Som den här sajten tidigare avslöjat kommer Solvalla inom kort att genomföra tester för att se om det från och med 2017 är möjligt att köra Xpresstrav som ensam bana.

Detta efter ett förslag från banans tränarförening och syftet är såklart att Sveriges nationalarena för travsport ska få en egen fast travkväll igen, efter ett antal år utan just en sådan.

Halmstad bild

Vi har också berättat några detaljer kring testen, bland annat att det kommer att finnas två banveterinärer på plats istället för två, och nu kan även presenteras ytterligare saker kring försöket under V65-fredagen den 17 juni.
Till exempel att värmningar kommer att vara tillåtna, också på stora banan, även sedan defilering till nästkommande lopp skett. I alla fall fram till dess att det är tre minuter kvar till start.

När det gäller defilering kommer följande att gälla:
”Ekipagen visar upp sig under två varv i defileringsvolten när som helst efter att föregående lopp har gått i mål, men senast fem minuter innan start. Därefter ska en provstart vara genomförd på upploppet senast tre minuter innan start”.

Det kommer alltså inte att genomföras några ”normala” defileringar denna dag.

Segerceremonier sker enligt ”vanlig fredagsrutin där kusken intervjuas sittandes i sulkyn på banan.

Exakta detaljer kring det kanske än mer skarpa testtillfället V86-kvällen den 29 juni har ännu inte spikats, men att det kommer att vara väldigt närliggande denna dag är knappast någon vild gissning.

Tidsschemat för testdagen den 17 juni ser ut enligt följande:

Skärmavbild 2016-06-10 kl. 12.08.33

Henrik Ingvarsson

9 KOMMENTARER

  1. Vore det inte enklare om Skarplöth satte sin tv på ”fast forward”, så kan aktiva och publiken hinna andas mellan loppen…

  2. Vill faktiskt försvara Skarplöth här, han har inga problem med att V86 körs på EN bana men det ska gå fort för att få yngre människor intresserade. Och det här är ett förslag från oss tränare för att se om det ev. är möjligt. Om ingen vågar prova någonting så händer ju iallafall ingenting.

    Tobbe

  3. Demmers,

    Det gäller ju som sagt i förlängningen Solvallas onsdagar i så fall; så om nu alternativen är delad xpress/egen Xpress (13-14 min intervall), vilket föredrar du då?
    Intressant att veta vad ni tycker.

  4. Måste nog säga att jag fortfarande är rätt grinig över hur de förstörde onsdagskvällarna så även om Solvallas tränare nu försöker åtgärda problemet (all heder åt dem) så vet jag ju att de som styr skutan skiter fullständigt i banbesökarna. Ena dagen ska vi brinna för sporten och nästa är det ”hasta la vista, åk hem till tv:n och spela era jönsar”. Nu ska Skarplöth blidkas vilket i mina ögon…

  5. …i själva verket räddar honom från att själv behöva backa från det urusla beslutet att saxa onsdagarna i Xpressfart. Jag har aldrig tvivlat på de aktiva eller känt mig sviken av dem, det är ledningen jag helt saknar förtroende för. Så länge de har samma oresonliga hållning avseende Xpress och publikovänliga framtoning så har inget förändrats för min del. Önskar lycka till och hoppas det går bra.

  6. Trist för de som vi ska vara rädda om dvs hästägarna. När ens häst äntligen vinner på nationalarenan ska segerceremonierna stökas undan helt och hållet. Om man nu ska behålla V86 och köra på en bana kan väl varannat lopp köras som virtuellt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar