Att Solvalla har haft en knepig situation de senaste åren, där man inte haft någon egen tävlingskväll att erbjuda sin publik, är väl känt.
Ifjol hade man blott ett tiotal egna dagar sommartid, under i stort sett hela 2016 delar man sina onsdagar omväxlande med Jägersro, Bergsåker och Åby.
I det som går under benämningen V86 Xpress, en – måste sägas – ren teveprodukt som ATG sett som en stor framgång. Men som avfolkat Solvalla som arena.

Många, där ibland jag, har tyckt att Solvalla mer eller varit kidnappade i ett tävlingssystem som inte är värdigt Sveriges nationalarena för travsport.

Men nu kan alltså en ”öppning” finnas inom räckhåll.

Huvudstadsbanan kommer nämligen inom kort att testa om det är möjligt att köra Xpress själva i fortsättningen. Som ensam bana.Markus Myron efter Elitloppet
– Det är Solvallas tränarförening som kommit med ett väl genomarbetat förslag, ett initiativ som som jag verkligen uppskattar och blir varm av. Jag vill inte gå in i detalj ännu på vad förslaget innebär, men det handlar om några få minuter längre intervall under loppen, men ändå på Xpress-nivå, säger Solvallas sportchef Markus Myron.

Testen är tänkta att genomföras under V65-fredagen den 17 juni och – kanske än mer i skarpt läge – under den egna V86-kvällen den 29 juni.

– Det är klart att syftet med det hela är att se om det kan visa vara en fungerande lösning för att kunna ta över V86-kvällarna som ensam bana under 2017. Förslaget är presenterat för ATG och ST och de finner det hela intressant, sedan får vi se vad det mynnar ut i, bekräftar Myron.

Som tycker att Solvalla är inne i ett riktigt momentum just nu.
– Vi gör det bästa av det vi kan få, alltid, men visst vore det här ett ytterligare lyft i den positiva period som jag tycker vi är inne i just nu, avslutar Markus Myron.

___

Vad jag personligen tycker?
Trots att jag kanske inte hjular till månen över spelformen V86 i största allmänhet, så måste jag säga att det här beskedet gör mig minst sagt förhoppningsfull. Och inte så lite upprymd faktiskt.

Och i så fall ett faktum, en lösning, som inträffar i grevens tid.

En fortsatt snabb produkt. Som ATG kan vara nöjda med och som även kan vara positivt för en Solvallapublik, detta samtidigt som en ny egen restauratör finns på plats på arenan i västra Stockholm inom kort.Mat

Det, och en del andra nya saker som känns på gång, skulle bli en nytändning som heter duga för landets största travbana.

Jag säger så här.
Måtte testen falla väl ut.

Henrik Ingvarsson

10 KOMMENTARER

  1. Får vi sedan tillbaka den gamla startiden på V75 så finns fortfarande chansen att ”återvinna” de som idag slutat åka för att se på trav live

  2. Kör Vallas onsdagstävlingar i snigelfart så vi äldre hinner lira och snacka skit och ta en bärs, då kommer den vanliga travpubliken tillbaka.

  3. Dom som tagit dessa beslut är Narcissister och kommer aldrig någonsin att lyssna på den stora massan. Tyvärr. Tro mig…

  4. Skulle föredra en V75:a också på onsdagar och företrädesvis på Solvalla. Enkelt att marknadsföra onsdags7an och lördags7an. När det gäller starttiden på lördagar så hoppas jag på en återgång snarast.

  5. Nu får väl måttet vara rågat. Express idiotin tar ännu mer bisarra former. Tänk på tränare, skötare, värmningstider…. hur skall de hinna med om de har häst till start i loppen efter varann? Hur skall man kunna värma på stora banan när det är mindre än 10 min mellan loppen? Visst behöver vi folk som besöker våra banor men det får inte gå ut över sporten.

  6. Tycker det ser ut att ligga en hel del prestige i Xpress, för inte har omsättningen varit så upphetsande att det är motiverat att köra vidare med det? Härligt att Solvalla är på g igen, det märks verkligen. Är dock ingen vän av kompromisser i det här sammanhanget eftersom det leder till halvdant som i sin tur leder till ljummet intresse. Gör man rätt och folk kommer dit så kommer oms att öka också

  7. Lillis, Skulle också föredra det du säger tror jag, men i desperationens tecken köper jag vad sjutton helst just nu, bara vi rånar bort delade dagar.

    Lasse L, Det är ju trots allt tränarnas förslag det här, noga framarbetat, och det lär bli mer än tio min emellan.
    Och kanske nån lite längre värmningspaus nånstans mitt i, kan vi nog räkna med.

    Sofia, Prestige? Skojar du…

  8. Jägersro tisdag, Solvalla onsdag, Åby torsdag, Bergsåker fredag.
    Svårare än så behöver det inte vara. Fyra storbanor.
    V75 lördagar och söndags V6 på andra banor
    Och som Blomman skriver; låt oss hinna prata med varandra på travet. Låt oss hinna äta. Visa den första halvan av V64/V86 eller vad det nu är för spelform i efterhand i TVsändning och kör de sista 2-3 loppen i expressfart då.

  9. Varför denna brådska mellan loppen? Själv åker jag inte till en travbana bara för att kunna komma därifrån så fort som möjligt.
    Gillar Blommans stuk.

Lämna ett svar till Lasse Lännerberg Avbryt

1000 tecken kvar