Igår utfördes ytterligare ett obehagligt experiment på Sverige viktigaste bana. Den här gången hade tiden mellan loppen justerats från 13 till 14 minuter. Är det inte märkligt att Solvalla tvingas vara en försökskanin för att kunna få en egen tävlingsdag?

Halmstad-bild

 

Ingen annan bana har betytt så mycket för svensk travsport som Solvalla, ingen annan bana har bidragit med så mycket PR runt om i världen som just Solvalla. Främst genom Elitloppet och den helg som hyllas travvärlden över.

Ändå tvingas huvudstadsbanan utstå plågsamma försök och experiment för att möjligen kunna tilldelas en egen tävlingsdag. På banans egna villkor, utan att någon spelbolagsdirektör skall vara där och tafsa.

Med en dold agenda har ATG genom åren tvingat Solvalla på knä. Obehagliga ingrepp har bidragit till att vår största bana, travets viktigaste knutpunkt, har tappat både kraft och ork. Ingen annan bana har drabbats lika hårt som Solvalla i den märkliga operation som kallas ”Speloptimering”.Hasse Skarplöth i fåtöljen

I ett försök att återfå en egen tävlingsdag, läs onsdagskvällar, har Solvalla på eget initiativ testat att tävla med minimala uppehåll mellan loppen. Är det så folk vill ha det, gillar de aktiva detta drastiska ingrepp?

Tillåt mig att svara nej på båda frågorna.

Jag tror ingen egentligen vill ha de så här. Utom möjligen ATG:s vd Hasse Skarplöth. Som publik vill man ha någorlunda lugn och ro, korvstoppning av travlopp är inget för den som besöker banorna. För de aktiva: skötare, tränare och kuskar, är det ren katastrof.

Stressad personal innebär förstås större risker. Säkerheten sätts ur spel. Det djurskydd som ST gärna propagerar för naggas i kanten.

Det finns egentligen ingen vinnare med de här försöken. Travsportens företrädare måste stoppa vansinnet. För svensk travsport är det viktigare att Solvalla får en egen tävlingsdag med höga prispengar som åter igen ger banan den status den en gång hade, den ställning som visar att Solvalla är vår största travbana.

Det är dags för Svensk Travsports styrelse att för en gång skulle sätta ned foten, för Hans Ljungkvist att höja rösten:

”Sluta tafsa på Solvalla”.Pacific Broline

Till sist: Björn Goop fortsätter att resa runt om i Europa för att vinna storlopp. Igår var han i Rom och körde Fabrice Souloys Timone Ek till seger i Gran Premio Tino Triossi med drygt 87.000 euro i förstapris. Samtidigt körde Erik Adielsson Björn Goops Pacific Broline (bilden) till seger på Solvalla. Den hästen ägs av den franska stortränaren Franck Leblanc.

LP

18 KOMMENTARER

  1. Hästar kommer komma till skada till följd av express.

    Anledningen till att man kör i express har att göra med att vi har 8 lopp som ska genomföras.

    Anledningen till att vi har 8 lopp har att göra med att spelarna kräver högre utdelningar.

    Anledningen till att spelarna kräver högre utdelningar beror på att det är för lätt att vinna på 1-7 lopp

    Anledningen till att det är för lätt att vinna på 1-7 lopp beror på för låga radpriser

    Lösningen på problemet är alltså en spelform likt Riks V5 med högt radpris som tvingar upp utdelningarna.

  2. Det bästa är förstås att Solvalla får köra en onsdag i normal takt. Ändå tycker jag att det som visades i går är bättre än delat expresselände. Om man nu tycker att det måste gå undan med streckspelet kan man gå över till någon form av V6 vilket kortar av tiden med en fjärdedel. Det var hyggligt med folk på stora läktaren och publiksiffran 1 229 något större än delade dagar.

  3. Du har naturligtvis helt rätt Persson! Stoppa vansinnet! Solvalla måste få vara Solvalla med allt vad detta innebär…Tänk i första hand på skötarna som skall sela och duscha mellan loppen! Som vanligt är det skötarna som kommer i kläm, men dom bara biter ihop och jobbar. Ett fantastiskt folkslag..

  4. Helt rätt Persson! Gav det en chans och gick dit igår, men som jag befarade var det fullkomligt värdelöst.
    Jonas Noreen på Expressen är av en annan åsikt…. var han där, var han utanför pressläktaren?
    Ingen som jag pratade med gillade detta, enda positiva var att jag hann bara köpa en av vallas svindyra öl, 69:- för en stor stark i plastmugg och svindyr mat. Fattar inte hur dom tänker, verkar inte som dom vill ha dit folk

  5. Helt rätt.
    Dessvärre blir det så att man blir förbannad på tränare som Melander som alla verkar hänvisa till(Intervjuer på Liven igår)som någon slags riktkarl för tävlingarna i.e om han ska hinna med sina hästar. Alltså om han får det körigt mellan loppen blir det inget Valla på onsdagar. Det är naturligtvis inte Melanders fel utan ledningens, fastän det är en smula konstigt att en man kan styra hela upplägget.

    Nej, flytta V86 till söndagar och låt Valla ha en normal V64 omgång med normala tider mellan loppen. Jag tror att söndagarna är en utmärkt dag för V86.

  6. Som vanligt stortränarna o catchdrivers som gnäller, ni behöver inte ha 20 hästar till start eller köra alla lopp, bli biblotikarie istället om det är stressigt. Sporten skulle bara må bra om hästarna o styrningarna fördelas på fler än 15-20 personer. Utmärkt för publiken med lite snabbare tävlingar, ingen normal människa har möjlighet till 4 timmars tävlingar + resa på det. Däremot spelformen kanske skulle bytas ut mot t.ex v5 med 10kr radpris.

  7. Jag var på plats på Valla igår. Upplägget med mycket korta pauser mellan loppen ingående i V86 främjar definitivt inte upplevelsen för publiken. I likhet med redaktör Persson upplevde jag tävlingarna igår som ”korvstoppning” av travlopp. Vad som tycks vara fastställt är att spelomsättningen på V86 främjas av ”expressupplägg”. Hurvida upplägget med expresstrav främjar travsporten på lång sikt är, så vitt jag känner till, definitivt inte fastställt.

    Vad som i mina ögon är synnerligen märkligt är att Solvalla, varken igår eller när man tidigare i juni arrangerade V86 själva, inte marknadsför tävlingarna på något annat sätt än när man delade värdskapet om V86 med annan bana. För ledningen på Solvalla borde det vara mycket angeläget att både för sig själva och för de som fattar beslut om var och hur V86 skall köras visar att det är möjligt att få mer publik både jämfört med vad man hade när man arrangerade själva och under expresstravtiden.

  8. Bra att även Erik Adielsson var tveksam till detta spektakel. Även om programledaren Per ”dirigenten” Skoglund idogt försökte få honom ändra uppfattning.

  9. Så här blir det när det ska vara experterna som styr spelet. Om jag som spelare vill se värmningar och därefter analysera mina spel så fungerar inte det. Alltså ska jag inte gå dit jag ska sitta hemma på min kammare och lyssna på andras tankar och idėer och spela därefter. Jag säger tack nu skiter jag i Valla framöver. Kanske år dit om egen häst startar men lägger ner V86 spelet.

  10. Det är väl i slutänden ändå TV4 som har ställt kravet att V86 ska vara avklarat på en tillräckligt kort tid?

    Att känslo-Per tycker att allt är bra och vill att travet ska vara kvar i TV4 är knappast någon skräll.

    De alltför täta banden till TV4-gruppen kommer att bita ATG och travet i ändan innan sista ordet sagt……

  11. Långsiktigt kan man självklart inte, så länge vi inte talar om ideell verksamhet, helt bortse från ekonomiskt utfall.

    Om man, med stor säkerhet, är klar över att det ekonomiska utfallet för travet i sin helhet blir avsevärt svagare om man inte arrangerar V86 i expressfart då får vi nog acceptera att V86 körs som expresstrav – tyvärr.

    Jag är dock inte alls övertygad om att det i sin helhet och på lång sikt främjar travsporten ekonomiskt att låta arrangera V86 i expressfart.

  12. V86 express är bra om det görs rätt.
    Låt den spelformen köras 1ggr/vecka MEN då med små o mellan banor som arrangörer.

    Men ge fullständigt fan i o blanda in dom 4 stora (Åby, Solvalla, Bergsåker o Jägersro) som självklart ska ha 1 egen tävlings dag/kväll varje vecka med ett eget spel o med vanlig paus mellan loppen dvs ca 22min. Utan hets o stress.
    Om det spelet sen är V5, V64 eller V65 etc är sak samma.

    O om TV4 tycker det är så fel med trav utan express så ge då fan i o sänd loppen o lämna över till en annan TV kanal.

  13. Mer expresstrav tack, det var ett bra initativ av tränarna. Sen finns der alltid gnälliga människor som är emot alla nya saker, minsta lilla ändring så ska det gnällas.

  14. Håller helt med Moule:

    Jägersro tisdag – Solvalla onsdag – Åby torsdag – Bergsåker fredag. ALLTID!!! Året runt. Storbanor i var sin region. Dit grannbanornas tränare också ska sikta på att kunna vara med.
    V75 lördag
    V86 express söndagar saxat från två av landets övriga banor, som inte ligger allt för geografiskt nära lördagens V75-bana.
    V75 på Halmstad, V86 sax Eskilstuna+Skellefteå. Ba’ ett exempel alltså. Eller V75 i Boden, V86 Färjestad+Kalmar
    Optimering! Kraftig differentiering av prispengar. Dessa sex dagar i veckan, Jägers-Valla-Åby-Bergsåker-V75-V86 ska ha betydligt högre prispengar än allt annat. Naturligtvis ska V75 ligga betydligt över övriga.
    Och V86 ska inte köras på de fyra stora banorna utan vara övriga banors festdagar.

  15. 8×14 = 112
    7×16 = 112

    Kör sju lopp, v76 eller V75 med 16 minuter emellan så skulle man ha ett mer hanterbart schema och en bättre produkt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar