I går kom alltså nyheten, efter vårt avslöjande, om att det kan bli en ändring kring det omdiskuterade V86 Xpress nästa år.
Att Solvalla, den 17 och 29 juni (V65-fredag respektive egen V86-onsdag) ska testa att köra expresstrav på egen hand. I syfte att 2017, om försöken faller väl ut, ta hand om onsdagarna och V86 Xpress som ensam bana.

Detta efter lovvärt initiativ och genomarbetat förslag från Solvallas tränarförening.
– Ja, vi har haft en grupp som jobbat med det här en tid och det ska bli klart intressant att testa det hela. Solvalla har varit misshandlat i många år nu och istället för att sitta och klaga längre, så ville vi försöka göra något konstruktivt, säger Peter G Norman, ordförande i tränarföreningen på huvudstadsbanan.

Och fortsätter:
– Det har mottagits positivt av såväl Solvalla som ATG och ST, så vi hoppas att vi får till det här nu.
____

Så hur ska det här gå till rent praktiskt nu då?
Vad blir skillnaden? Vad krävs av de aktiva och organisationsmässigt? För att i första hand – som såklart är den absolut viktigaste saken – kunna behålla hög djurskyddsnivå.

Till att börja med kommer det att krävas två banveterinärer istället för en. För att hinna med och klara av att ha koll på alla startande hästar i den ”snabbare ruljansen”.

Vidare krävs det garanterat en annan defileringsrutin, ja kanske att de helt sonika till och med slopas. Där går det i så fall att spara ett par minuter, men om det blir total borttagning har jag inte fått bekräftat.

I övrigt kommer nog tränarna (som inte kör lopp) i högre utsträckning att få värma hästarna själva. De kuskar som kör i kommande lopp kommer nämligen att vara helt uteslutna från att värma mellan de respektive loppen, vilka kommer att ha en intervall på mellan 12-14 minuter istället för de nuvarande tio. Jag har också hört lösa uppgifter om att vinnarecirkeln kan komma att läggas närmare eller i anslutning/på stallbacken.
____

Det man naturligtvis kan fundera över en sådan här dag är ju varför Solvalla själva på så lång tid inte har kommit med förslag på konkreta lösningar. Att det till slut skulle till att tränarföreningen tog tag i saken.
Dessutom. Uppbackningen för ”nollåttorna” från övriga trav-Sverige har ju, så att säga, spontant inte känts överväldigande…

Solvalla-liten

Men vi struntar i det nu.
Och hoppas att de här testen som inom kort ska genomföras slår väl ut.

För det är ju så här. Åtminstone i min värld; att det inte har varit något annan än en stor skam och skandal på det sätt Solvalla – trots allt flaggskeppet i den svenska travsporten – behandlats under lång tid.

Solvalla. Utan egen travkväll och med lunchtävlingar som andraalternativ.
Ja, det är fortfarande inte greppbart hur har det kunnat få fortgå. Uppstått, fått genomföras – och fortgå.

Så nu hoppas vi helt enkelt att vi är på upploppet när det gäller delade, sjaviga dagar som avfolkat och kvävt Solvalla under så lång tid.
Att det här innebär en möjlighet för Valla att leva upp igen. Med start 2017.
I ett skede där banan – som det känns – för första gången på länge seglar i skaplig medvind. Och med en sportchef, Markus Myron, som mer och mer växer och övertygar i rollen.

Det kommer inte att ske från en dag till en annan. Det tror jag verkligen inte, såren kan ha satt sig djupare än vad vissa kanske anar och förstår.
Men … sakta och säkert kanske man kan kravla sig ovanför vattenytan igen. Och därefter ta sig vidare…

Henrik Ingvarsson

Läs också:

Avslöjar: Solvalla vill ha egen V86-kväll – i expressfart

EN KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

1000 tecken kvar