Den som verkligen innerligt gillar travsport, ”älskar trav” som det så ofta numera alltmer ganska platt och slentrianmässigt bland annat hashtaguttrycks, har det inte helt enkelt dessa dagar.

I alla fall inte om man tycker om att befinna sig på banorna, på arenorna och de – flesta av oss vill jag ändå hoppas – vill att sporten ska vara reko, ärlig, sund och trovärdig.

Om man nu ”har badmintontid 14.30 på lördagar, så mig passar 16.20 perfekt” kanske det inte spelar så stor roll vad som händer i myllan.
Vad som sker bakom stallväggar, i klampet i startvolten, vilka tankar som pågår i en härjad hästägares huvud, känslan vid åsynen av en nedsläckt igenbommad E-läktare eller hur det mås i hästbussen en sen lördagkväll (och på söndagmorgonen läser jag förresten en tweet där en teveanställd slår in den öppnaste av dörrar och hyllar hästskötarna, samtidigt som vi aldrig någonsin sett någon i just det skrået riskera någonting genom att ta ställning för något, typ hästskötarna).

fabrice-souloy-ler-pa-vincennesMånga av oss andra har det som sagt tuffare. Det ska jag inte försöka förneka. Ja senast häromdagen vann förresten svenskägde King Sir Kir ännu ett lopp för Fabrice Souloy och tjänade finemangpengar. Vi gratulerar såklart ännu en gång från djupet av våra hjärtan!


Jag har mer än gång genom åren blivit kallad för romantiker.


Jag vet inte exakt på millimetern vad som ingår i det begreppet, det är väl dessutom beroende på vem eller vilka som uttrycker det och hur deras världsbild ser ut, men … en del och mer krassa ser nog någon fluffiluffigt rosaskimrande bomullsaktig omöjlig vision framför sig.
Och många av dessa vill nog skrika; ”kom igen, det är 2016 nu…” med valfria fortsättningar kring det som saken just då gäller och hela den harangen.

Det är klart att det är tufft att styra. Att vara högst ansvarig, jag avundas det sannerligen inte.
Det är klart att man inte kan ratta en sport, en verksamhet, en ekonomi, enbart på känslor. Oerhört, långt långt därifrån. Känslor ja, eller det som så många just styrande verkar kalla för; ”folk gillar inte förändringar” och uttalar det som om de kommit på något nytt. Jag tror faktiskt att de flesta människor mycket väl inser att det är givet och självklart att saker och företeelser behöver stuvas om och utvecklas.

Det är bara det att just nu hamnar och ligger snudd på allting i ena skålen. Ingenting i den andra. SÅ, exakt så, tror jag många upplever det.
I den skål som vi kan kalla för den varma, den romantiska, börjar det helt enkelt bli väldigt, väldigt tomt.
Och hur det då på sikt går med… ska vi kalla det för relationen … hur hållbart det blir om det förblir tomt i den skålen i ett förhållande, då vet nog också de flesta av oss svaret på vad som händer.
Utan romantik, utan kärlek, helt utan ”fluffiluff” så håller det till slut inte.

skarmavbild-2016-10-08-kl-17-17-46

På den 16.20-tid som i veckan till oddset 1.01 bestämdes skulle fortsätta såg det för övrigt i fint Västerbottenhöstväder i går ut så här när Junifaks segerdefilerade på Skelleftetravet. Tydligen letades det i alla fall upp 2.895 åskådare på platserna.
Senaste tillfället (2013) Skellefteå hade V75-dag med 14.30-start var det 4.382 på plats.


Ja, och det börjar alltså bli väldigt tomt i den där romantikskålen
på grund av just en anledning. I det att sporten på ett ytterst fascinerande sätt blivit gisslantagna av ett fenomen som går under namnet pokalår. Vilket i sin tur gör att Solvalla till exempel lamslagits av en spelform. Lördagarna av en starttid. Och så vidare.

Ja, hur gick det här egentligen till?

Ett löfte. På sikt, lång sikt. Prat om guld och gröna skogar nånstans (från början)långt, långt bort i en horisont, och längs vägen, som ”råkar” presenteras under förloppets gång, lite då och lite då, så behövs det bara gås med på det här och det här och det här och det här.
Och så bara det här också, men går ni med på det så TROR att vi det ska bli jättebra. Det tror vi, men kan såklart ingenting lova, och vi kan ju heller inte riskera de här pengarna nu, det fattar ni väl? Jamen skyll er själva i så fall, om ni nu vill riskera… Då blir det inga pengar ser ni! Och gör vi nu inte så här, ja då riskerar vi… Det vill ni väl inte!
Jo förresten, vi kan heller inte lova att det blir mer än ett enstaka år (och vad är då vitsen kan man undra, ja tanken på den baksmällan vill man knappt snudda vid).6-erik-sting-pa-vag-mot-vinnarcirkeln-lj-jpg-567881

Jamen, hur blev det så här?
Hur i hela friden kunde hela travsporten utvecklas till taktiskt rävspel och till ett insnörjande i ett fenomen som skulle göra vilken politiker som helst grön av beundran.

Blev det inte till något alldeles himmelens konstigt?

Och då är väl nånstans till slut frågan. Kommer det finnas någon romantik kvar i relationen när vi – eventuellt – är framme?

Jag tror i alla fall inte ens att man behöver vara jätteromantiker för att känna att förhållandet är ganska illa däran.

Henrik Ingvarsson

 

40 KOMMENTARER

  1. Tycker du missar vad som är kärlek till travet på riktigt. Det är att försöka rädda vårat trav långsiktigt. Inte bara använda vackra ord, upprepa samma sak och vilja ha det som det alltid varit. För att kunna göra det måste man förhålla sig till verkligheten. Travet är under attack! Av ett enormt spelutbud, snabba spel i mobilen och livebetting! Saker som omsätter enorma pengar och som inte existerade då de flesta av oss började spela på trav. Då vi fick gå till spelbutiken och välja mellan trav och oddset/stryktipset/matchen. Klart man lätt blev intresserad av trav då. Verkligheten idag är en helt annan. Det gäller även ration för kostnader för hästägare vs prispengar mm.

    Är inte här för försvara ATG, ST, Skarplöth mm då jag inte håller med om allt som görs men nån gång måste man även som nostalgiker se verkligheten som den är och försöka förstå de människor som försöker rädda travet. På riktigt, inte bara i ord. Även om man inte tycker de gör allt rätt. /Hästägare och spelare

  2. Och vad är din lösning? Du och Persson klagar i 9 av 10 poster om inte mer. Oerhört sällan kan man läsa några lösningar från er sida.

    Om du vill uppleva romantik – åk ut till en hage fulltankad med härligt charmiga unghästar och umgås med dem. Eller sätt dig i sulkyn och känn kraften.

    Inga äktenskap erbjuder konstant romantiska inslag och ibland måste man själv bjuda till om något som travsport skall få ett rosa skimmer över sig.

    Så less på alla dessa skribenter som gnäller men aldrig själva har nån lösning. Lars G Dahlgren sköter sig hyfsat inom travets värld. I övrigt intet.

    • Krusmynta,
      Du får ursäkta, men är en smula less på kommentarer likt dina också. Om du scrollar tillbaka från starten i maj och räknar – bara att kika på den senaste veckan som exempel om du inte orkar – och återigen får det till nio av tio negativa, ”om inte mer”, så vänligen återkom.

      Du kan också mejla mig kan jag skicka dig ett axplock på kreativa lösningar jag skrivit genom åren.

      Allt gott,
      Henrik

  3. King sir kir är väl Malta ägd. Moving on är 75 % Malta ägd o 25% äger en tränare i Vaggeryd men King sir kir är samme tränare inte delägare i.

  4. Den typen av resonemang biter tyvärr ej på de styrande eftersom dom inte bryr sig om trav. Dom kan ej heller spelbranchen så förutsättningarna är väl sådär. Bra val.

  5. Bra skrivet o man kan ju mer o mer börja fundera på om det inte hade varit bättre o lagt ut dessa Pokalpengar över flera år.
    För som sagt- vad händer 2019 o framåt?
    Det året kommer ju också o vilka pengar körs det om då? Troligen dagens prissummor.

    Hoppas verkligen att ST´s Sportchef arbetar på en lösning på hur nuvarande prispengar kan förvaltas bättre.
    En övergripande genomgång av propositionerna borde vara prio 1 för sportchefen.
    Dvs att vi slipper flera liknande halvfulla lopp på närliggande banor för det måste vara bättre o ha några få överfyllda lopp än flera lopp med 6- 8 hästar i varje på flera banor.
    Att Gulddivisionen inte körs varje vecka året om utan att det görs om till ex tilläggs proppar.

    ST´s styrelse borde vara oroliga för framtiden efter Pokalåret o jobba stenhårt för framtida förbättringar men frågan är om ST styrelsen inser allvaret. Vilket jag inte tror.

  6. Ljug om publik siffror på banorna har pågått länge.
    Helt i klass med Sossarnas Ungdomsförbund ( statsbidrag pr medlem).

    Har räknat till 98 st i totohallen och restaurangen. I tidningen
    dagen därpå har det stått 980 personer på plats.??
    Detta var för 6 år sen. Färjestad travet.

    Ljug värkar ej vara något brott i detta landet.

  7. Som jag sagt tidigare,endera bestämmer man sig för att göra en stor gemensam manifestation mot den senare start tiden,inkluderande tränare,hästägare,hästskötare,sportchefer,banpersonal genom att helt bojkotta en v7 omgång,o kom nu inte med argumentet att det drabbar hästägarna,det berör 84 st,om man har tolv hästar i varje avd,och hur många av dessa 84 har ett ekonomisk utbyte av att starta?Då dom fördyrande kostnaderna som senareläggningen inneburit betalas av hästägarna så borde det inte vara så svårt att även engagera dom.Så endera bestämmer man sig för en aktion mot rådande förhållande eller oxo accepterar man tingens ordning,för man börjar nu närma sig den gräns där allt gnäll över start tiden börjar bli lite patetisk,för det är just inget annat än gnäll,allt enligt den svenska modellen,alla har synpunkter men ingen gör nått.Mvh

  8. Jag läser sällan något om faktumet att majoriteten spelare/hästägare är i medelåldern och uppåt. Oberoende av pokalår och annat så lär demografin göra slut på travet, det finns ingen återväxt. Krasst nog så är sanningen att många hästägare börjat som spelare, besökt travbanor och sedan kanske blivit delägare i någon häst. Jag tvivlar på att så många kommit rakt in som hästägare utan tidigare kontakt med travet.

    Allt rullar då tillbaka till spelet och skattesatser kring 35%, i praktiken ännu högre då insatser konfiskeras till jackpottar som faller ut i olika omgångar. Tyvärr är det väl tveksamt om staten någonsin kommer att förstå att man måste acceptera lägre skatt för att säkerställa framtiden för travet. Ungdomar av idag fattar skillnaden mellan 35% skatt och kanske 4-5% på övriga idrottsspel.

    • Du har helt rätt Björn. Tyvärr är det här något som de som vill att allt ska vara som det alltid varit. Som det var förr… Helt missar eller inte har någon kunskap om. Förutsättningarna och omvärlden har radikalt förändrats. Konkurrensen både vad gäller utbud och skatter/marginaler för de olika spelformerna.

      Det absolut säkraste sättet att döda travet är att göra som man alltid gjort och som nostalgikerna vill. Då finns det absolut ingen chans att travet överlever. Vackra ord och ”kärlek” kommer inte rädda travet utan spelomsättning och hårda kalla siffror för spelandet. Det är verkligheten. Oavsett om man gillar det eller inte.

      Sedan står travet inför stora utmaningar oavsett hur man gör. Då dagens produkt inte matchar vad den nya spelmarknaden/kunderna efterfrågar. Förhoppningsvis går det dock att hitta lösningar på det även om det blir oerhört tufft. Precis som när vi äger hästar får vi leva på hoppet!

  9. Mycket bra och träffande text!
    Något som är väldigt märkligt är att ST och ATG aldrig erkänner eller öppet pratar om alla dessa problem/farhågor travet har och står inför, aldrig skulle de heller säga att de tagit tveksamma beslut någon gpng utan de bara vräker ur sig flosker, gömmer sig bakom snevriden statistik och dimridåer. Tror sporten måste öppna upp sig och gemensamt med alla intressentar hjälpas åt att vända på detta sjunkande skepp. Aldrig att ett gäng tjänstemän på ATG kan lösa detta, tvärtom.

  10. Ingvarsson,som en reflektion på din kommentar till ”krusmynta”skulle jag vilja säga,tur ni finns,keep up the good work.mvh

  11. Kan någon förklara vilka nackdelar det är att starttiden för V75 nu är 16.20 istället för 14.30? Jag hittade tillbaks till travet i augusti förra året, nog precis kring skiftet, och är bara en ”spelare”, så jag har inte riktigt greppat hela grejen. Gissar på att en stor grej är sena lördagkvällar för de aktiva? Men hade uppskattat om någon mer insatt kunde stolpa upp lite argument så att jag kan får bättre förståelse för missnöjet.

    • Det har skrivits åtskilliga gånger av många olika människor och mynnar alltid ut i samma sak. Senare starttid innebär också senare sluttid och det är där det fallerar för de flesta.

      Förut kunde man ägna några timmar en lördagseftermiddag åt travet, antingen hemma i TV-soffan eller på banan och sen ha resten av kvällen över till familjeaktiviteter, såsom äta middag i lämplig tid och även hinna om man var bortbjuden/skulle ha gäster. Idag infaller travet mitt i lördagsmiddagen om man inte vill äta innan (typ 15:30) eller efter (typ 20:00). Eller så får man nöja sig med att se reprisen på atg.se senare, men då missar man ju hela liveupplevelsen där man lägger sina spontana spel under tiden.

      Det var ljust när man åkte till banan och höst-/vintermörkret kom lagom till dagens sista lopp. (för oss i södra Sverige). Idag är det mörkt redan när första loppet går…

      Den allra största frustrationen just nu rör sig nog för de flesta om ATG:s sätt att köra över kunderna.

  12. Ni som pratar tämligen nedlåtande om ”nostalgikerna”, har ni någonsin funderat över hur många människor dessa har tagit med sig och invigt i travets värld under årens lopp, inte minst barn och barnbarn?

    Att vara nostalgiker innebär inte att per automatik att önska och kräva att allt var som förr, det är en ganska simpel beskrivning av verkligheten. Mycket påminner om ”jätteproppen Orvar”-debatten på sin tid – man målar upp en diffus fiende som egentligen aldrig utgjort något hot mot utvecklingen, men som är lätt att skylla på: ”Det absolut säkraste sättet att döda travet är att göra som man alltid gjort och som nostalgikerna vill”, heter det. Men det som är på väg att självdö behöver ingen dödshjälp, och travets dödgrävare har appar istället för spadar.

    • Exakt! Jag har tagit med många vänner till travbanan som tyckt det varit jättekul och sen fastnat. De vännerna i sin tur har tagit med nya vänner och så vidare. Men det är alltid så att vi som är lite äldre alltid betraktas som en black om foten. Jag är för förändringar, det behövs sannerligen förnyelse, framför allt på banorna. Men att slänga ut miljoner på Vinnie, VR, Boost, Top7 och ovanpå det en start-/sluttid som sabbar hela lördagen kan jag inte se något som helst positivt med.

      Ingenting är bättre än den sämsta länken och hur mycket flashig teknik man än lägger på TV-studio och hemsida så är det meningslöst när det ser ut som en relik från forna Sovjet ute på banorna. Stackars alla aktiva som snart kör för helt tomma publikplatser.

    • Lunkan- vad är så dåligt med Vinnie?
      Jag tycker det är bra o häftigt med minihäst som barn kan träffa o klappa om på banorna.
      Tror att det är bra på sikt om barn tidigt kan få träffa hästar då alla familjer inte har någon häst relation eller möjlighet att få träffa hästar men kan få det genom ett travbane besök.

      Enl min mening en bra investering av ATG.
      Sen är jag jävligt trött på vissa Vinnie reklamsnuttar på TV men det är en annan sak.

    • Jisses Moule, du blandar ihop äpplen och päron. Det är väl charmigt med en liten minihäst för barnen att klappa – undrar dock vad minihästen tycker om att gå runt på publikplats och bli klappad av allsköns små och stora människor, men det är en helt annan fråga…

      Men att använda en sjungande minihäst för att locka nya intresserade till TRAVET är idioti. Ingen vuxen människa blir nyfiken på att gå på trav när man ser en liten ponny åka buss eller andra tokerier. Vet du vad det kostar att göra alla dessa reklamfilmer? Det handlar om miljoner! Istället för att göra en häftig film från travbanan där man sugs med av stämningen. Den gamla reklamen med riktiga travhästar var f*n så mycket bättre för sitt ändamål.

  13. En sak är säker, att gneta på i samma gamla hjulspår leder till en långsam död för travsporten. Kan ni inte fokusera er energi på något viktigare än 16.20-spelstoppet? Var är de stora visionerna och lösningarna inför framtiden? Nationalarenan Solvalla har provat både snabbare, långsammare, tidigare, senare och mittemellan med sina spelstopp och publiken stannar fortfarande hemma.

    Xpress och 16.20 infördes för att öka omsättningen i en allt hårdnande konkurrens och det är en konsekvens av att ingen haft några visioner för att modernisera upplevelsen på en travbana. Man kan inte enbart klaga på dessa ändringar som en skiva som hakat upp sig utan att någonstans också föreslå hur vi ska lösa originalproblemen. Att plocka bort Xpress och 16.20 löser nämligen tyvärr ingenting förutom att det sänker omsättningen igen.

    • ”Folk drar folk” är en gammal sanning för alla som driver någon form av publik verksamhet, så alldeles oavsett är det nog en jättedålig idé att ha ihjäl den lilla entusiasm och den lilla publik som fortfarande finns kvar, genom att förstöra själva tävlingarna för banpubliken. Rustar man upp och anpassar banmiljön till den status som är nödvändig för att ny publik ska göra mer än ett besök i sina liv, så krävs det fortfarande folk för att dra folk. Någon måste lixom inviga den nya publiken i sporten. Dessa tappra borde nog ST vara mer rädda om, än att man låter ATG döda det sista intresset som finns bland kepsarna…

      Annars har man nog en uppförsbacke som är allt för brant i framtiden, oavsett vilka visioner man försöker förverkliga. En del skador är svåra att göra ogjorda. Pinka i brallorna är alltid en dålig idé när det drar kallt.

      Boost: OK
      VR: OK
      Vinnie: OK
      SHL: OK
      TV-studio: OK
      Slakta travtävlingar för den genuint intresserade banpubliken: Absolut inte OK någonstans.

    • ”Xpress och 16.20 infördes för att öka omsättningen ”
      När spelet/ATG omsatte 6-8 miljarder så mådde travsporten bra!
      Fullt i stallarna och bra med publik.
      Idag omsätter spelet/ATG 12-13 miljarder och SPORTEN håller på att dö!
      Att du skulle göre en konsekvensanalys av det är väl för mycket begärt!

  14. För att få lite perspektiv så startades ATG 1974, det fanns då inga konkurrenter överhuvudtaget på spelmarknaden förutom tipstjänst. Idag när jag kollar Unibet så har man f.n. 40 000 olika spelobjekt att välja på ( casinoprodukter är exkluderade). Detta säger lite om hur konkurrensen ser ut på marknaden. ATG’s produkter är helt enkelt för dyra och har svårt att attrahera nya kunder.

    Sedan detta med att senarelagd starttid, V86-xpress höjer omsättningen. Det har blivit en sanning för att Skarplöth säger så men siffrorna stöder inte detta. I all annan företagsamhet så gäller att slimma kostnaden för att nå bästa resultat men det verkar omöjligt att ställa kravet att ATG ska banta sina kostnader med 10% per år fram till 2020. Det borde vara ett givet krav från ST.

  15. Överallt sägs det att 16.20 ger högre kostnader för hästägarna. I vilka situationer ger det högre kostnader ? Finns det några situationer då det ger lägre kostnader ? Är 14.30 den starttiden som ger lägst kostnader ?
    Vore bra om någon visar på de skillnader i kostnad som uppstår.

    • Givetvis ger 16.20-starten lägre kostnader för många hästägare eftersom många hästar med skötare slipper åka dagen innan till V75-banan utan kan i stället åka samma dags förmiddag. Men det är inte intressant för många…

  16. Kost för hästägaren:

    Nej,kostnaderna ökar/minskar inte för mig i alla fall ,oavsett starttid på helgen dom gångerna man reser långt, skulle det bli galopp eller inte prisplacerad så får man transportbidrag som täcker hela resan.
    Traktamenten är detsamma dock kan du åka på ett halvt extra men då är man långt ifrån hemmabanan och dessa kostnader är ju små i sammanhanget.
    Värre att betala för skiten som en del banor erbjuder ex, Axvalla,Mantorp mm i form av stallmiljö det är dyrt i förhållande till vad man får. Det är väl bara någon bana som håller toppklass när det gäller detta och det är Åby.

    • Den där dåliga stallmiljön betalas väl till största delen med publikintäkter, och lägger man tävlingarna så att publiken väljer att stanna hemma så lär den knappast förbättras.

      Det finns säkert en hel del andra sekundära kostnader också, som hästägarna får betala i slutändan. Dels pga minskade publikintäkter så klart, men också exempelvis för att duktiga skötare ledsnar lite på sina jobb. Kan kosta oavsett om de slutar eller stannar kvar…

      Annars är det, som andra redan påtalat, en ren vinst för hästägarna att stanna hemma och kolla sin häst på TV:n istället.

  17. Kostnaderna för V86express är oerhört mycket högre för alla inblandade än med en bana som kör kl18. Dubbla tv-team,dubbla experter mm.
    Totalomsättningen för båda banorna tillsammans är lägre än solvalla hade på 90talet med RiksV5 . Båda banornas publik är inte ens hälften av Solvallas på 90talet.
    Antalet betalande är 40-50 personer på express, banintäkterna är inte en rolig läsning.

    För hästportens aktiva är påfrestningarna naturligtvis långt värre, och pressen stenhård.
    Endast byråkraterna anser det vara bra,för de lämnar silvergrisen kl 17, antalet kvarvarande är lågt på Solvallas expresskvällar.

    Sälj hela Solvalla och bygg ny bana vid Bro, samarbeta med galoppen, dela lite kostnader, bygg ett riktigt hästsportscentrum.

    Kör egna onsdagar med V76, inga jackpots och 1kr/rad. Så lär det bli drag under galoscherna.

    Jag uppmuntrar samtliga läsare till att besöka Bro Park, anläggningen är så väsenskild från travbanorna, och har ökat publiken med 80% . Slår Solvalla

  18. Det vore bra om någon kan svara på mina frågor med väl underbyggda beräkningar. Om så inte är fallet tror jag det vore bra att vi lägger kostnadsökningar för hästägarna åt sidan som ett argument för start 14.30.

    • Hästägarna tycker det är värt över 2 miljarder per år i förluster att se sina hästar tävla. Det behöver inte vara en jättestor andel av loppen som ägarna missar, och blir utan valuta för sina miljarder, förrän vi pratar mångmiljonbelopp rakt ner i vasken för ägarna. Väl underbyggda beräkningar kräver naturligtvis siffror som ingen har, men publikminskningen i procent sedan 16:20 infördes, rensat från den allmänna trenden de senaste åren, borde väl ge en skaplig fingervisning om vilka stora belopp det faktiskt handlar om?

  19. Tror de flesta av oss som varit med en stund inser att travsporten håller på att tyna bort. Visst, symtomen har fortfarande inte orsakat en total svikt men behandlar inte helheten.

    När jag var ung för ca 20 år sedan så var publikplatsen spännande atmosfär. Här fanns de alla sorters människor representerade. Det var lockande och lite mystiskt att gå genom folksamlingen där det doftade stall, cigarettrök och pengar.

    Det händer att jag åker ut på trav någon gång om året nu med. Mitt senaste besök var på Örebrotravet en vanlig Torsdag. Gamla slitna byggnader och kanske 150 personer på plats, 90% av dessa var över 50. Ganska tråkiga lopp för att inte prata om atmosfären som var så bedrövlig att jag åkte hem redan efter tre lopp. När jag som travsportsintresserad inte ens står ut att befinna mig på publikplats så gör nog sällan nyinvigda det heller.

  20. På tal om kärlek till sporten så är den stor, speciellt hos de högt placerade i Silvergrisen.
    När Resolve vann i Kanada så sprang Generalsekreteraren för STC in i vinnarcirkeln.
    Igår skrällvann en svenskägd häst ett försök till Kentucky Futurity Filly.
    Och vips, i vinnarcirkeln hittade vi Biträdande sportchefen på STC.

    De brukar dyka upp lite varstans de här herrarna.
    I Hongkong, Australien, East Rutherford och massa andra exotiska platser.

    Undrar om de har besökt totomaterna i Tasmanien, Sydafrika, USA, Tyskland, Belgien eller för all del Estland?
    Nä visst sjutton, det är ju ATG som besöker dem enligt tågordningen!

  21. Någon här nämner ”att blanda ihop äpplen och päron…”. Jag slår gärna an den romantiska strängen och tänker högt att det är alldeles för många som blandar ihop äpplen och morötter.
    Äpplen och morötter alltså.
    Överallt, här, i travmedia, i tv läser och hör jag starka, skarpa och välformulerade argument för att det enda vägen att rädda travet är genom Spelet, att ge Spelet vad spelet behöver.
    Vad är det då spelet behöver? Snabbhet, information, hög återbäring, låga skattesatser, you name it. Det finns många här som är betydligt duktigare än jag på att formulera allt vad Spelet behöver.
    Men vad är det som Spelet inte behöver?
    Spelet behöver INTE travet.
    Spelet är en egen organism, med ett eget liv, och en egen variant av själ, och inte någonstans i denna skapelse finns det ett behov av just trav.
    Det hävdas att travet är under attack!
    Äpplen och morötter.
    Travet är inte under attack. Travet håller på att långsamt dö svältdöden, bl. a. pga. sin överambitiösa anpassning…

  22. …till Spelet och en i övrigt inte helt okomplicerad problematik.
    Däremot är SPELET på trav under häftig attack, och Spelets (ATGs) reaktion är stark och huvudsakligen felriktad. En organism under hot behöver först skärskåda den egna anpassningsförmågan innan den försöker förändra de yttre förutsättningarna och miljön (travet).
    Låt oss titta på andra sporter!
    Vad hade hänt om fotbollsmatcher hade kortats ner till 10 minuters speltid och FA-cupens final hade spelats i London 20 minuter före Ligacupens final, som spelas i Glasgow? Eller på Island, eftersom ägarna till Bett 987 har öst in massor av miljarder för att få en stor match till Reykjavik?
    Malmö FFs hemmamatcher spelas kl 02.30 onsdag morgon lokal tid för att det passar de amerikanska spelbolagen bättre, och de öser in pengar?
    Skulle detta vara bra för sporterna?
    Förstå mig rätt. Travet HAR problem. Och Spelet på trav har problem. Men Spelet som sådant behöver inte travet.
    Kan då travet lägga allt sitt hopp till Spelet?

    • Oerhört mkt dravel Jörgen. Trav är spel. Om man inte inser det elementära så finns det ingen anledning att ge sig in i debatten.

      Det är totalt vansinne att jämföra travsporten med sporten fotboll och andra ”riktiga sporter”. Travsporten existerar av en enda anledning, iaf i den omfattning travsporten bedrivs idag och i större skala, och det är på grund av spelet. Fotbollen finns för att folk älskar fotboll, inte enbart att spela på det. Jag ska ge dig ett exempel så du förstår.

      TV-bolagen öser miljarder och åter miljarder över sporten fotboll. Till och med i Sverige där fotbollen håller väldigt låg nivå. Travet betalar för att få visas i TV i Sverige. Mer än så behöver inte sägas. Du borde förstå skillnaden nu och sluta göra den jämförelsen.

  23. Och för många, mig inbegripet, så existerar travet för att folk älskar trav, och det är en självklarhet att en handlingsplan för travets fortlevnad borde formuleras därefter.
    Och detta kan jag skriva utan att bli vare sig oförskämd eller bete mig korkat.

  24. Till Observer!
    Det råkar vara så att denne biträdande sportchef deläger det sto som skrällvann på The Red Mile vilket förklarar att han – vips – befann sig i vinnarcirkeln.

    • Märkligt att det inte syns på USTA’s hemsida att det är så. De är väldigt noga med sådant.
      Fast han kanske vill vara anonym?

Lämna ett svar till Krusmynta Krus Avbryt

1000 tecken kvar