätt.

    Det blir omöjligt att förhindra, enär du inte behöver påverka något annat ekipage i loppet, och det blir t o m så att det blir uppenbart lönsamt att störa storfavoriten i annat fall.

    Konspiratoriskt? ja, det säger man om mina tidigare påståenden om doping också, när det gäller spel om pengar, sker ALLTID denna typ av händelser som var teorier,svårare är det inte.
    Endast en fråga om tid !

  9. Det är folk som jobbade i totokassor och sedan halkade in i organisationen och blev IT-tekniker, och fortsätter:

    Richard Hansson Expressen idag.

    ,, förstår dig Hatten om du är orolig.

    Har den förra Atg ledningen anställd tjocka släkten på IT avdelningen ???

    Skarplöth ,,, rensa ut hela IT avdelningen.
    Finns kompetenta it tekniker i staan.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar