Så var det då fastslaget.
Det väl de flesta innerst inne visste, ja själv skrev jag redan söndagen under Derbyhelgen för över en månad sedan följande:

skarmavbild-2016-10-06-kl-16-43-58
Idag, efter den där onödigt förlorade tiden och taffligt utformade enkäter, är det officiellt:

16.20 blir även framledes starttiden för V75 på lördagarna.

Det är, som det heter i all politik numera, den samlade bedömningen som gjort att man kommit fram till detta.

solvallav86

Och varit ett tufft beslut att fatta har det varit, enligt ST:s generalsekreterare Johan Lindberg, och hänvisar framförallt till Pokalåret 2018. Det så berömda.
– Vi träffades i båda konstellationerna (banorna och basorganisationerna) förra veckan och där fanns det en stor enighet att fortsätta med 16.20. Att riskera att störa pokalåret i det här läget skulle vara fel, var den allmänna uppfattningen, säger Johan.

Hans Skarplöth, vd ATG, fortsätter:
– V75 hade haft en vikande trend omsättningsmässigt och den nya startiden klockan 16.20 var en av flera åtgärder som genomfördes i fjol. Därefter har omsättningen gått uppåt. ATG är helt övertygade om att starttiden är en så viktig komponent i den omsättningsökning vi ser att det är en för stor risk att ändra på konceptet nu.

Enligt ST ska istället – i någon slags kompensation – ”satsningar ske på banpubliken under V75-lördagarna”. Vad och vilka är fortfarande dock oklart. Det ska man komma fram till senare.

Möjligen kan man i bakhuvudet höra bekanta toner från förr när det gäller de orden, det är helt enkelt inte första gången de uttrycks i en veva där man å ena sidan – enligt besvärande statistik och undersökningar – styr mot något som majoriteten av banpubliken krasst är missnöjda med, å andra sidan i samma mening talar vitt och brett om en ”bättre arenaupplevelse”.

Henrik Ingvarsson

29 KOMMENTARER

  1. Jag har ett klart minne av att banorna som arrangerar express också skulle erhålla kompensation . Har det skett ?
    Framförallt hur kompensera avsaknaden av uppfödare , hästägare , amatörtränare ? Höjda prismedel är ju en sak , men det berättade Skarprättaren var en ambition 2019 .
    Likväl så kommer intresset förtvina för vem vill vara aktiv när det istället för 2-3% hästar går runt så blir det 10% ? Det räcker liksom inte om upplevelsen saknas när.hästarna tävlar . 30 hästägare privata klubb på bankernas tävlingar ?

  2. Jag vet inte om Skarplöt vet att omsättningen på svenska spelmarknaden har första halvåret ökat 4procent.Så hade man bara behållit marknadsandelen hade man haft samma omsättning.Hur mycket har banorna förlorat i omsättning pga sena starttiden.Det är pengar som går direkt till travet.Varför räknar man inte dom pengarna?Man lägger in boostpengar i V-75 omsättningen som inte har med sena starttiden att göra.Kontentan av vad jag menar är att dom fejkar siffror för att lura.Läs Dahlgrens blogg i Travronden där han fingranskar siffrorna eller Ugglas insändare i Ronden.

  3. Ska Lindberg laga middag till allas familjer och erbjuda solljus dygnet runt? I så fall tror jag på 16:20.

    Ska jag gissa så är nog starttiden för V75 kl 18:30 om några år/månader när omsättningen viker.

  4. Tack för mig! Nu är det definitivt slutspelat! När man inte ens vågar sig på en riktig kundundersökning bland alla oss ATG-medlemmar, så får det vara nog. Kommer att säga upp mitt ATG-kort och lägga ner allt spel. Bye bye ATG.

    • Lugnt.

      Atg behöver dig.

      16 20 är en överlägsen starttid ” Tipsextra ” tiden är över.

      Med dagens teknik spelar starttiden mindre roll.
      Ska du på krogen har du telefonen med dig. Eller kollar i efterhand ,,,lika spännande.

      Huvudsaken är att du har ordning på Jokersystemet.

      Då det är inlämnat Lunkan kan du ej påverka mer.

  5. Även om enkätsvaren bland våra medlemmar och aktiva är övervägande negativa till 16:20 så finns det delade meningar om starttiden… en skojare har talat Johan Lindberg. ST pissar på sina medlemmar och aktiva. Snälla avgå nu alla ansvariga. Det finns inget positivt med 16:20 starttiden, har totalomsättningen på v75 dgr ens ökat?? Har det isåfall med startiden att göra?? Helt otroligt att ST ger bort sporten till tv pajaser utan någon som helst kunskap och intresse i travsport och spel. USCH.

  6. Snacka om att svansen styr hunden, ST äger ATG och struntar i att travfolket är negativa eller mycket negativa till den sena tiden. Dessutom med stort publiktapp vilket Johan Lindberg bekräftar.

    ATG har strypgrepp på ST med sitt pokalår, om ST kulle komma med egna synpunkter så behöver herr Skarplöth bara vifta med pokalåret och säga att då kan vi inte lova något alls.

    Dessutom ljuger herr Skarplöth, V75 var i stigande trend när nya tiden infördes. För övrigt var hans presentation av vinsten med nya starttiden ett menageri av statistiska lögner. Han har säkert ett vältummat exemplat av ”How to lie with statistics” av Darrel Huff.

    Skarplöth visar tydligt att han inte bryr sig inte om travsporten ett vitten, det bästa vore för honom om det var VR för hela slanten men johan Lindberg är annorlunda.

    Hur älskar ju travet och då är det så konstigt att han bara tittar på när banpubliken på den stora travdagen glesnar mer och mer och travfolket lider.

    Trist!

  7. ¨Kommer att säga upp mitt ATG-kort och lägga ner allt spel. Bye bye ATG¨
    ¨ST pissar på sina medlemmar och aktiva. Snälla avgå nu alla ansvariga¨
    ¨Helt otroligt att ST ger bort sporten till tv pajaser¨
    ¨ett menageri av statistiska lögner¨

    Jo det är ju bra med proportioner. Uppenbarligen är det en av alla tiders största katastrofer att V75-1 körs 1 timme och 50 minuter senare än tidigare. Hur kan man bli så illamående av ändrad starttid för ett spel på hästar?
    Ja, jag tycker att 16.20 är jättebra. Man hinner med lite helgärenden på stan, man hinner pyssla lite i trädgården osv innan man kan hålla en, som man tycker, välförtjänt tidig lördagskväll framför tvn.
    Hade första start återgått till 14.30 så hade jag tittat då också. Utan att få sura uppstötningar. Jag tycker nämligen att det är kul med V75. Jag ser också mycket spansk fotboll på TV. Börjar Real Madrids match kl 19 så tittar jag då, och börjar den 21 så tittar jag då.

    • ”V75-1 körs 1 timme och 50 minuter senare än tidigare.” Det innebär också att V75-7 körs 1 timme och 50 minuter senare än tidigare. Vilket innebär att för oss med familj som vill äta middag tillsammans ska äta vid 20-tiden. Eller om man är bortbjuden, då får man antingen komma för sent, eller skippa se travet. Så egentligen borde diskussionen handla om sluttiden och inte starttiden.

      Hur som helst. Vi har tre val i livet när vi är missnöjda, antingen försöker man förändra, går inte det får man acceptera och kan man inte det så får man lämna. Åtskilliga har på olika sätt försökt förändra utan framgång. Återstår att acceptera eller lämna.

      Kort och gott: Ingen tvingar oss att spela på trav, så antingen fortsätter vi som vanligt och accepterar tiden, eller så lägger vi ner. Mitt val är taget, ATG-kontot är avslutat. Det innebär dock inte att jag kommer att sluta läsa den här bloggen. 🙂

    • Nej jag är inte singel, jag är gift med utflugna barn. Vi är lika många som barnfamiljerna.
      Det är inte en jädra dum jämförelse, Real Madrid var ba’a ett exempel. Alla som följer olika fotbolls- eller hockeylag tittar när det är match, det kan vara Manchester United, Milan, Barca, Ajax, Liverpool, Brynäs, Skellefteå, Rögle, Linköping eller va f-n som helst, jag har aldrig läst så magsura kommentarer om matchtider som dessa om V75-tider.
      Har ni ingen dvd? Har ni inte ATG live? Passar inte starttiden så kan man se loppen i efterhand, det har jag gjort många gånger. Lördagsmys att komma hem vid 23-24-tiden, slå upp en konjak och se loppen i lugn och ro

  8. Harlig bild pa ett tomt ”VALLA” nar tavlingsdagen var slut!!! 4st ensamma servetris pa vag hem i hostnatten!!!!
    Inte en endaste ”KOTTE” kvarstannar till 20,30 en lordagskvall pa ”valla” eller nagon annan bana.
    STC ELITEN har bestammt!!!!

    • Bilden är missvisande för artikeln på så vis att den är tagen medan lopp pågår under en V86 Xpress-kväll.

  9. Förstår inte kritiken. Med 16.20 hinner jag jobba klart i lugn och ro och de dagar jag är ledig träffar jag barnbarnen i någon parklek, fikar på något kaffe; med den tidigare starttiden upplevde jag det som att travet hamnade mitt i dagen, förstörde både tidiga och sena aktiviteter.

    • Enkelt. För de flesta av oss handlar det om att vi äter middag med familjen vid 18-19-tiden på lördagar. Ska man följa travet live blir middagen klar tidigast vid 20-tiden. Inte många i familjen som vill äta middag då eftersom de flesta är på väg till andra trevliga kvällsaktiviteter vid den tiden på dygnet, eller bara vill ha lite lördagsmys i TV-soffan.

      För de aktiva handlar det om att de kommer hem mitt i natten och inte har någon lördagskväll alls.

      Men, kul för dina barnbarn att de får umgås med dig nu då.

  10. Lägg ner detta ämne . Släpp och gå vidare i livet, vi är inte framtiden.
    Vilket jä… väsen det skulle bli om Bingolotto ändrade”starttiden” till 14:20.
    jag hinner inte handla, tvätta och städa, nu spelar jag på V75 istället o s v. Vad skulle ni tänka om dessa person som på Oldsberg&Lokets hemsida spydde ur sig sin vånda.
    Travsporten överlever oavsett starttider, förbanna er istället över med moderna tekniken eller var glad att det finns ATG live i telefonen mm.

    Noterat i sportbaren kl 17:30 en vanlig lördag. barerna är sprängfyllda med det yngre gardet som är uppkopplade mot ATG appen och det snackas trav här och där. Tv skärmar som visar utbudet, startegiskt placerade så att alla kan se det man är intresserad av
    Det va bättre förr??
    Kl 15:00, tomma bord och stolar framför 15 Tv apparater som visar V75 .
    Smockfullt vid borden där det visas fotboll hockey mm,.
    Vad har hänt, nu är barerna fulla av folk även på kvällen för att lira och umgås. Detta är År 2016,

    • Bra analys Sickan! Naturligtvis ska ATG gå på de 15% som anser att den nya starttiden är bäst och bygga framtiden på dem. De 76% som ”väsnas” och inte får lördagarna att gå ihop med övriga familjens önskemål är självklart bara gnällfisar som inte förstår sitt eget bästa. Alla de som övergivit banorna är naturligtvis inte heller intressanta kunder. Det kommer ju nya… i den bästa av världar.

      Jag gratulerar dig till din största vinst i år, du fick behålla 16:30-tiden och kan leva lycklig i alla dina dagar. Troligtvis har du en fru som har maten klar när travet är slut, själv måste jag fixa maten på egen hand. Därför väljer jag att, precis som du säger, släppa och gå vidare – utan ATG och travet. Jag har ingen som helst lust att vara kund hos ett företag som så totalt nonchalerar sina kunder. Min vinst är minst lika stor då jag sparar mina spelpengar och slipper leva med frustrationen över ATG:s arrogans. En win-win-situation för alla parter. Jag är ju ändå inte särskilt viktig för ATG.

    • Om det nu är så jäkla mycket folk med sina ATG-appar varför ökar inte ATGs vinst, varför är omsättningen marginellt högre trots Boost VR svindyr reklam massa extra V75, jackpot till höger o vänster.
      Pokalår, in my ass, tveksamt om det blir ens ett.
      Hur i hela helvete kan Erik Adielsson sitta i den där jävla kärringstyrelsen ST, som är totalt förblindade av kommer det att visa sig den helt oduglige Skarplöth.

    • Den moderna tekniken visade sitt fula tryne idag förstår jag. Totalstopp för spel via atg.se. Grattis! Vad glad jag är att jag sagt upp mitt konto!

  11. Nu har du punktering.
    Hur många personer har deltagit i undersökningen.

    % satsen är som en kvinna i en bikini, visar allt men egentligen ingenting!

    Dom severar mat på sportbarer också.

    Bosse Vojlock, evigt förälskad i travsporten som alltid bär fanan högt trots det inte alltid finns samsyn över alla beslut. Stolt över min sport och över mina 3 hästar som ibland dyker upp på skärmen när v75 skall avgöras oavsett vilken tid det är.

    //Bosse Vojlock

    • Du har rätt, det är nog bara sådär 10-20 personer som röstade på travnet.se under en tvåveckorsperiod… Expressens undersökning som startade idag, redovisas däremot antalet röstande. Efter bara några timmar har drygt 500 personer röstat och stapeln för 14:30 står på 64% och 9% på 16:20. Inse fakta Bosse, folket vill ha den gamla starttiden. Att det sen inte blev så, det är en annan sak.

      Jag sitter inte på sportbarer, jag sitter inte med näsan i mobilen varje minut. Jag har nämligen ett liv utanför travet och spelet. Jag är en av dem som tappat intresset för jag vill ha tid att se loppen live, i TV-soffan eller på banan, om jag ska spela. Annars kan jag lika gärna köpa en trisslott. Så får det bli framöver, har redan kontaktat ATG för att avsluta mitt ATG-konto. Jag vill inte vara medlem någonstans där kundernas åsikter inte räknas för någonting.

      Men grattis till dig som fick enligt dina önskemål. Alltid kul att höra att någon är nöjd.

  12. Eftersom att varken aktiva eller spelare på något gemensamt sätt agerar mot ATG genom protester som att avstå V75 anmälan eller att avstå spel på V75 (så att det märks tydligt) så kan ju inte detta med starttiden vara ett speciellt stort problem.

    Sitta o gnälla i några kommentarer i bloggar ändrar knappast något.
    O att tycka att en vinklad enkät skulle ge svar på vad folk tycker går ju inte heller då 16,20 redan varit klubbad sen länge o enkäten bara var ett spel för galleriet.

  13. Slutligen,,,,, det kommer nya i den bästa av världar , håller med dig till 100 % och den världen kallas ” det nya moderna digitala sammhället” med en 100% tillgänglighet för ALLA.
    Lägg ner 5-8 banor, satsa på banor strategiskt placerade bygg om till multiarenor
    med värmeslingor i banan samt ngt skydd för väder och vind över bankroppen. Kan Westholm kan alla för att få en
    arena som inte kräver Dunjackor och lappfi… på flinten för att överleva och så har man skapat mervärde/anledning att besöka en travbana.

    Vilken flummig snubbe tänker ni nu, som Arvidsson gamla racermärr,,,,, Wait and See.

    //Bosse Vojlock

  14. Orkar egentligen inte svara men 500 – 2000 personer som svarar på en fråga i en dagstidning under fliken travsidor kan inte ge en rättvis bild av vad travspelarma tycker , när vi snackar statisktikt säkerhet behövs mer är 5- 10 tusen svar som skall täcka ca 1.2 miljoner bongar inlämnade varje lördag.
    Hoppas du finner vägen tillbaka till travet en dag då du verkar ha klart för dig.
    Bosse Vojlock

    • Alltså, till och med Lindberg erkänner att det är en övervägande majoritet för återgång till gamla starttiden. Så ge dig på frågan om resultatet verkligen stämmer. För det stämmer! Att sen ATG skiter i det, är en helt annan sak och till fördel för ett fåtal.

      Men så här går det när ATG inte har stake att faktiskt fråga oss kunder genom en relevant undersökning och redovisa den. ATG:s/ST:s attityd i denna och fler frågor är en stor del i att jag tröttnat på travet, inte bara starttiden. Så länge Skarplöth sitter kvar håller jag mig borta, mår illa av hans självbelåtna uppsyn.

  15. Men Lunkan,,, pumpa däcken.
    Du menar att majoriteten är dom aktiva och Perssons Pack.
    Det köper jag men påstå inte att alla v75 lirare i landet vill ha tidig starttid och därmed tillbaka till kl 14, den undersökningen är inte utförd.

    Bosse Vojlock

    • Nä jag påstår inte att ALLA V75-lirare i landet vill, men jag påstår att MAJORITETEN vill. Läs innantill. Nu lägger jag ner den diskussionen med dig eftersom du, liksom Skarplöth, förvränger verkligheten helt efter eget huvud.

      Beslutet är fattat. En liten bråkdel är nöjda, grattis till dem, de flesta är dock missnöjda. Nu återstår att se om de missnöjda agerar i frågan eller bara gillar läget och rättar sig i ledet. Nu räcker det inte längre att klaga, nu gäller det att agera om man vill visa sitt missnöje. Tyvärr lär det väl inte hända eftersom chansen att vinna lite pengar väger tyngst.

      Grattis till dig i alla fall, det känns skönt att åtminstone någon är nöjd.

    • P.S.
      Ur Johan Lindbergs veckobrev:
      ”I den enkät vi skickade ut till medlemmar, aktiva och publik så är det en övervägande del som är negativa till start- eller snarare sluttiden av V75 på lördagar. 66 procent av medlemmarna (travsällskap och basorganisationer), 49 procent av den tillfrågade publiken (3 800 ATG-medlemmar som besökt en travbana under senaste året) och tyvärr bara 25 procent av de aktiva svarade på enkäten. Det finns de som tycker att 16.20 är jättebra också, men majoriteten är negativa.”

      DET dear Watson är dagens sanning. Oavsett vad du personligen anser.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar